HMML Version 2.0 deel 6

• Barend Zinkweg

Wat jammer nou: nu ga je maar in op minder dan een kwart van mijn bijdrage. Ik zou je dit graag buiten het prikbord om hebben willen laten weten, maar ja, dat kan dus niet. Dit soort dingen vervuilen het prikbord, maar je laat me weinig keus.

Overigens: ik lees het prikbord vrijwel dagelijks en ik sta in het smoelenboek.

Nog eens overigens: als je je beklaag over gebrek aan getoonde respect, lukt het je blijkbaar toch niet om “Privé dingen en molengebied” gescheiden te houden.

• Margreet

Afgelopen zaterdag met dat buiige weer heerlijk gekruid! Ik was helemaal alleen op de molen. Er was amper bezoek. 2 ouders met een kindje wat blij was met een van de laatste molendagkleurboekjes.De week ervoor had ik geinspireerd op het prikje van Kees hierboven bezoek aangeboden te kruien. En het viel me toen erg mee hoe zwaar alles ging. Dat bezoek was vrijwillig molenaar in Holten, kwam me bekend voor. Hij kwam eens samen met Ricardo op molen de Bente toen ik afgelopen winter eens de loopklosjes in het rad van Hans mocht uitproberen. Was toen erg lovend over z'n eigen kruilier!

Lang geleden, in het jaar van de molens 2007, was het duo Meint en Bert eens in Woldzigt. Meint analyseerde de kruiproblemen en nadien vele ander deskundigen en adviseurs.Meint weet het aan de keerklossen en daar mag nu iets aan gebeuren! Ik weet niet wanneer, want de molenbouwer heeft het altijd vreselijk druk, maar eens zal het gebeuren. Sinds de binnenslinger dit voorjaar spontaan van de staart af sprong heb ik 'm nooit meer met de hand gekruid.Ik was zaterdag verrast dat het nog ging, zelfs door iemand met meer vet dan spieren. Groeten, Margreet

• Ruben 4-Gever

Nou David, jij bent hier degene bent die een rotschop onder z'n reet moet hebben, jij bent nog luier dan Jelle! Je bent nog wel te lui om iets over jezelf te zeggen!

T enige waar jij je voor inspant is om iedereen te irriteren op het prikbord! Weet je nog van dat ontstoken roeden grapje van Westmaas? En nu dit weer!

Mensenlieve zeg, je hoeft ook echt niet aan een boom te hangen om een eikel te zijn he…

Als disipline nog was toegestaan had je bij ons in April nesten mogen komen ruimen, en de rest (van de volgebouwde kleine) molen komen schoonmaken. Enja ik heb er ook een schijthekel aan alst weer eens nodig is!, maar t geeft best wel voldoening als je dan eindelijk staat te malen!

De groeten van mij kan je wel vergeten!, daar ben ik nu eens te lui voor!

Ruben

• Justin van den Heuvel

Ruben,

heb je gezien dat dit een discussie is van een jaar geleden?

Justin

• Rob Pols

Denk ook niet dat het prikbord het medium is om dit in deze bewoordingen wereldkundig te maken. En ja, erg bij de tijd is het niet inderdaad.

• Ruben 4-Gever

oeps… niet naar gekeken:D volgens mij ben ik nu even die eikel die van een boom viel…8-)

• Andreas de Vos

Ik dacht toch begrepen te hebben dat Frits die electrische lier op De Eenhoorn heeft gemaakt vanwege dat hij ik meen hartklachten had die hem beperkten in dat zware werk, en tevens omdat de molen zo zwaar kruide voordat hij gerestaureerd werd. Ik heb ook begrepen dat men nu nog steeds elektrisch kruit, omdat de ruimte rond de molen wat krap zou zijn om het kruirad normaal te kunnen bedienen….

Maar ik kan het mis hebben.

Groetsels,

Andreas de Vos

• R.v.d.Aakster

Ik was tijdens mijn opleiding ben ik een keer bij de Eenhoorn langsgeweest.

We hebben toen met een paar MIO's de molen een half veld omgekruit, en dat is inderdaad een hoop werk.

Ik heb overigens begrepen dat men meestal de lier gebruikt, maar ik kan het mis hebben.

• Meelmuisje

Gniffel…..:D

• Andreas de Vos

Kruien een hoop werk, maar ligt dat aan de molen of aan de situatie er omheen? Toch denk ik dat je met elektrish kruien een groot deel van de charme van het bedienen van een molen mist. Vooral op een molen waar vaak meer dan 1 persoon rondloopt zou het toch niet zo'n punt mogen zijn. Afgezien van toestanden met een erf dat vol ligt met hout, een erfhek dat op een rotplek staat en dat soort poepelegein.

Overigens: hoe ver moet je kruien voor een half veld bij een molen die soort van 5-kantig is? :D

Groetsels,

Andreas de Vos