Zeilen voordragen

• Wesley de Best

Vanmorgen rond 8.30 uur kwam ik aan in Erica. De molen moest alweer rond gekrooien worden, naar het O. Daarna 4 vollen voorgelegd, maar toen deed ie het niet, hij gaf de geest. De wind was de morgen hopeloos, voor de rest nog theorie gehad en ik denk dat de molen 1 minuut zelfstandig gedraaid heeft. Om 11.45 uur afgezeild.

Daarna heb ik de trein gepakt naar het pittoreske en bekende dorpje Dalen. Daar waren Ricardo en Alex net bezig met kruien. Aangezien er 0,0 wind was, hebben we nieuwe zeilen voorgedragen. Even later kwam Vincent Mepschen er ook aan en die heeft ook geholpen. Rond 15.00 waren we daar mee klaar en er zat geen enkele plooi in de zeilen, dus ze hingen perfect. Toen de molen laten draaien, dat ging toch redelijk goed, ongeveer 30 enden. Nog steenzolder schoongeveegd en een vitrinekast geplaatst met molenmodelletjes en andere molenzaken.

’s Avond, rond een uur of zeven, trok de wind wat aan en hebben we tarwe gemalen, dat ging eerst wel goed, maar jammer genoeg ging de wind naar bed. Dus de steen maar uit werk gehaald en nog even doorgedraaid en rond 20.15 uur afgezeild en om 20.30 uur Alex op de trein gezet.

De Jan Pol heeft vandaag weer 2174 omwentelingen bijgeschreven.

Groeten,

De vrijwilligers van de Jan Pol in Dalen, Zuid-Oost Drenthe.

Foto’s: www.mijnalbum.nl/Album=GHLJGI8X

• Meelmuisje

Heey Wesley. Zo slecht waren die andere zeilen toch niet.. of vergis ik mij ?

• D' Orangemulder

Is Evert nu nog niet geslaagt voor zijn examen?

• Justin vd Heuvel

ziet er fraai uit jongens! Alleen lijkt me dat het korte halstouw erg kort zit. Rolt het zeil wel helemaak dicht? Enneh wie heeft de zeilen gemaakt?

Justin

• O. Visser

De zeilen zijn keurig aangeslagen. Dat is pico-bello. Maar waarom zijn ze zo klein in verhouding tot het hekwerk? Te smal en te kort!

Naar mijn ervaring moeten de zeilen in ieder geval met het achterlijk op de achterzoom liggen. Jaren terug had de molen die ik bemaal (Hantumer watermolen) zeilen die met het achterlijk net niet op de achterzoom lagen (het scheelde maar één of twee centimeter). De nieuwe zeilen liggen echter wél op de achterzoom, en… de molen maalt er beter mee. Hij trekt beter dan met de oude zeilen.

En dan de lengte van de zeilen. Ook hier geldt: het hekwerk zit er niet voor de sier. In vroeger jaren wilden de molenaars het gat rondom de askop zoveel mogelijk dicht hebben. Met een behoorlijke, of veel, wind maakt het niet uit als de zeilen wat kort zijn maar met weinig wind wel. Dan kun je elke vierkante centimeter zeil wel gebruiken.

In mijn ogen een gemiste kans met deze zeilen.

Oane Visser,

Molenaar Hantumer watermolen,

Fryslân.

• Bart Hoofs

Is het ook niet zo Oane dat de zeilen onderaan mooi op de onderste heklat moeten liggen? Daar pakt hij meer wind dan rondom de askop? Natuurlijk gaan nieuwe zeilen nog wel uithangen.

Ik begreep dat vorig jaar in Friesland er een zelfstandig zeilmaker is bijgekomen in de persoon van Sipke Koning uit Leeuwarden. Hij is ook geslaagd vrijwillig molenaar en komt uit de leerschool van Simon Jellema (De Rat IJlst).

Hoe bevalt zijn werk en zeilen? Gaat het eigen ondernemerschap naar wens?

• Bart Hoofs

Sipke zijn site is: http://www.koning-molenzeilen.nl

Er blijken ook zeilen te zijn geleverd aan de Middelmolen in Molenaarsgraaf.

• Rob Simons

Vroeger zag je wel 'ns dat het zeil over de onderste schei weer naar boven getrokken werd. Vermoedelijk om wat tegen te gaan dat het onderste stuk zeil te veel door het hekwerk gedrukt wordt?

Groeten,

Rob

• Aad schouten

Ha die Rob.

nog even over dat zeil wat meer op snijden ,dat werd niet gedaan om dat het zeil door de hekkens gedrukt zou worden ,maar de zeilen vroeger die waren heel wat dikker van stof en daar door ook stugger en als je nu dat zeil op laat lopen ,ongeveer een halve hekschei dan heb je minder zeil in je handen met het wegrollen.

jammer dat je dat bijna niet meer ziet .

persoonlijk vind ik dit ook nog een mooi gezicht,maar het is als zoveel bijna in het boek der vergetelheid verdwenen.

henk eskamp die heeft voor de jonge sophia ook een aantal zeilen vermaakt en voor hier op de molen 4 nieuwe zeilen en daar heeft hij op verzoek van mij dit weer gemaakt.

ik hoop hier a s week nog wel op terug te komen met een paar foto s

het zelfde geld ook voor b v met maar twee slag of zwicht lijnen,het is tegen wordig gewoon standerd dat er drie aan gemaakt worden ,maar in het verleden hadden hier in de waard de meest molen er maar twee.

deze twee die zaten naar gelang het gedrag van de molen wat hooger of lager.

maar goed blijkbaar is hier weinig of geen belangstelling meer voor ,alles de zelfde geur en kleur is het parool.

ook zal hier aan de grondslag liggen dat er bijna geen oude zeilmakers bedrijven meer zijn,dus kan je ook de mensen die dit nu doen dan ook niet kwalijk nemen.

overgings het zeilmakerswerk van henk eskamp was ook prima.

vr gr Aad

• Rob Simons

Ja, wat u bedoeld Aad, begrijp ik wel, maar ik bedoelde eigelijk dat je vroeger soms zag dat het zeil in feite te lang is, en dan onder de onderste schei door weer naar boven wordt getrokken (zoals te zien is bij de Molen van Piet in Alkmaar in de film Stoere Werkers), de hoektouwen worden dan vastgemaakt aan de tweede hekschei.

Overigens zijn de kenmerken die u beschrijft meestal ook te zien op de tekeningen van Jan den Besten.

Groeten,

Rob

P.S. Weet er iemand nog iets te vertellen over specifieke kenmerken van zeilen op Dekkerwieken?