Paarden schrikken van molen

• C.v.d.Berg

Dat is wat ze nou terecht noemen een meulenpaard.Groeten Cock.

• Andreas de Vos

Hahaha, het scheelde in ieder geval wel een boel werk voor die boerenhulp. Koeien die geen melk geven hoef je ook niet te melken. :D

Maar even serieus: toen molens en paardentractie nog gemeengoed waren, zouden die paarden destijds dan ook niet meer gewend zijn geweest aan langszoefende wieken? De kans dat zo'n beest een malende molen passeerde was toch ook groter?

Groetsels,

Andreas de Vos

• Eric Zwijnenberg

In Egmond aan den Hoef had men er bij de Kollemolen van de Bovenpolder een andere oplossing voor gevonden. Deze molen stond pal aan de weg die van Egmond naar Alkmaar voerde. Aan weerszijden van de molen lag in de berm een stel juten zakken. Wanneer een voerman merkte dat zijn paard onrustig of angstig werd van de draaiende wieken nam hij een zak van de stapel, trok die over het hoofd van het paard, en ging zo voorbij de molen. Daar werd de zak weer afgelopen en op de andere stapel gelegd.

• Jacob Dekker

Hallo Paul,

Zou dat de molen van Heikant kunnen zijn? Op 10 maart 1909 brak daar de bovenas door toedoen van een paard. Het is beschreven in de Tilburgse Courant van 11 maar 1909. Ik ben dat eens tegengekomen toen ik een inventarisatie gemaakt heb van de in de loop der tijden gesneuvelde gietijzeren bovenassen in Nederland en Belgie.

Mvg, jAAp

• Bart

Ik heb er het Tilburgs molenboek op na geslagen en jawel op bladzijde 59 kan je het verhaal lezen dat het paard van de weduwe Teurlings te dicht bij de wieken kwam hij op hol sloeg. Door de wieken werd het paard morsdood geslagen en overleed. Ook het wiekenkruis lang beneden. De molen werd niet meer opgericht..

Dus een kleine 100 jaar geleden gebeurde het al niet ver van de molen van Sprang.

Ik kon me ook al niet voorstellen dat het Asten was anders had Geert van Stekelenburg het wel eens verteld.

Het Tilburgs molenboek is te koop bij de stichting Kerkhovense molen.

www.kerkhovensemolen.nl

• Machiel Treffers

Gelukkig gingen ze rechtsaf i.p.v. linksaf; zou dat het gevolg zijn door het bordje “Verboden om binnen het bereik van draaiende wieken te komen” wat aan het begin van het molenpad staat?

chiel

• Paul Groen

Hallo Bart en Jaap,

Het verhaal komt inderdaad verassend overeen. Het moet de molen van Heikant wel haast zijn. Edie Kees nog maar eens vragen.

Eigenlijk zou je dat soort verhalen vast moeten leggen. Wim Verbruggen had het bijvoorbeeld ook eens over een molen met 40 meter vlucht dat een totaal fiasco werd.

Groeten,

Paul