Paarden schrikken van molen

• Paul Kors

Beste Jan,

Bedankt voor de interessante kanttekeningen en feitelijk nieuws!

Dit is toch weer een mooi stukje molengeschiedenis, dat jij ook zelf

nog hebt meegemaakt.

Tot molens !

Paul

• Michel

De molen stil zetten is wel zo netjes. Toch willen ruiters het lang niet altijd: “laat ze maar wennen aan die molen.”

En dat is ook wel waar, er zijn ook nog veel andere opstakels waarvoor een paard bang kan zijn in het verkeer, en een molen is mooi om te “oefenen”. zou zlef waarschijnlijk ook de praam presenteeren.

Een hindewet bepaalde ooit dat Zeeuwse molens(ik meen) minimaal 200 meter van de doorgaande weg moesten staan voor de doorgang van paard. Borden bij een molen waar paard en wagen moesten stoppen, alvoords ze de molen passeerde waren er ook veel(kats, sint-philpsland) De molenaar diende de molen stil te zetten, in die tijd.

Groeten,

Michel

• Joop Overman

Bij onze molens eindigd elk jaar in november een slipjacht waarbij veel paarden en honden zijn betrokken. We hebben de molen nog nooit stilgezet. Hoefde ook niet van de ruiters. Ze moesten er maar aan wennen. En inderdaad we hebben er nog nooit een op hol zien slaan. Dus onze molen blijft gewoon doordraaien.

Groeten Joop

• Barend Zinkweg

Bij de Pendrechtse Molen zijn een aantal malen een deel van menwedstrijden gehouden. Op de weide naast de molen was een hindernis gebouwd waar de aanspanningen tussen door moesten manoeuvreren en dat natuurlijk zonder fouten te maken en zo snel mogelijk. In die hindernis was de doorgaande lijn juist op de molen gericht om het de aanspanningen zo moeilijk mogelijk te maken. Ik heb er nooit iets van gemerkt, dat de paarden daar ooit moeite mee hebben gehad.

• Mark Heutink

Ik ben zelf (als ruiter zijnde) van mening dat de beestjes er maar aan moeten wennen. En mocht het beestje ervan schrikken, dan nooit omdraaien(van het obstakel af) maar laten kijken wat er gebeurd. Anders krijg je ze nooit meer langs een draaiende molen (of iets anders). Meestal doen de paarden de 1e en 2e keer wat onrustig, maar als je het regelmatig herhaalt is er niets aan de hand.

Groetjes

Mark

• Mark Heutink

Vergeten te zeggen:

Indien we zien dat paarden schrikken, onrustig zijn of indien gewenst is dat we de molen stilzetten, doen we dat. Bovenstaande was enkel mijn mening.

Groetjes

Mark

• Mario Collombon

Tja ze moeten er maar aan wennen….dat kan wel zo zijn maar deze paarden waren er duidelijk nog niet aan gewend. Stel dat die paarden recht vóór een auto de weg op rennen. Voor het zelfde geld lig je onder een auto.

Voorkomen is beter dan genezen! In Nuenen hebben we het een paar jaar geleden ook gehad dat een paard met ruiter erop op hol sloeg, maar heb toen toch de molen meteen aangehouden!

Heb ook het idee dat de paarden flink kunnen schrikken van de schaduw van het gevlucht.

groeten Mario

• Robert Van't Geloof

Soms komt het goed uit dat een paard schrikt van een draaiende molen.

Misschien denken jullie wel hoe zo dan wel robert?.

Nou het volgende .

het was zaterdag 8-mei-2004 molendag . We draaiden op De Zwaan in Ouddorp.

Molen ging mooi rond in de volles op oost. Ineens zagen we een pony keihard rennen van af west. Met een touw bungelent aan z'n lijf. Mijn vader ging al vast bij de weg staan. die pony schrok zo erg van de molen toen dat het stopte. En toen kwamen er 2 rennende jongentjes van een jaar of 12 aan hollen. Die hadden in het weiland (d8 van hun ouders) aan het pony rijden . Ze hadden achter de ontsnapte pony een skelter gebonden. Maar door een onbekende oorzaak schoot de skelter naar voren tegen de achterbenen van die pony. Waarop die pony zo schrok

En op de vlucht ging. Ze sprong een hek over en daardoor brak de skelter los.

En de pony vluchte de dorpsweg op. Alwaar de zwaan staat . Maar door het gefluid van de fokken En het zeilslag. Schrok ze dus heel erg.

Waarop ze stopte. Zo kon mijn vader samen met de inmiddels aangeholde kinderen de pony terug zetten .Dus soms kan het ook weer goed komen.

gr robert p's op molendagen worden bij de zwaan pannenboeken gebakken. En toen kregen de 2 tieners beiden een pannekoek voor de schrik :D

• Peter Pouwels

Op 19-01-1803 voert Napoleon een wetsbesluit in waarbij men molens op een afstand van minimaal 300 meter van de doorgaande weg mag bouwenen, dit i.v.m. het schrikken van o.a. paarden.

Zie onderstaand artikel van de aanvraag van een bouwvergunning ;

Op 17 mei 1828 dient Johann van der Grinten een verzoek om in Wyler een olie en koren windmolen op te richten. Een van de belemmeringen voor de bouw van de molen is de door Napoleon ingesteld wetsbesluit van 29 Nivose van het 11de jaar (19-01-1803), artikel 6. In dit besluit wordt bepaald dat molens en andere objecten waarmee geruis wordt veroorzaakt, minimaal 300 meter van de doorgaande weg af moet worden gebouwd. Dit om te voorkomen dat schichtige dieren, als paarden, schrikken en op hol slaan met alle gevolgen van dien.

Van der Grinten krijgt uiteindelijk, na een uitvoerig bewijsvoering dat paarden op een afstand van 65 meter niet schrikken van en draaiende molen, toch nog toestemming om op deze afstand van de doorgaande weg, zijn molen te bouwen.

• Paul Groen

Edie Kees uit Budel vertelde me nog een mooi verhaal uit de oude tijd over een standerdmolen. Naar ik meen de molen van Asten.

De standerdmolen was wegens gebrek aan wind stil gevallen, maar na een tijd stak de wind weer op en de molen begon plotseling stevig door te draaien. Een paard met boeren kar schrok hier zo van dat deze achteruit het draaiende wiekenkruis in liep. De klap was enorm. Paard en kar werden weg geslingerd en het paard overleed. Maar ook de askop brak en de buitenroe kwam met donderend geweld naar beneden. En de molen bleef met 1 roe doormalen!!

En de boer vroeg aan de geruineerde molenaar nog een schadevergoeding voor zijn paard.

Paul Groen