tonv 05 Dec, 2014
Beste tonv, bedankt voor de 2 links. De 1e kan ik helaas niet openen. De 2e geeft in het begin een mooi beeld van ‘schijnbare wind’. Toch gaat deze in deze animatie wel érg snel in turbulentie over, wanneer je de animatie met de spiraal-foto van Henk vergelijkt.
Over de rookpatronen: ik wil graag ooit ‘n keer ’n filmpje maken met grijze rook aan het uiteinde en bijv. rode rook in het midden van de draaiende wiek. Dan krijg je 2 verschillende spiralen. Héél verhelderend.
Peter van Kuik 05 Dec, 2014
Beste Peter, de spiraal geeft echt de ‘schijnbare wind’ weer, waaraan de molen de z'n trekkracht ontleent. Een draaiende wiek ziet de ‘ware wind’ niet. Behalve bij stilstand dan.
Henk Klöpping 06 Dec, 2014
Beste Henk, de foto die ik zoek is mooi haaks op de windrichting genomen, waarbij de wind van links komt. De foto heeft ook zo'n fraaie, scherpe spiraal. In zulke foto kan ik met pijlen de ‘ware wind’, de ‘draaiwind’ en de daaruit resulterende ‘schijnbare wind’ aangeven. Zo'n 3 jaar geleden heb ik die foto op internet gezien. Dat is helaas alles wat ik weet. Verder dank voor de positieve woorden over dit onderwerp, elders op een ander draadje.
Hantumerleech (hierboven)
Beste Oane, ‘Schijnbare wind’ neem je met een lintje het beste ‘n meter vóór de voorzoom waar, of een x aantal meters achter de achterzoom. Bij de roe zie je een combinatie van ’schijnbare wind' en veel turbulentie. Daar wappert jouw lintje inderdaad. Voor de rest hoop ik dat mijn presentatie die er aan zit te komen je op enkele punten op andere gedachten kan brengen.
Groet, TvdM