Denk dat Paul die laatste zin eerder als grap bedoeld.
Ik heb begrepen dat de reden van het koppelen van de waterraderen is, dat de beek onvoldoende debiet zal hebben, zodat men dus men 2 raderen de olieslagmolen kan aandrijven.
Groeten,
Rob
Wat wordt dit een poppenkast molen.
Het gevlucht laten draaien op waterkracht! Een ventilator molen! HAHAHA!!!
Uniek zeker! Of toch niet? Mijn dochtertje Joyce heeft inderdaad een badspeeltje waarbij je het gevluchtje op waterkracht kan laten draaien. Ik had altijd de gedachte: “het is maar speelgoed, die speelgoed fabrikanten maken wel meer domme dingen”.
Het is toch geen 1 april!
En wat denkt de “?molendeskundige?” van de krachten die het gevlucht naar voren gaan trekken?
Wat betreft de A50 er zullen wel molenaars met pijn in de buik van het lachen moeten stoppen.
Tip voor de kilsdonkse molenaars: zet het gevlucht in tegengestelde richting van Uden dan draaien wij wel de wind die jullie produceren!
Alvast bedankt voor de extra wind,
Patrick van Kessel
Als er te weinig debiet is kan men zelfs één enkel rad niet draaien, laat staan dat je nog zoveel water over hebt dat je een tweede rad erbij kunt zetten!!!!!
Deze watermolen was een z.g. wintermolen dat wil zeggen dat alleen in de wintermaanden voldoende debiet was om überhaupt te kunnen malen.
Volgens het oude stuwrecht dat op deze molen van toepaasing was, mocht men alleen van oktober tot maart met de watermolen draaien.
Peter Pouwels
Molenaar Bovenste Plasmolen
Goedendag,
Het lijkt erop, dat dit zo`n kluif is waar iedereen zijn tanden op stuk kan bijten. Zou het wellicht een idee zijn om eerst eens de authentieke (om dat woord maar eens te gebruiken) situatie uit te analyseren en vast te leggen? Vervolgens eens te bepalen naar welke toestand daarná men de molen kan, wil of mág restaureren.
Als dat helder is, kun je eens kijken naar wat er nú staat.
Vervolgens is er discussie mogelijk over hoe, waarom etc.
Misschien is het ook een goed idee om dit hele verhaal eens neer te leggen bij Prof. Dr. Bazelmans. Hij kan met dit (de Kilsdonkse Molen dus) als voorbeeld misschien duidelijk maken waar het hier allemaal aan schort of niet.
Ik kan mij ook een sterk stuk voor de geest halen van Frank Terpstra over Molens en Geld en Verantwoord Restaureren etc, om het maar in hoofdletters te zetten, langs welke meetlat je dit project ook eens kunt leggen.
Misschien kan er dan een helder beeld ontstaan waarop met goede argumenten kan worden gereageerd.
Nu is er soort discussie waar allerlei voors en tegens over elkaar heen buitelen
( waar ik weinig mee kan) zonder dat ik als lezer, ook molenliefhebber, een goed beeld heb of krijg van dit project. Daarbij wil ik aangeven dat ik er geweest ben en wel “dingen” heb gezien. Ik heb ook wel vragen gesteld aan de commissie/stichting die de restauratie begeleidde etc.
En tot slot, om duidelijkheid te bieden over het voorgaande is het misschien ook goed dat de stichting hier op het prikbord inzicht biedt over het hoe en waarom t.a.v. deze restauratie.
Groetings,
Jan Althof
www.althofweb.nl
Rob,
Beek? De Aa is toch echt een riviertje hoor!
Je hebt wel gelijk dat er weinig stuwing mogelijk is. In de loop der jaren is het peil in de Aa behoorlijk gezakt. Ook zal er niet veel gestuwd kunnen worden zonder weer ruzie te krijgen met de Veghelse boeren. Volgens een deskundige over het waterbeheer in de Aa zal de molen na stuwing maar zeer beperkte tijd op waterkracht kunnen malen. Vandaar schijnbaar de koppeling tussen de olie- en de korenmolen. Ook vraag ik mij af hoe het met de veiligheid zit. Als er iets in de oliemolen gebeurd, is er dan een vrijloopkoppeling of zoiets? Volgens mij is daar geen voorziening voor. Ook een vang op het waterwiel zoals op de Collse is er niet. Dit laatste lijkt mij zelfs zeer gevaarlijk als je twee waterwielen én een windmolen zo zou moeten vangen als er een noodgeval is. Er rest dan alleen maar een sprintje naar de windmolen en hem vangen … als er dan nog tijd voor is.
Ik neem aan dat daar wel over nagedacht is, maar de oplossing heb ik niet gevonden.
Erwin.
Debiet is misschien het verkeerde woord, maar ik heb begrepen dat 2 raderen nodig zouden zijn om goed olie te kunnen slaan. Ik meen niet dat het de bedoeling was om op de wind olie te slaan (maar ik kan het mis hebben). Maar Paul Groen zal dat natuurlijk beter kunnen vertellen.
Vangen bij een noodgeval? Als er in Hamont olie geslagen wordt, moet je drie trappen maken eer je op de stelling komt! (Je moet dan best wel hard lopen )
Rob
Het gaat niet om het debiet,maar het verval. Als er te weinig debiet is kan je met 1 rad niet draaien, laat staan met twee. Als het verval echter minder is dan vroeger kan je dat opvangen door beide raderen te koppelen. Het debiet dat dan verbruikt wordt is wel dubbel van vroeger.
Ik ben ook niet kapot van deze oplossing, maar het alternatief is dat de molens of niet/moeizaam kunnen malen, of dat er bredere raderen in moeten dan vroeger, waardoor de ontlasting tussen de raderen zou moeten verdwijnen. Dat laatste is ook niet historisch juist.
De enige historisch juiste oplossing is het verval terug brengen, maar dat zal in prakijk niet haalbaar zijn. Het was niet voor niets een molen die alleen in het winterseizoen op waterkracht mocht malen.
Wat een reacties. Het was inderdaad als grap bedoeld.
Toch zit er een kern van waarheid in. We hebben de verkoopadvertentie van de waterraderen en waterassen uit 1880. Hierin wordt overduidelijk melding gemaakt van een koppeling om beide waterraderen aan elkaar te koppelen. Dit gegeven kwam mij goed uit omdat het gemiddelde debiet van de Aa van 2 m3 per s naar 4 m3 per seconde is toegenomen, maar dat het verval ter plaatse van de molen verminderd is van 1,70 m naar 1,30 m. Je hebt dus veel meer water dan vroeger ter beschikking waar minder kracht uit te halen valt. Puur technisch gezien zou je een breder rad willen toepassen, maar dat kan niet omdat je aan de historische breedte vast zit. Het aan elkaar koppelen van beide raderen is dan een goed alternatief om ter plaatse toch te kunnen malen.
Net als bij iedere molen, neemt ook bij een watervluchtmolen de wind wel eens af, of de wind draait en het toerental zakt in.Het gevolg bij een wtervluchtmolen is dat het waterrad het wiekenkruis gaat aandrijven. De Kilsdonksemolen is daarop gemaakt. Alle kammen hebben aan beide zijden een werkkant en de helling van de bovenas was en is weer is behoorlijk om te voorkomen dat de as de molen uit geschroefd wordt. Natuurlijk moet je met waterkracht het wiekenkruis niet aandrijven. Gebeurt het onverhoopt even, dan is er nog geen man over boord.
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?