Wat vinden wij nou eigenlijk het mooiste aan ons molenaarsvak?

• Martin E. van Doornik

Het genot van het werken in een grote houten machine op windkracht en de belevenis van het meel, het weer, daar worden al boekenplanken vol over geschreven.

Maar ook zéér belangrijk is dat wij, vrijwillige molenaars, de kennis van de oude beroepsmolenaars hebben overgenomen en ook nog aan de volgende generaties kunnen doorgeven. Of het nog niet genoeg is, hebben wij onze molenkennis ook aan buitenlandse molenliefhebbers overgedragen. Van België en Duitsland tot in Australië, New Zealand en Amerika aan toe! Ook veel molens zijn hierdoor behouden. Bijvoorbeeld het “vonkenmalen” in Zeerijp een paar jaar geleden. Zonder een vrijwillig molenaar zou “De Leeuw” vast niet meer gestaan hebben.

Dit alles begon ooit met een bezoek van een klein groepje molenenthousiastelingen aan de Lijkermolens in 1967….

• Jan Althof

Los van het molenaarsvak vind ik dit ook wel mooi:

http://picasaweb.google.nl/Noordkaper04/Verlichting#

Gisteravond hebben we in een verlichte molen met een aantal mensen wat vulwerk gedaan voor de winkel. Ik had De Kijck nog niet eerder verlicht gezien en heb het maar even vastgelegd.

• Eric Zwijnenberg

Dit zinnetje van Hans Roest sprak me erg aan: “En in de voetsporen loopt van al die voorgangers en na honderde jaren dezelfde handelingen doet die zij ook deden.”

Zoals dinsdag 11 november 2008. Bij een molen aankomen waar het elektrisch gemaal al 15 uur onafgebroken aan het malen is, maar waar men het water alleen maar heeft zien stijgen i.p.v. dalen. Een polder die ruim 35 cm boven peil staat. En dan een molen inspannen, en na 13 uur onafgebroken malen constateren dat de polder weer op peil is. De invallende duisternis, Het midden in de nacht buiten staan en zien met welk enorm geweld het water zich uit het pothuis perst. Binnen de ratelende kamwielen, de rammelende kopjes in de kast, de voor het raam langs zwiepende wieken… In 1 woord machtig! Zie

http://nl.youtube.com/watch?v=jrzN4M-nM84

• Robert Van't Geloof

he Eric Wat een mooi filmpje Zeg.

Verders het mooiste aan molenaarsvak

Dat je altijd met wat anders bezig bent ene keer hoef je alleen je vang maar op te trekken als je leeg draait. Andere keer moet je weer zeilen voorleggen of zwichten of weghalen. En zo nog meer van die dingen.

Ook dat je vaak mensen weer enthousiast kunt maken met je molenhobby.

Die dan weer in opleiding willen en zo.

grt robert

• Bart Hoofs

De een vindt het mooi maar de ander gruwelt er van. In Deurne rondom Holtensmolen werd indertijd de stichting Ambiance opgericht. Een aantal mulders die pleiten voor authenticiteit en dus geen flood light op de molen. Jan van Woezik vertelde me eens dat als er lampen op Holtensmolen komen hij zijn muldersbestaan hier zou stoppen. Maar vraag ik me af hoe zou Jos Bazelmans van de RACM afgelopen vrijdag tijdens zijn betoog op de molencontactdag van DHM hierover denken? Ik was er helaas niet bij maar wie vertelt ons meer?

Bart

• Jan Althof

Al weten mensen niets van molens dan zullen ze zoiets toch mooi vinden. Wellicht reden om iets te willen betekenen als het gaat om behoud van zo`n mooi plaatje in hun dorp, stad of buurt. Ik zie het als een mooie reclame die niets af hoeft te doen aan de authenticiteit van de molen zelf. Monumentenzorg of Prof. Dr. Bazelmans kunnen m.i. alleen maar blij zijn met enig “verlicht” denken.

Maar zoals eerder opgemerkt; in elke partij, elk geloof of elke ideologie zijn er extremen ter linker en ter rechter zijde. Waar wil je bij horen?

• Mark den Boer

'Stichting ambiance stelt zicht tot doel om authentieke moleninterieurs te stimuleren en te waarborgen en oneigenlijke elementen te weren danwel te verwijderen.'

Hartelijke groet,

Mark den Boer

Stichting Ambiance, afdeling Zwolle

• gerrit jurgens

het mooste moment van het molenaars vak vind ik altijd het moment als ik de straat in draai van de molen en ik zie hem staan en ik denk aan de werzaamheden die ik met mijn molen mag gaan doen en hoeveel mensen komen er . kortom het gevoel van ik ben molenaar en dit is mijn molen .waar ik mijn hobby mag uitvoeren en kennis mag doorgeven . groeten gerrit jurgens

• Willem Bever

Wat ik nou zo mooi vind aan ons vak, is om zoveel mogelijk op windkracht een polder op peil te houden, of weer te brengen.

En wat dan nog mooier is, is om dat te doen met een getrapte bemaling (molengang), zodat er ook nog een deel samenwerken met collega molenaars bij komt kijken.

Om een voorbeeld aan te halen,

Woensdag (26 nov) om 13 00 u begonnen met 9 cm op peil.

De wind was maar matig en de molens liepen dan ook maar net aan.

s'avonds kromp de wind wat en rees nog wat (nam nog wat toe), en dan neem je tegen middernacht het besluit om , mede door de goede weerberichten, maar door te malen.

En dan zit je s'nachts in je makkelijke stoel een beetje te dutten, en hoor de enden maar voortrazen,en af en toe een lichte trilling van het als een klok lopende ondergangwerk.

En als je dan bij het krieken van de morgen een blik werpt op de peilschaal, en dan constateer dat er s'nachts 7 cm water is weggemalen, dan weet je dat je niet voor niets bent opgebleven.

En dit geeft een molenaar (waterpezer) nou eenmaal veel voldoening !

Doordat water en wind onze werktijden bepalen geeft dat toch een bepaalde gebondenheid, maar daar staat zoveel moois en vrijheid tegenover !

En ach, als net als afgelopen zondag met die sneeuw, s'avonds van die besneeuwde zeilen weg staat te rollen, en je zo ongeveer geen gevoel meer in je vingers heb als je de ketting er aan legt, denk ik altijd maar, dit zal de ‘romantiek’ van het vak wel zijn, maar binnen brand de kachel.

Ik zie ons vak met twee uitdagingen, en dat is de polder op peil houden, en daarbij de molen zoveel mogelijk heel te houden,

en onze unieke Molenviergang als hoofdbemaling van de polder in stand te houden!

Ik hoop dat bovenstaande niet al te ‘opschepperig’ over komt, maar ik wilde hier toch even op te reageren.

Groet van een tevreden Bever, waar de molen nog lekker staat te snorren.

• Nico van Dam

Zeg Willem, je hebt het over het begrip rijzende wind oftewel toenemende wind, hoe wordt in molenaars kringen dan een afnemende wind genoemd?

Groeten Nico