nog gedraaid vandaag?

• Jan Hofstra

Die verhalen dat die pomp zoveel water kan geven hoor ik ook altijd. Helaas ontrekt zich dat aan mijn waarneming. 8 november j.l. stond er een beste wind. Driemanspolder maalde zonder zeil, de ondermolen van Zevenhuizen stond met vier volle zeilen, de andere molens met 2 halve en de boezems lagen droog. Komt waarschijnlijk 1 keer in de 10 jaar voor dat de boezems vol blijven.

• Willem Bever

Zeer geachte collega Bovenpiet,

Ik denk dat dit zo ongeveer het grootste compliment is wat je je kan veroorloven.

Want als er bij het aanpassen van een ondermolen rekening gehouden wordt met het vakmanschap van de bovenmolenaar, dan denk ik dat je geschiedenis heb geschreven!

Daar kan geen certificaat van verdienste tegen op.

Ondanks dat ik het persoonlijk uit monumentaal oogpunt jammer vind dat de pomp in Zevenhuizen gaat verdwiijnen, kijk ik er toch enigzins rijkhalzend naar uit dat de Zevenhuizense ondermolen straks net zo veel water gaat geven dan de onze, zodat er door de andere molens niet meer gezwicht hoeft te worden omdat er geen water komt, maar dat er niet meer gezwicht KAN worden omdat de onder molen ze goed aangeeft, zodat we bij een goeie wind en een goeie lucht, nog eens een nijdig MALENDE (echte) viergang kunnen aanschouwen.

Groet van een andere ondermolenaar, die ze momenteel ook weer aardig aangeeft.

De Bever.

• Aadschouten

Ja ja zodra als dit werkelijkheid geworden is dan zullen we de hit inspannen om vervolgens onze geliefde waerd teverlaten om deze prachtige 4 gang in volbedrijf te aanschouwen.

maar eer het zo ver is wens ik de molenaars aan wiens molens het nodige moet gebeuren eer het zo ver kan zijn vanharte sterkte toegewenst met de nodige overlast die er ongetwijfeld zal zijn.

br gr Aad

• Jan Spruit

Geachte molenvrienden,

Hier even een bericht van één van de bewoners van de molens, mijn pc was even

kapot maar gelukkig hij doet het weer vandaar een wat late reactie van mijn kant.

Ik zal U wat er varingen uit de pratijk vertellen:

Sedert 1981 ben ik als opvolger van Cor Boelen als molenaar bewoner benoemd door de toenmalige stichting en woont met veel plezier op de molen met inmiddels ons gezin. Maaaaaar…… het malen met de viergang dat de molens echt water gaven kan ik na 27 jaar in de polder woonend op twee handen tellen.

Één keer heb ik het mee gemaakt, Ja…..U leest het goed, dat was met het bezoek van ZKH Prins Claus bij de uitreiking van het 500ste diploma van het Gilde. Gerard Ottevanger was toen molenaar/bewoner van de ondermolen dat we de ondermolen met een staffe zw wind konden horen tegen de wind in toen ,stonden de boezems stijf hadden de andere molen moeite om ze bij te houden. Dat was een machtig gezicht, een aantal prikborders kunnen zich dit misschien nog wel herrinneren. Afgelopen zaterdag was een mooie dag malen met de molens rond vol maar……. na een klein uurtje moet je gaan zwichten Want……het water in de boezems is op. Er was water in de polder alleen de ondermolen kon geen ende genoeg maken om het boven te brengen, daar de wind niet sterk genoeg was helaas.

In de loop van de dag moest ik terug naar vier halven om dat anders de familie Spruit uit de molen trilt door het horten en stoten van het gaangde werk, want als de molen maalt en water heeft fantastie loopt!!!!!!!!! Want beide midden molens staan dan droog!!!!!!!!

Ik ben blij dat hier nu eindelijk wat aan gedaan gaat worden want zo wordt de molenviergang van Zevenhuizen (één van de fraaiste als ik het zelf zeggen mag)

meer als een lege dop en wordt een fout uit het verleden herstel. Men heeft niet voor niets binnen een jaar na het aanbrengen van de pomp een gemaal gesticht.

En zijn we als bewoners erg blij dat alle grote klussen, zoals nieuw riet en herstel van wielen en een frontmuur geld voor gevonden is. Dit alles door inspanning van vele.!!!!!!! Uiterraard geeft dit de nodige rommel maar als er nooit iets aan de molen gedaan wordt is het ook niet goed. Als al deze klussen achter de rug zijn kunnen de molen en molenaars er weer jaren tegen en zal er meer water verzet kunnen worden dan in 27 jaar bij elkaar.

Groeten van een molenaar die niet kan wachten dat het klaar is. Jan