Statistiekje

  • karel

    Teun

    @ Piet: leuk om van de oude garde toch wat ruimte voor nieuwe ideeën te krijgen!

    @ Karel: ‘het Gilde’: dat zijn wij, toch? Beetje eng als er besloten wordt wie over wat mag praten.

    Tijdens de najaarsexamens is het aantal geslaagden op een dieptepunt beland.

    Het is natuurlijk niet de bedoeling om iemand daarover de mond te snoeren; integendeel.

    Dingen roepen op dit forum helpt echter maar beperkt. Om iets te veranderen zijn de organen van het Gilde een beter podium. Kom dus naar de ALV of schrijf een artikel in de Gildebrief. Ik lees daar bijvoorbeeld dat men wel oren heeft naar een basiscursus met kopcursussen. Dat lijkt verdacht veel op een modulaire opbouw van de opleiding. Dat biedt aanknopingspunten. Ik denk dat ik dat maar eens ga uitwerken.

    Tijdens de najaarsexamens is het aantal geslaagden op een dieptepunt beland.

  • Teun

    Beste Karel,

    De belangstelling voor dit forum zit ook wel op een dieptepunt. Met weemoed denk ik aan de levendige discussies waar ik soms veel aan had. Ik hoop dat bestuurders nu toch nog af en toe een blik op het forum werpen. Dit forum is toch ‘De stem des volks….’ Een komst naar de ALV zit er voor mij helaas niet in.

  • karel

    Het heeft even geduurd, maar ik heb een idee uitgewerkt om de opleiding toegankelijker te maken, maar niet makkelijker.

    In een notendop ; een eerste module zonder nodeloze ballast afgesloten met een Gildediploma waarmee men aan de slag kan als molenaar, gevolgd door een tweede module waarin men door kan leren.

    Ik dacht dat dat wel via de Gildebrief de wereld in kon. Daar censureert men echter flink. Waarom ze dat doen ? Die Zinkput schreef “molenaars zijn veelal laag opgeleid, of ze hebben met hun opleiding niets gedaan. Ingewikkelde zaken begrijpen ze niet”

    Ik heb er maar een kettingbrief van gemaakt. Die zal jullie eerdaags wel bereiken.

  • karel

    k moet dat van die censuur deels terugnemen. Het was deze keer niet zo erg.  

    • het woord “verticaal” mocht niet, want veel molenaars zouden niet weten wat dat betekent.

    • het woord “lijn” moest worden vervangen door zwarte balk.

    • het woord “pagina” mocht niet, dat moest bladzijde zijn, omdat dat meer begrijpelijk is. Pagina en bladzijde worden vaak door elkaar gebruikt. Als men gaat muggenziften - en dat doet de redactie hier - dan is er een subtiel verschil. Elke pagina is een bladzijde, maar niet elke bladzijde is een pagina.In een dik boek - zoals de Basisopleiding - zitten meestal enkele lege bladzijden. Dat gebeurt omdat hoofdstukken altijd op een rechter pagina beginnen. Die lege bladzijden worden niet genummerd. het zijn geen pagina’s. Elk hoofdstuk begint met een hoofdstukindeling met een paginaverwijzing. Er zijn 652 pagina’s en ook nog een paar lege bladzijden. 

    • de redactie wilde overigens Basisopleiding vervangen door Basiscursus, omdat dat vroeger op de map stond.

    • het woord “module” mocht niet, omdat de redactie vindt dat er daarvan minstens drie moeten zijn. Hier waren er maar twee.

    • het woord “fase” moest worden vervangen door het woord “stap”

    • “gefaseerd” moet dan dus worden “in stappen”.

    • het woord “essentie”, dat als betekenis heeft “geestelijke kern” of “wezen” werd verstoethaspeld tot “kern” omdat dat wel een goed alternatief werd gevonden voor het woord essentie dat voor veel leden van het Gilde een onbekend woord zou zijn.

    • het woord “institutioneel” moest worden vervangen door “eigen”

    • het woord “obstakel-parcours” moest worden veranderd in hindernisbaan

    • het woord “obstakel” moest vervangen worden door door het woord “hobbel” (en dus niet hindernis) 

    • het woord “kwaliteitsbewaking” moest worden vervangen door “bewaking van de kwaliteit”

    • de drie manieren waarop je molenaar kunt worden moesten voorzien worden van letters A,B en C. Dit ten behoeve van de minder leesvaardigen. 

    • de zin “ door omstandigheden al het aantal molenaars dit jaar waarschijnlijk dalen” is weg, want “te vaag”

    • de zin “wie alleen zijn eigen molen kent, kent zijn eigen molen niet” is weg, want “te cryptisch”

     De essentie van het verhaal is niet gewijzigd : Veel mensen die beginnen aan de opleiding haken af. Het is hen te veel. Zij willen gaan draaien met de lokale molen, niet met een paltrok aan de Zaan of met een tjasker. Opleiding en examen zijn er echter op gericht dat iedere molenaar moet kunnen draaien met elke molen in het land.Waarom moet je het vrachtwagenrijbewijs halen als je alleen maar motor wilt rijden.Ik stel voor dat er een Gilde-diploma komt waarmee men als geslaagd lid zelfstandig mag malen op de lokale molen (of molens). De stof daarvoor bestaat uit de kernhoofdstukken van de Basisopleiding. Examens worden lokaal afgenomen door de lokale afdeling van het Gilde.