vrijdagaond om halv 8 de molen ingeslagen en met dat de avond verstreek liep de wind mooi gelijkmatig op toen ik dan ook na 12 uur de molen de praam gaf lieptie als een spoor zodoende een best avondje gemalen
en gisterenmorgen om 8 uur weer de molen ingeslagen rondvol zo heeft de molen best gelopen tot 1 uur .
toen de molen stilgezet en op naar aarlanderveen naar de ondermolen waar ik de rest van de dag als reserve onderbever molenaar mocht zijn .
ook op de middelmolen was een reserve molenaar bezig te weten erik v d bosch.
gelukkig waren de overige molens wel bemand door de eigen molenaars
ook hier stonden de molens rondvol behalve Hij,¨de put was zijn water al kwijt vandaar,de molens liepen een beste gang.
in de afgelopen weken heb ik zo n 60 uur op de bovenmolen gemalen en nu deze zaterdag op de ondermolen het is toch wel een heel verschil kwa malen,
als ondermolenaar moet je de gang in zo n gang zien te houden en het peil in alle delen van de polder……en bv bij de bovenmolen is het alleen een kwestie van het water achter je weg te malen ongeacht dik of dun……..
ook de molens zijn knap verschilend dat maakt dat het leuk is om zo eens op een andere plaats in deze gang te malen.
in de week dat ik voor de bovenpiet inviel was het met de wind niet zo veel alle keren dat we gemalen hebben was het een volle zeilen wind.
gelukkig voor piet hadden we dan ook wat water overgehouden voor de afgelopen week.
want als je in een week 85 uur gemalen hebt dan loop je in ieder geval niet de kans dat je het verleerd….
wij hebben in deze week ook nog een keer op het punt gestaan om een nachtje te malen maar dat ging niet door bij gebrek aan wind ,maar zijn toen s morgens om 4 uur begonnen na dat de wind er door gekomen was.
het was mij net als voorgande jaren weer een waar genoegen om zo weer eens op deze prachtige gang te malen.
en zo gelijk mij eer eens te ijken als molenaar……..
en zo hopen we dan de eersten weken weer thuis ons hart op te halen,want zo als het spreekwoord zegt,thuis is het molentje het best….
vr gr van een nagenietend meulenaarrrrrrrrrrr