Website Photomuseum

  • Rob Pols

    Gisteren kwam ik een website tegen met bijzonder oude, mooie én grote afbeeldingen van molens en andere stadsgezichten. Voor de liefhebbers zeer de moeite waard denk ik!

    http://www.photomuseum.nl/stadenland.html

    Rob P.

  • Paul Kors

    Interessante site Rob; leuk voor de winteravonden om eens rustig te bekijken.

    Ik heb al veel plezier beleefd o.a. aan de foto van Delfshaven met drie molens uit het jaar 1880. Helemaal leuk omdat ik regelmatig op “De Distilleer” draai.

    Tot molens !

    Paul

  • Martin E. van Doornik

    Wow, schitterend zeg! Onder Plaatsnamen A/D zie ik de Distilleerketel op de elfde foto, samen met nog twee soortgenoten links. Is een van die De Dankbaarheid? Zo goed als haarscherp!

    A.s. vrijdag gaat mijn werk dicht :-( en na 39 jaar grafisch vakmanschap nog geen zicht op ander werk, zo heb ik dan meer tijd om al die oude foto's af te struinen…. Vandaag is de drukkerij ontmanteld, drukpersen en andere apparatuur weggevoerd….

  • Martin E. van Doornik

    Ook staat de getijdemolen aan de Kleine Kade in Goes heel mooi in dit website. Vlak ernaast zie ik op de achtergrond een wiekenkruis. Welke molen is dit?

  • Rob Pols

    De molen links is Het Vertrouwen en die daarachter denk ik De Hoop. Als het bijschrift klopt hebben we hier te maken met een opname van rond 1880 en da's dus vóór de brand van De Distilleerketel in 1899 of daaromtrent! Wat me enigszins opvalt is de zeilvoering met twee volle. Dat zag je toch niet vaak hier in de buurt.

    Ik kan me tenminste geen oude opname voor de geest halen waarop dat ook zo is.

    Groeten, Rob.

  • Rob Simons

    Rob Pols schreef:

    >

    Wat me enigszins

    > opvalt is de zeilvoering met twee volle. Dat zag je toch niet

    > vaak hier in de buurt.

    > Ik kan me tenminste geen oude opname voor de geest halen

    > waarop dat ook zo is.

    Toen al luie molenaars, het is niet mogelijk! :D

  • Rob Pols

    Wellicht de bestaande De Koornbloem? Het is een vrij stevige stellingmolen zo te zien.

    Sterkte met je ontslag trouwens. Je hebt toch al het een en ander meegemaakt de laatste jaren en dit zal ook niet fijn zijn aangekomen.

    Groeten, Rob.

  • Rob Pols

    Misschien was het buiig weer, wie zal het zeggen? Het Vertrouwen voert vier volle, dus de molenaar van die molen besloot misschien nog niet te zwichten. We zullen het nooit te weten komen!

    Jammer eigenlijk dat De Waakzaamheid niet op de foto staat. Die stond iets rechts van De Distilleerketel vanaf deze positie gezien.

    Rob P.

  • Rob Simons

    Die met 4 volle had er blijkbaar nog vertrouwen in dan.

    Groeten van een molenaar die er morgen 4 volle voor gaat leggen.

  • Martin E. van Doornik

    Het stadhuis van Haarlem zag er ook anders uit. De toren is pas in 1913 bijgebouwd. Veel vergelijkingsmateriaal met het heden om tranen in je ogen van te krijgen. Ik ken Amsterdam als m'n broekzak, heb er vroeger gewoond. Het zal spannend worden.