Gezocht: foto van molen met 'rookspiraal'

• Teun

Voor een presentatie over ‘schijnbare wind’ ben ik op zoek naar een foto van een molen die ik ooit op internet zag. Aan het uiteinde van een wiek is een rookpatroon bevestigd. Op de foto van de molen met draaiend wiekenkruis is achter de molen een mooie rookspiraal zichtbaar: de schijnbare wind.

Met mijn beperkte google-kunsten kan ik deze foto niet meer achterhalen. Weet misschien iemand toevallig waar deze foto staat, of heeft iemand deze foto en kan ik 'm gebruiken?

TvdM

• Henk Klöpping

Henk Klöpping, Molen van de Groote Polder, Slochteren
  • Peter van Kuik

Het is een mooi plaatje maar het zegt niets over de windstroom over het vleugelprofiel. Als je de rookgenerator aan een rondraaiende arm bevestigd die door een motor wordt aangedreven krijg je hetzelfde beeld. Om te zien wat er bij de vleugels gebeurd moet je een rookgenerator stationair bovenwinds van de wieken plaatsen

Molen De Wielewaal, Beneden Leeuwen

• Ton

Interesante materie ik heb nog een aantal chemische rook ampullen liggen als je er wat mee kunt laat maar weten.Om ze aan het gevlucht van een windmolen te hangen produceren ze te weinig rook.

• Teun

Henk Klöpping

Beste Henk, dank voor het mooie plaatje van wat een experimenteermolen lijkt te zijn, vanwege de camera en de verschillende kleuren van de turbinebladen. Prachtig dat het rookspoor zo haarscherp blijft.

Bij het plaatje dat ik zag gaat het om een klassieke windmolen, waarbij de foto haaks op de windrichting genomen is, Dan is het effect nog beter zichtbaar. Als iemand weet waar ik dát kan vinden…?

TvdM

• Henk Klöpping

Sja, dat (her)ken ik zo 1,2,3 niet. Zoeken kan ik vrij aardig, maar tot nu toe niets gevonden. Heb je meer indicaties; waar precies zag je dat plaatje; was het echt op het Internet, of mogelijk in een boek? Op Youtube? Facebook? Was het een Nederlandse site? Zo niet, weet je nog in welke taal de site was? Was het een plaatje wat over de schijnbare wind ging uit een cursus o.i.d.? Met wat ik tot nu toe weet kan ik het nog niet vinden.

Henk Klöpping, Molen van de Groote Polder, Slochteren
  • Teun

tonv 05 Dec, 2014    

Beste tonv, bedankt voor de 2 links. De 1e kan ik helaas niet openen. De 2e geeft in het begin een mooi beeld van ‘schijnbare wind’. Toch gaat deze in deze animatie wel érg snel in turbulentie over, wanneer je de animatie met de spiraal-foto van Henk vergelijkt.

Over de rookpatronen: ik wil graag ooit ‘n keer ’n filmpje maken met grijze rook aan het uiteinde en bijv. rode rook in het midden van de draaiende wiek. Dan krijg je 2 verschillende spiralen. Héél verhelderend.

Peter van Kuik  05 Dec, 2014     

Beste Peter, de spiraal geeft echt de ‘schijnbare wind’ weer, waaraan de molen de z'n trekkracht ontleent. Een draaiende wiek ziet de ‘ware wind’ niet. Behalve bij stilstand dan.

Henk Klöpping 06 Dec, 2014      

Beste Henk, de foto die ik zoek is mooi haaks op de windrichting genomen, waarbij de wind van links komt. De foto heeft ook zo'n fraaie, scherpe spiraal. In zulke foto kan ik met pijlen de ‘ware wind’, de ‘draaiwind’ en de daaruit resulterende ‘schijnbare wind’ aangeven. Zo'n 3 jaar geleden heb ik die foto op internet gezien. Dat is helaas alles wat ik weet. Verder dank voor de positieve woorden over dit onderwerp, elders op een ander draadje.

Hantumerleech  (hierboven)

Beste Oane, ‘Schijnbare wind’ neem je met een lintje het beste ‘n meter vóór de voorzoom waar, of een x aantal meters achter de achterzoom. Bij de roe zie je een combinatie van ’schijnbare wind' en veel turbulentie. Daar wappert jouw lintje inderdaad. Voor de rest hoop ik dat mijn presentatie die er aan zit te komen je op enkele punten op andere gedachten kan brengen.

Groet, TvdM

• Ton

Voor de liefhebbers van dit vraagstuk wil ik een keer volgend jaar wat gaan proberen. Op Den Evert in Someren op een of andere Zaterdag middag staan wij open voor dit soort experimenten. We hebben van allehande soorten lintjes van zeer dun tot poezelig en rook ampullen vishengels van 12 meter en nog veel meer. Dit willen we vastleggen met een HD camera en een windsnelheidsmeter welke ook op het gevlucht gemonteerd kunnen worden. Voor diegene die hieraan mee willen werken je bent van harte welkom, voor diegene die speciale beelden willen hebben laat maar weten. Dus om de wind rondom een molen zichtbaar te maken is geen probleem het is gewoon een kwestie van doen.

• Peter van Kuik

Ik ben benieuwd. Ik ben zelf nog aan het puzzelen hoe ik een slecht oud-hollands wat beter kan krijgen met een simpele goedkope ingreep. Mijn molen had oorspronkelijk zeilen van 2 meter breedt met een redelijke zeeg. Daarnaast is de overbrenging naar de steen vroeger veranderd van circa 1:5 naar 1:6,8 in de tijd dat er aleen veevoer gemalen werd. In 1967 is er een gevlucht met weinig zeeg en zeilen van maar 1,4 meter breed geplaatst en  ondertussen moet ik tarwe malen met de hoge overbrengingsvehouding. Dat is vaak hollen of stilstaan en bovendien vrij veel wind nodig.

Ik denk erover om de voorzomen wat te verbreden met een plank op houten ribben, waarbij de verbreding ook nog een graad of 20 meer opstand heeft. Op die manier ontstaat er een holler profiel waardoor de wind beter gedwongen wordt om voor het zeil langs opzij te gaan en dus meer trekkracht levert. Door de achterkant verder niet te stroomlijnen zal het kruis zich hopelijk bij hogere snelheden vanzelf gaan remmen en de hollerigheid afnemen.

Molen De Wielewaal, Beneden Leeuwen