nog gedraaid vandaag?

• Jan Hofstra

Je kan een mislukt experiment gaan koesteren, maar daar dupeer je wel de andere drie molens mee die nu alleen de boezems wat droogmalen, om daarna weer vol te laten lopen. Feit blijft dat deze pomp de doodsteek is geweest voor de molenviergang. Daarbij moet je een gang zien als één machine en het gedrag van een pomp is nu eenmaal heel anders dan van een scheprad. Komt bij dat de houten fundering van de achterwaterloop boven water is komen te liggen. Je kan wel net zo lang wachten tot het metselwerk gaat scheuren, maar verstandiger is het om dit nu aan te pakken. Dat kan prima in combinatie met het werktuig dat het hele werkzame leven in de molen heeft gezeten.

Was het een gewone poldermolen geweest dan had het voor de hand gelegen om de zaak te laten zitten. De herstelde molen zal het natuurlijk wel wat zwaarder krijgen dan de andere molens, maar bij het achterblijven van de ondermolen zal de tussenboezem worden afgemalen, waardoor deze molen het gemakkelijker krijgt. De molens kunnen elkaar bij een scheprad dus helpen. Bij de pomp kan dat niet omdat er sprake is van een volkomen overlaat (door de nauwe voorwaterloop) Het peil in de pompkelder is daardoor onafhankelijk van het peil in de boezem. Bij laag afmalen van de polder houdt het scheprad verder grotendeels zijn belasting door een lager rendement, terwijl de pomp lucht gaan aanzuigen en de belasting dus helemaal zal wegvallen. Maar als je zo op die pomp bent gesteld wil ik hem wel in jouw molen zetten. Eens kijken hoe snel deze gang buiten bedrijf worden gesteld.

• Aadschouten

Ha die Willem en Jan.

Ik blijf toch nog met enige vragen zitten.

als de pomp voldoende tastig heeft dan blijft zo n pomp in mijn beleving langer water geven dan een scheprad.

zeker in dit geval met deze polder waar je het water moet zoeken

ik ben er van overtuigd jan dat jij er kans voor ziet om deze molen weer goed water te laten verzetten ,maar heb ik het dan ver mis om te denken dat als deze molen goed water gaat verzetten dat je al gauw een halve m tot een driekwart m val zal slaan en dan is het toch ook gedaan met het water geven

dat deze pomp het water onnodig hoog moet opbrengen is inderdaad zwaar in het nadeel ,maar dat zou toch door de uitloop wijder te maken wel opgelost kunnen worden lijk mij.

vederals ik het op alle fronten mis hebt blijf er nog een vraag hoe lang kan je dan met deze gang malen alvorens de waterhuishoudig zo ontregeld is dat men moet stoppen, omreden dat alle stoppen bij het waterschap door slaan.

zoals we weten op een enkele uitzondering word het maar mondjes maat toe gestaan dat er derden zich met de waterhuishouding inlaten.

veder is het inderdaad wijs om als de fundering boven water komt om daar wat aan te doen.

o ja willem er hebben zich al verschilende koeboeren aan gemeld dat als deze polder weer voor deze boeren geschikt gemaakt gaat worden graag gaan verhuizen naar dit gebied zelfs als deze polder net als bij jullie met de molens als hoofd bemaling gaat worden met dat een hulp bemaling er bij.

ja deze site wordt zelfs gevolgd door de boeren zo als je in tussen wel in de gaten hebt.

voor dat er soms de aanbieding komt om de pomp hier er in te maken doe geen moeite, want hier zo als de meeste wel weten is de molen vervijzeld en wel zo dat er de eerste 50 jaar geen problemen zijn te verwachten met het water verzet…………

vr gr Aad

• Jan Hofstra

De pomp is van alle kanten bekeken, maar in het kort komt het op het volgende neer: het was niks, het is niks en het zal ook nooit wat worden. Het probleem zit vooral in de lage toeren gecombineerd met relatief weinig water geven. Hier voor is een zeer grote waaier nodig, die echter maar heel smal kan zijn.Naast sterkte en voldoende vrijlopen zit je dan ook met verstopping. Bij een extra overbrenging kan de waaier kleiner worden, maar het geheel geeft zoveel energie verlies dat 1vijzel of scheprad tweemaal zo veel water kan verzetten dan dit. Het water tekort in de polder is niet direct een probleem, want bij het tekenen van het convenant is overeengekomen dat het waterschap zorgt voor voldoende wateraanvoer. Hoe ze dat gaan doen is des waterschaps, daar hoeven wij ons verder niet druk over te maken.

• Aadschouten

Ha die Jan

bedankt voor je verhelderende uitleg.

zoals ik hier uit begrijpen mag is de zaak aan alle kanten bekeken .

ook fijn dat het waterschap de taak op zich heeft genomen om de water toevoer zo te maken dat de molens gewoon kunnen malen,dan hoeven er gelukkig geen spindels op de molens gemaakt te worden .

overal waar molens weer maalvaardig gemaakt worden verschijnen deze ondingen,

om dan vervolgens de molen uit zijn werk te draaien en er dan of nooit of spooradis te laten malen.

zelfs hier in de waard waar toch water genoeg is en het waterschap ook nog redelijk tollerant is zie je kostelijke schepraderen stil staan.

en als je dan vraagt waarom dat men zelfs dit in de winter zo doet dan krijg je de meest fantastiese verhalen ………

dus daarom vind ik dit wel erg fijn dat dit deze prachige molenviergang bespaart blijft.

en zodoende ook histories blijven

zelf zijn we vanavond ook weer los en natuurlijk met het vijzeltje………..

vr gr Aad

• Willem Bever

Jan,

In grote lijnen ben ik het met je stelling ééns, maar toch een paar kanttekeningen.

Dat de pomp werkelijk helemaal niks is of was, betwijfel ik, want in het boek molenspiegel van A Bicker Caarten staan verschillende briefwisselingen tussen Bicker Caarten en Jan Lunenburg.

Daar wordt op een gegeven moment verslag gedaan over de ondermolen van Zevenhuizen, dat er in 62 u malen 112 cm water is weggemalen, alstublieft mijnheer, dit had met het scheprad niet gekund ! , aldus de schrijver.

Dus die pomp kan best wel water geven ( en dat heb ik zelf ook wel ééns gezien), als het maar hard gaat, vandaar dat ik er bij blijf dat ze deze molen hadden moeten stroomlijnen (of alsnog).

Verder denk ik dat het herstel van de fundatie van de waterloop ook kan plaats vinden met handhaving van de pomp, of deze gelijk te verdiepen.

Dan kan ook gelijk de voorgoot worden aangepast, zodat de pomp het niet onnodig hoger ophoeft te voeren.

Wat betreft dat het waterschap voor voldoende water gaat zorgen, zou ik zeggen , eerst zien, en dan geloven!

Het zal een unicum in waterschapsland betekenen, want met het huidige ‘waterbeleidsplan’ dult men steeds minder inmenging van ‘derden’ in het peilbeheer, en dat wordt in de toekomst alleen maar ‘erger’.

Ik denk dat het wellicht niet gek is om op de ondermolen, als het scheprad er eenmaal inzit, een voorziening te creeren, dat de molen makkelijk onbelast kan draaien, zodat met name in de zomer, er toch wieken kunnen wentelen.

Dan denk ik toch, waarom laat je die pomp niet lekker zitten, want…., Moeten molens altijd malen?????…………….

Het valt me trouwens toch wel op dat molens die de afgelopen jaren maalvaardig en /of verdiept zijn bijna allemaal voorzien zijn van een mogelijkheid om uit z'n werk te draaien, of een flinke waterinlaat naast de molen hebben gekregen om dat er anders zo weinig gemalen kan worden.

Wat betreft die pomp in de ondermolen van Aarlanderveen zetten, daar heb ik niet zoveel moeite mee, als-ie tenminste maar net zoveel water geeft als de bovenmolen….., en het zou ook nog wat extra woonruimte opleveren, al zit ik daar niet echt op te wachten.

En hier wil ik het maar even bij laten.

Groet van de Bever.

• P vd Bosch

Hallo Jan

Jou stelling dat een gang molens een eenheid moet vormen met de water verplaatsing,daar ben ik het volkomen mee eens. Zoals de Kramer altijd gezegd heeft één molen aanpassen is niet zo moeilijk. Maar het evenwicht bewaren in de water verplaatsing is vreselijk moeilijk. Nu schiet mij iets te binnen ik weet een molengang waar de ondermolen is aangepast,en die geeft volgens de geleerde elk end een kuub,nu is voor een poldermolen 80á90 enden per minuut niets bijzonder,dus die ondermolen geeft dan 80á90 kuub per minuut. De bovenmolen van die gang geeft, als de kruipalen zo beetje uit de grond getrokken worden 60 kuub per minuut.Ik kan niet rekenen, maar daar wordt toch wel een vraag naar boven gemalen, hoe zit dit?

Groeten van een molenaar die haast een slapeloze nacht heeft van die vraag.

• Rob Simons

Daarvoor heb je toch dat “petorretje” naast de molen ;)

• P vd Bosch

Ik dacht het petorretje voor nooddemaling was,dus weer een nieuwe vraag.

Groet van een molenaar die een hekel aan petorretjes heeft.

• Ruud Bax

Piet dan krijg de bovenpolder ook een beetje extra water!

vr. gr. Ruud Bax (die vanavond ook de machinevijzel heet doen rondgaan).

• Jan Hofstra

Daar heeft u een punt. Eigenlijk had de ondermolen maar 10 cm verdiept hoeven te worden, maar omdat zo'n operatie heel erg duur is haal je er uit wat er in zit zodat je voor de komende 50 jaar klaar bent. Het polderpeil zal alleen maar zakken zodat op den duur deze onevenwichtigheid vanzelf gaat verdwijnen. Dat het zo zou uit pakken wisten we wel degelijk van te voren, maar omdat er op de bovenmolen een heel goede molenaar zat, hebben we ons daar niet al te veel zorgen over gemaakt.