Ja, ik heb ook het liefst dat de zeilen (net) op de onderste heklat liggen. In de eerste plaats om onnodige en ongewenste wervelingen in de lucht to voorkomen (daarom ook het zeil op de achterzoom). Als de zeilen eigenlijk wat te kort zijn dan leg ik het zeil wel op de onderste heklat; dan zijn ze boven maar wat te kort. Op zo'n manier haal ik dan met zulke te korte zeilen toch nog zoveel mogelijk vermogen uit de wind. In de tweede plaats vind ik het op niks lijken wanneer de zeilen niet op de uiterste heklat liggen (geldt ook voor het zeil op de achterzoom).
Wat betreft het gat rond de askop: de meeste vrijwillig molenaars zullen aan de molen niet merken wanneer het zeil niet op de achterzoom ligt omdat zij daarvoor niet genoeg zodanig malen dat het uiterste uit de molen gehaald moet worden (binnen wat verantwoord is natuurlijk). Of ik dat wel doe? Ja, soms moet ik het uiterste uit de molen zien te halen. De Hantumer watermolen is nog in de gelukkige omstandigheid dat er water is om te malen. Voor de molen is het in verhouding tot vroeger - 480 ha - nu maar een poldertje meer - ongeveer een 100 ha - maar om dat met de molen droog te houden moet er soms wel alles uit de molen gehaald worden. Ik zit namelijk met een paar boeren die liever géén water in de sloot hebben dan een klein beetje en regen die vandaag gevallen is hebben ze het liefst van dat die gisteren al weg gemalen was. Doordat de molen dus soms bij weinig wind moet malen voor wat hij waard is merk je het verschil in wel of net geen zeil op de achterzoom. Bij kruien geldt ook zoiets: bij een stabiele wind net boven de wind malen en bij een schifterige wind er net onder of nog meer onder de wind malen. De molenaars van vroeger maalden veel een veel meer dan wij nu doen. Zij zullen dus ongetwijfeld het verschil tussen een zo'n klein mogelijk gat rond de as en een (wat) groter gat opgemerkt hebben. Daarom het gat rond de askop zo klein mogelijk.
Daar kwam nog bij dat de molenaars in vroeger jaren moesten malen en daarnaast nog ander werk te doen hadden. Als dus de molen met een klein mogelijk gat rond de as een paar einden meer liep dan was dat meegenomen en scheelde hen in tijd, tijd die zij voor iets anders konden benutten.
Ja, ik weet ook dat je op oude foto's nogal vaak molens ziet met ook (te) kleine zeilen. Als zo'n foto echter goed bekeken wordt dan blijkt dat die te kleine zeilen nou niet bepaald op weelde wijzen maar eerder op armoe. Anders gezegd: de molen leverde niet zoveel (meer) op dat de molenaar zich zomaar een stel nieuwe zeilen kon veroorloven.
Wat de nieuwe zeilmaker in Leeuwarden betreft weet ik daar (nog) niets van. Ik werk voor de Stichting Monumentebehoud Dongeradeel en in de loop der jaren hebben we wel eens zeilen laten maken maar dat hoeft nou ook niet ieder jaar. Een adres om voor de toekomst te onthouden is het zeker.
Oane Visser,
Molenaar Hantumer watermolen,
Fryslân.