Wat vinden wij nou eigenlijk het mooiste aan ons molenaarsvak?

• Tom Blaak

Beste collega molenaars,

Wat vinden wij nou eigenlijk het mooiste aan ons molenaarsvak? Dat is de vraag die ik jullie wil voorleggen. Het molenaarsbestaan kent vele mooie facetten, maar we hebben allemaal wel eens een moment dat het allemaal even net even iets mooier is dan mooi.

Zo betrap ik mezelf altijd op een grote big smile als mijn molen lekker de gang er in heeft, de regulateur zijn armen wijd uitstrekt, ik de stenen hoor zingen, een ritmisch tikkende schuddebak, en er een mooie stoot meel uit de meelpijp komt.

Graag verneem ik jullie reacties.

Groetjes,

Tom

• Mario Collombon

Het werken met een oud werktuig. Inderdaad is een mooie gang en de zingende stenen het mooist! Maar daarbij ook de trouwe en nieuwe klanten die elke zaterdag weer hun meel komen halen waardoor je uiteindelijk de molen kunt laten doen waar ie voor bestemd is. En het verrichten van klein onderhoud en schilderwerk vind ik ook mooi om te doen. Gewoon zorgen dat t meuleke d`r mooi bij staat :)

• Hans Roest

De kik is dat je een houten machine die duizende keren sterker dan jezelf is aan het werk zet en onder bedwang houd.

En in de voetsporen loopt van al die voorgangers en na honderde jaren dezelfde handelingen doet die zij ook deden.

Ik denk dezefde kik als een olifanten of leeuwentemmer.

• Jan Althof

Je realiseren dat je IN een houten machine werkt en het zien van het vernuft van hun eenvoud.

• Luc Ruijgt

Een stevige molen die de gang aanneemt bij een rijzende wind en die een dikke bulk water geeft.

Of een heel lief korenmolentje die prachtig meel produceert terwijl de buurman de polder boven water houdt;). Dan heb ik het over de Groeneveldse en het molenduo in Maasland.

Maar wat ik ook altijd mooi vind zijn wielen of rondselen die geruisloos in elkaar steken. Maar een leuk lopende molen vind ik ook nooit slecht.

Gr, Luc

• Ruben-4gever

Ik vind het altijd prachtig als de Poldersche molen staat te malen met een beste gang, grote molen, dus bij 90 enden maakt ie wat meer geluid dan De hoop met zn 21meter vlucht. De Poldersche molen heeft trouwens 28,60 vlucht. Het waterverzet is 80kub, met veel water 90!

Als ik samen met met “watermolenaar” Kees v/d Graaf ben, is het toch wel genieten, kachteltje aan, warme bak koffie, praten over wilde ervaringen met molens!, en natuurlijk genieten van de molen die er dik de gang in heeft!

Met 1 woord, Ge-wel-dig!

Groeten uit de Hoeksche Waard,

Ruben Viergever

• Justin vd Heuvel

Ik ben “opgevoed” als waterpezer, dus het mooiste is voor mij een keihard malende poldermolen :D Neem daarbij het geluid van razende wieken en kolkend water, dan is voor mij het plaatje compleet. Het liefst in combinatie met mijn favoriete molentype; de wipmolen. :) Het schuddende bovenhuis, het kreunende hout en het ratelen van de wielen.

Korenmolens hebben ook zo hun charme, hoewel ze niet mijn favoriet zijn. Ondanks dat kan ik erg genieten van de zingende stenen, het stuivende meel en klapperende schuddebak.

Bovenal vind ik de macht over de molen ontzettend gaaf. Je kunt dat eeuwen oude werktuig helemaal naar je hand zetten. Dat geeft echt een cick 8-)

Lieve mensen, wat hebben we toch een prachtige hobby! ;)

Hartelijke groeten,

Justin vd Heuvel

• Bart Hoofs

Precies Mario! Het malen van een mooie zak meel. Witbestoven thuis komen en genieten van die heerlijke aroma in de molen. Zorgen dat het allemaal goed werkt en de stenen zingen. Het contact met de klanten (en bezoekers) en misschien wel de handel er om heen. Dat lijkt wel weer op mijn dagelijks werk waar je ook allerlei discipline's coordineert en zorgt voor een goede marge.

En het “spelen” met het weer wat telkens een wijzigende factor is. Dat blijft boeiend!

Bart

• Rob Simons

Een flink malende (koren)molen is altijd prachtig om te zien, zeker als je dan zelf aan het malen bent. Zo'n vernuftig doch eenvoudig werktuig onder controle hebben (en houden!), en dan alle facetten van het weer erbij.

Uiteraard is een lichtlopende, goed ingerichte en makkelijk om mee te werken molen het leukste.

Verder blijft de techniek van een molen me altijd boeien, zeker in die oude molens, waarin elk onderdeel aan z'n tweede of derde leven bezig is.

En dan natuurlijk de oude gebruiken die erbij horen, zoals benamingen van onderdelen, wiekstanden, etc. (streekeigen dingen), die op veel plaatsen nog steeds verkeerd gebruikt worden helaas…

Zoiets..

Groeten,

Rob

• Thijs van Hoof

Hallo,

Voor mij was er altijd maar een ding het mooist: olieslaan. Dat is zo'n mooi proces om te beleven, je moet zowel het proces als de gang van de molen in de gaten houden. Het is niet als bij graan malen dat je konstant bij kunt stellen met de licht. Want er lag al lijnmeel op het vuister en dat word toch warmer al valt de molen van de gang. En je nieuwe loopje lijnzaad word ook niet verder gemalen onder de pletstenen. Echter als de molen goed doorloopt moet je wel zorgen dat het lijnmeel de kans krijgt warm te worden… en die tijd kan behoorlijk varieeren.

Maar sinds ons verhuizen heb ik er toch wel een 2e even mooi “ iets”bij. Het bemalen van een polder op windkracht. Zeker na het hoge water van 5 juni 2 jaar terug. Dan laten molens zich weer eens echt van hun beste kant zien (indien kundig bestuurd)

Buiten dit alles om vind ik het machtig om te zien als een molen goed loopt in de wielen. Geen gestoot of gerammel maar een strelende geluid door de staven en kammen heen.. Meermaals heb ik me staan te verwonderen op de Noorderveldsemolen en de Palmboom! Geweldig dat het nog bestaat.

Groeten Thijs