nog gedraaid vandaag?

• Bart Hoofs

De Doornboom in Hilvarenbeek heeft ook de gehele dag gedraaid. 2 vol en 2 half.

Een wisselende wind. Tijd als je nu eens niet moet malen om zaken te doen in het kader van de nieuwe hygienecode. Kortom: poetswerk.

Donderdagmiddag was de molen ook los omdat Menno Mennes van www.hollandheritage.tv opnamen kwam maken voor de eerste DVD over de Hollandse molens. Menno samen met collega Jan hebben inmiddels geheel Nederland doorgereden voor mooie plaatjes. Helaas viel het tegen met de wind zodat het filmen van het malen tot later wordt uitgesteld. Menno was zeer te spreken over de mooie lichtinval op de Beekse molen. (dat hoorden we al vaker van amateur fotografen).

Het wordt een mooie en kwalitatief heel goede DVD beloofde Mennes ons.

Hij was vol lof over de gepassioneerde molenaars waar hij bezoek is geweest zoals recent op de torenmolen in Zeddam.

We kijken er naar uit.

Bart Hoofs

• Paul

Ook juist over de grens in het kempense dorpje Ravels zongen de stenen van de nachtegaal der Maatvennen weer hun mooiste liedjes.

• P vd Bosch

Afgelopen week weer een dag of wat in de bedrijf geweest ook nog een nachtje erbij .Anderhalve dag niet kunnen kruien vanwegen een gebroken rolwagen,dus niet kunnen malen. Maar geen Waardse halven, maar gewoon rond vol en dan wordt de droogmakerij van zelf weer droog,na ca 86 uur. Nu rusten de molenaars en molens uit van hun werk,en kijken ze rijkhalzend uit naar de nieuwe week,om weer een paar omwentelingen er bij te krijgen.

Groeten van een molenaar die een hekel heeft aan WAARDSE halve.

• Aadschouten

vrijdagaond om halv 8 de molen ingeslagen en met dat de avond verstreek liep de wind mooi gelijkmatig op toen ik dan ook na 12 uur de molen de praam gaf lieptie als een spoor zodoende een best avondje gemalen

en gisterenmorgen om 8 uur weer de molen ingeslagen rondvol zo heeft de molen best gelopen tot 1 uur .

toen de molen stilgezet en op naar aarlanderveen naar de ondermolen waar ik de rest van de dag als reserve onderbever molenaar mocht zijn .

ook op de middelmolen was een reserve molenaar bezig te weten erik v d bosch.

gelukkig waren de overige molens wel bemand door de eigen molenaars

ook hier stonden de molens rondvol behalve Hij,¨de put was zijn water al kwijt vandaar,de molens liepen een beste gang.

in de afgelopen weken heb ik zo n 60 uur op de bovenmolen gemalen en nu deze zaterdag op de ondermolen het is toch wel een heel verschil kwa malen,

als ondermolenaar moet je de gang in zo n gang zien te houden en het peil in alle delen van de polder……en bv bij de bovenmolen is het alleen een kwestie van het water achter je weg te malen ongeacht dik of dun……..

ook de molens zijn knap verschilend dat maakt dat het leuk is om zo eens op een andere plaats in deze gang te malen.

in de week dat ik voor de bovenpiet inviel was het met de wind niet zo veel alle keren dat we gemalen hebben was het een volle zeilen wind.

gelukkig voor piet hadden we dan ook wat water overgehouden voor de afgelopen week.

want als je in een week 85 uur gemalen hebt dan loop je in ieder geval niet de kans dat je het verleerd….

wij hebben in deze week ook nog een keer op het punt gestaan om een nachtje te malen maar dat ging niet door bij gebrek aan wind ,maar zijn toen s morgens om 4 uur begonnen na dat de wind er door gekomen was.

het was mij net als voorgande jaren weer een waar genoegen om zo weer eens op deze prachtige gang te malen.

en zo gelijk mij eer eens te ijken als molenaar……..

en zo hopen we dan de eersten weken weer thuis ons hart op te halen,want zo als het spreekwoord zegt,thuis is het molentje het best….

vr gr van een nagenietend meulenaarrrrrrrrrrr

• haantjes mulder

O ja nog even over die waardse halven als je deze zeilvoering gepast gebruikt let wel gepast,is er niets mis mee .

zelf om reden dat onze molen fokken heeft gebruik ik deze zeilvoering zelden.

zo ook b v een gang houdertje.

of het moet zijn om colega s in de buurt op stang te jagen

maar het is zo als altijd wat de meulenaer niet kent………… vul de rest zelf maar in

er zijn vele wegen die leiden naar een polder op peil zullen we maar denken.

• haantjes mulder

zoals verder in dit lijntje al vermeld staat was ik dus molenaar op die andere ondermolen .

en zo als ik uit jou verhaal op maakte dat zelfs deze wind nog te kort was om water uit de polder te krijgen ,dan rijst bij mij toch de vraag hoe hebben ze de polder droog weten te houden de jaren dat deze molen een pomp had.

weet jij hoe veel het polderpeil gezakt is in de jaren dat de molens buiten bedrijf gesteld zijn

want dat moet toch ook wel uit maken ivm met het waterverzetten van deze molen

ook rijst bij mij de vraag waarom hebben ze deze molen niet voorzien van b v dekkers om de reden dat deze molen flink wat enden moet maken voor dat deze pomp water gaat geven.

kijk bv naar de molens van leidschendam of aarlanderveen deze hebben toch ook dekkers gehad.

het kan ook zijn dat men twijfelde of dat de dekkers voldoende trekkracht kon ontwikkelen.

nu heeft deze molen een breedtuig en een diepe schoot dit ontwikeld wel veel kracht maar is niet vooruit te branden je moet dan in mijn beleving de molen dwingen met een overdosis aan zeil.

wat dan weer tot gevolg heeft dat als zo n molen werkelijk de gang krijgt je hem niet weet stil te krijgen

ook heeft de gehele molen veel te verduren onder dit geweld

en dat is het mooie van dekker het loopt zeer snel,makkelijk aan te houden en tijdens het malen staat de molen zeer rustig

vind het altijd nog jammer dat het hier van de molen verdwenen is

vr gr Aad

• Meelmuisje

De Vriendschap in Weesp deed het zoals vrijwel elke zaterdag weer best:)

Nadat we de steenspil van het Oostkoppel terug hadden gehangen en de winkel hadden gevuld de molen losgegooid op het westen met 4 volle. Toen eerst spelt gaan malen. Zo'n 500 kg! Toen dit erdoorheen was kwamen Sinterklaas en zijn zwarte pieten net langs de molen varen! Dat was volgens mij een gezellige boel op die boot:D Vervolgens Mais gaan malen en ook de pletter erbij gezet (herrrrrie schoppen!) Je merkt toch wel even het verschil qua malen. Spelt maar makkelijk en is er zo doorheen! En mais (dat ookal gebroken was) schiet maar niet op! Maargoed! Rond 6 uur de molen ingehaald en recht weggezet!

Wat betreft die Waardse halven. Ik zie de nut er niet van in! Hoe harder die molen gaat lopen hoe groter die halven worden (komt omdat ze meestal slap ingerold worden) Ook heb je dan meteen (meestal) meer zeilslag! Op een molen met fokken heb ik dat eigelijk nog nooit gezien volgens mij. Met dat wieksysteen is het meestal leeg-half-vol :D

Gr, Thomas Griffioen

• Jan Hofstra

Je hebt wel gelijk dat deze pomp het met gestroomlijnde wieken vast beter had gedaan. De pomp is er in 1950/51 ingekomen en gelijk in 1952 is er een gemaal gekomen, wat wel wat zegt over het succes ervan. Volgens mij doet een tjasker meer.

• Willem Bever

Dan komt bij mij toch de vraag op, waarom de huidige pomp niet handhaven, en het wiekenkruis alsnog stroomlijnen d m v bijvoorbeeld stroomlijnneuzen achter het bestaande oud-tuig ?

Wel zal men dan de hekgaten in de roeden moeten opzagen, om de zeeg vlakker te krijgen, om zodoende de zeilslag te beperken, en de molen wat meer ‘gang’ te geven.

Wellicht zal het stroomlijnen van de Zevenhuizense Ondermolen uit monumentaal oogpunt onverantwoord zijn, maar dat is m i het ‘wegrestaureren’ van de Hertogpomp ook… , of zeg ik nu iets verkeerds……???

Toch wens ik de Zevenhuizense ‘collega’s' veel succes bij de verbouwing van de Ondermolen tot schepradmolen, en hoop dat ook de Tweemanspolder nog ééns

'teruggerestaureerd' wordt naar de situatie van voor 1950, d w z van het huidige akkerbouwland, naar het oorspronkelijke ‘koeboerenland’ (graspolder), met het zelfde wateroppervlak als toen, zodat het toekomstige scheprad ook voldoende water krijgt.

Misschien een idee als toekomstig landsschapsplan ?

Groet van de Bever , die het wellicht wel verkeerd zal zien.

• Rob Simons

Op zich nog niet zo'n gek idee om op de ondermolen aan halve verdekkering aan te brengen. Als je dat in dezelfde kleuren schildert, zie je het zelfs haast niet!

De ondermolen van Leidschendam heeft sinds 2 jaar toch een pomp die het nu wel naar wens doet, of is dat een ander type?

Kan men eventueel ook niet iets aan de overbrengingsverhouding veranderen of is dat geen optie?

Groeten,

Rob