HMML Version 2.0 deel 6

• Jan Althof

Mag ik tot slot nog even wijzen op deze???

KLUSDAG OP MOLEN DE VLIJT MEPPEL.

Meer woorden overbodig!

• Martin E. van Doornik

Zoals dit hier? www.mijnalbum.nl/Album=KNRZXEP7

Als je goed bekijkt, zie je door de draaiing onscherpte in de spaken van het wiel rechts. De staart wordt elektrisch gekruid. Locatie: Knokmolen in het Vlaamse Ruiselede. De twee personen op de foto uit 1984 zijn thans niet meer in leven.

Ik ben wel mee rmolens tegengekomen met een elektrisch kruisysteem. De Eenhoorn in Haarlem bijvoorbeeld. Maar het échte kruien met de hand geeft meer cachet aan de molenliefhebberij!

• leo middelkoop

Die elektromotor in De Eenhoorn werd er ooit (1987?) door Frits van der Heijden in geplaatst, omdat die molen toen anders vrijwel niet te kruien was. Je legt met een paltrok tijdens het kruien een enorm lange weg af en als dat ook nog eens zwaar gaat… Als je dan ‘halfom’ moest was je - bij wijze van spreken - al kapot voordat het eerste zeil ervoor lag.

Frits voorzag de lier ook van een onderbreker: als de molen vast zou lopen, zou ook de motor stoppen. Dus best wel veilig.

Bijkomend voordeel is, dat je veel minder tijd verliest met kruien.

Groet,

Leo

• David van B

Jan, Ik snap jou kritiek totaal niet en het lijkt of je je erg aangesproken voelt. Er is wel degelijk een kern van waarheid in te vinden. Te weten: Er wordt hier een oud-ambacht getoont in de vorm van het molenaarsvak. Vroeger deed men ook alles met de hand en werd er niet gezeurd over het zwaar kruien van een molen. De molen dient met oog op authenticiteit behouden en ook het molenaarsschap dient autentiek te gebeuren. Dus geen hulpmiddelen als een electrisch krui systeem. Waarom moet het allemaal gemakkelijker gaan dan dat het oorspronkelijk is geweest? Heeft men tegenwoordig de zin en de tijd niet meer om het werk te verzetten op de manier zoals het hoort?

Jan; wanneer je het molenaarsvak wilt uitoefenen dan hoort dit ook te geschiede op de wijze zoals het hoort en niet met moderne hulpmiddelen om het maar te vergemakkelijken, dat duid heel erg op de luiheid van een molenaar.

Gegroet,

David van Buuren

• Margreet

Ongelooflijk, dat je hier een hele column over vol kunt schrijven!

1. In individuele gevallen kan een kruimoter noodzakelijk zijn.

2. Het hoort bij de natijd van de windmolen: bij een bezoekje aan Oldenhove viel op dat beide molens daar een kruimotor hebben. Van mijn mede-molenaarsleerlinge aldoor hoorde ik dat ook bij plaasting van de kruimotoren in het door Willem genoemde tijdvak kritiek is geweest van de voorgaande molenaar. N.B. de molenaar die ze plaatste was geen vrijwillig molenaar.

3. Natuurlijk is een kruimotor slecht voor je molen;schiet het smeren er weleens bij in;voel je niet wat je doet.

Maar om hier nou alle kruimotoren mee te verketteren lijkt me een beetje onzin. Mooier is natuurlijk om te kijken of je op een andere manier de molen beter kruiend kunt krijgen, door te smeren, technische onvolkomenheden in het kruiwerk op te sporen en te verhelpen. Of gewoon de tweede zwengel er weer eraan en gezellig samen kruien met geliefde e/o medemolenaar. Overigens werd dit op een zekere molen in het noorden van Drenthe door het bestuur van die molen als een onwenselijke ontwikkeling gezien en aldus besloten tot aanschaf van zo'n motortje, maar dat terzijde.

• Jan Althof

Beste David,

Als je mijn kritiek niet begrijpt, heb je mogelijk niet gelezen wat er staat. Er staat in mijn kritiek nergens dat ik niet met de hand wil kruien en ik voel mij zeker niet aangesproken. Het maakt mij totaal niets uit hoe iets is ingericht in of aan een molen. Mijn kritiek gold de toon en de teneur van wat er werd gezegd. Die vind ik sterk denigrerend.

Dat dit “heel erg duid(t) op luiheid van de molenaar” is een uitspraak die ongefundeerd en ongenuanceerd is. Je zult maar iets aan je hart krijgen (ikzelf, maar ik krui als de wiedeweerga tot ik buiten asem ben. Even “bijpompen” en ik ga weer verder en zeur niet) Of je rug geeft het op maar verder ben je fit. Moet je dan maar van die molen af waar je bijv. 20 jaar ziel en zaligheid voor hebt gegeven? Nonsens als daar een redelijke oplossing voor is.

Dit soort “columns” en “artikelen” en uitspraken blijken voor heel veel mensen reden om dit prikbord niet te bezoeken. Dat hoor ik op veel molens waar ik kom als ik daar naar vraag. Mogelijk dat ik er ook maar mee stop.

Met vriendelijke groet,

Jan Althof

www.althofweb.nl

• David van B

Beste Jan,

Ik heb jouw reactie wel degelijk goed gelezen, maar de manier van schrijven duidt erop alsof je je aangevallen voeld. Zoals ik al zei, de molen dient authentiek te zijn en te blijven. Ook het gebruik van allerlei hulpmiddeltjes horen hier niet thuis vind ik, dus ook het gebruik van een electrische lier is in mijn ogen uit den boze. Als je een oud beroep uitoefent dan hoor je dit ook te doen zoals het hoort te zijn en krui je op handkracht. Desnoods even met een adempauze zoals jij hierboven omschreef. Wat is er mis mee om je eigen flink in te spannen en dan even uit te rusten alvorens weer verder te gaan?

Ik ben ook wel van mening dat wanneer je niet fatsoenlijk en naar behoren je werk op de molen kunt verrichten je naar een opvolger moet zoeken omdat het dan onverantwoord wordt om zelf de molen op een veilige wijze te kunnen bedienen.

Gegroet,

David

• Jan Althof

Beste David,

Tot besluit:

Hier heb ik nog maar één woord voor, maar dat houd ik graag voor mezelf.

:-) :-) :-)

Cordiali saluti a tutti,

Jan. (bijnaam: Caput Lapidum)

• David van B

Jan;

Legt u mij eens uit waar de veiligheid nog te zoeken is voor de molen wanneer de molenaar om gezondheidsredenen niet meer in staat is om op verantwoorde wijze de molen te kunnen bedienen. En dan bedoel ik ook het kruien van de molen. Als de molenaar niet meer in staat is om de molen op handkracht om te kruien vanwege gezondheidsproblemen of een afname door ouderdom hoe moet hij dan op een verantwoorde en veilige manier de molen kunnen bemalen?

Gegroet,

David

• Jan Althof

Beste David,

Nog één keer dan. Ik ga dat niet uitleggen, hoewel dat zeer goed zou kunnen. Mijn reactie betrof de denigrerende toon en teneur van de “column”. Die was zonder enig respect en bovendien opgetekend door iemand die volgens de geldende normen van het Gilde geen molenaar is. Dat zegt verder niets over `s mans kwaliteiten in deze, maar ik geef het even mee.

Nogmaals, maar wanneer dringt water door katteklei?, ik voel mij op geen enkele wijze aangesproken. Ik neem alleen stelling tegen dit soort ongenuanceerde uitingen die ook nog eens onjuist zijn.

Niet geheel toevallig ken ik wat orgeldraaiers in Dordrecht. Ook hele oude die kunnen spreken van “vroeger”. Zeuren deden ze als de pest maar ze konden niet anders omdat er brood op de plank moest. Dat was bij molenaars niet anders. Armoe van de beroerdste soort soms. Maar daar “voelen” mensen heden ten dage niks meer van. Wel eens een uurtje aan zo`n wiel staan draaien?

M.a.w. een slecht voorbeeld om te berde te brengen.

Nog ééntje dan:

Verlicht jij je molen met kaarsjes, oliepitjes of met niet authentieke elektriciteit? Een knijpkat zou nog kunnen, maar ik vermoed dat je een batterijlantaarn gebruikt voor de duistere hoekjes. Ook geen elektronische rookmelders? Geen elektromotor voor de sprinkler? Brandblussen met een ketting van mensen en emmers? Geen transistorradio om enig gekraak in de atmosfeer op te vangen? Ook geen telefoon om alarm te slaan, laat staan een debieltje?? Kijk zelf nog even rond in en om je molen!

Van mij mag het allemaal. :-)

Groetings van Jan “Keienkop” Althof :-)

www.althofweb.nl