Zeilen voordragen

• Bart Hoofs

Ik denk Aad dat juist wel bij de zeilmakersbedrijven er kennis en interesse is om streekeigen gebruiken te respecteren. Meer ligt het probleem bij eigenaren of molenaars die er niks om geven.

Een paar voorbeelden: zeilmakerij Marc Crins maakt zoals de klant dat wil en Marc is ook iemand die zelf dit soort zaken in ere houdt. “Streekgebruiken houdt ze in ere” meldt zijn advertentie.

Ook Henk Epskamp is iemand die dit hoog in het vaandel heeft staan en er ook studie naar heeft gedaan. Op You Tube een mooi filmpje over deze eenmanszaak uit het midden des lands: http://www.youtube.com/watch?v=vMYrqLOWsA4

• Andreas de Vos

De te lange zeilen die o.a. op molen De Groot (molen van Piet) in Stoere Werkers te zien zijn: bedenk dat deze film is gemaakt in 1932, er was toen net een economische depressie losgebarsten. Te lange zeilen zullen toch vooral als oorzaak hebben dat een molenaar voor niet te veel geld een stel knappe zeilen op de kop kon tikken, Dat ze dan misschien te lang waren nam men maar op de koop toe, zelfs voor laten inkorten had men het geld niet over.

In dezelfde film zie je ook de Gekroonde Poelenburg op zijn oude plek (en met de horizontale potdekseling van de romp, en de kleur die duidelijk niet zwart is :) ) met een soort van zelfzwichting: zeilen met aardig wat gaten erin…

Een praktisch voordeel zal het niet gehad hebben, eerder een nadeel tijdens het behandelen van de zeilen.

Groetsels,

Andreas

• Aad schouten

Inderdaad Bart dit is dan ook mijn ervaring geweest met Henk Eskamp.

toen ik hem vertelde wat ik wilde was hij direkt bereid om daar zijn medewerking aan te verlenen

vr gr Aad

• Mario Collombon

Dat lijkt me ook erg kort. Ik dacht dat je het kortehalstouw altijd het best zo hoog mogelijk vast kon zetten om het zeil mooist weg te kunnen rollen. Zie bijv. op de 2e foto: http://www.molendatabase.nl/nederland/molen.php?nummer=1151

• Mario Collombon

Zoals ze destijds de zeilen tot op de draad versleten en dan pas vervingen zou ook tegenwoordig weer eens wat vaker moeten gebeuren. Destijds uit noodzaak, tegenwoordig wat minder maar wel als geldbesparing. Het houdt ook de traditie van zeilen oplappen in leven.

Het is m.i. weggegooid geld als tegenwoordig met een paar gaatjes in de zeilen men al meent dat de zeilen aan vervanging toe zijn.

• Barend Zinkweg

Afgelopen voorjaar heb ik twee behoorlijk versleten zeilen vervangen vanwege het afnemen van examens. Ik wilde het de examenkandidaten niet aandoen met barrels te moeten werken. Inmiddels is één van deze zeilen nog verder weg, dus terug ophangen zal er niet van komen. Ik vind het idd wel wat hebben om zeilen op te malen.

• Mike Ekelschot

“P.S. Weet er iemand nog iets te vertellen over specifieke kenmerken van zeilen op Dekkerwieken?”

Rob, heb jij toch geen “Dekkermolen” ?

• Rob Simons

Wil dat dan zeggen dat ik daar niks over mag vragen? :)

P.S.: Als het gaat om versleten zeilen, dan vind ik dit nog steeds een mooie foto..

• Aad schouten

Ja Rob hier waren de twee op de binneroei wel aan vervanging toe.

op het laatst was er toch wel het nodige comentaar op hoor ,ik werd er zelfs op het dorp over aangesproken.

normaal gaan ze er hier ook wel wat eerder af ,maar deze keer had ik er zo maar eens zin in om ze echt af te malen.

want ik kreeg van een bepaalde bevriende collega molenaar wel eens te horen dat als er bij die vrijwillgers een scheurtje of klein gaatje in kwam gelijk maar nieuwe er voor moesten,ik kan je wel verklapen dat zelfs hij hier niet tegen op kon………..

er lagen al vier nieuwe zeilen in de kap ,maar zoals het spreekwoord zo mooi zegt, geen betere raad dan voorraad.

overgings loopt de molen vanavond best in de lege,nog niet in zijn werk ,maar toch heerlijk om het gevlucht weer eens rond te horen gaan na een paar weken stilstand.

vr gr Aad

• Maffe Molenaarsvrouw

Overigens weet ik nog wel een Drentse molen die die zeilen met genoegen zou willen ‘afmalen’. Ik weet alleen dat het gevlucht aanmerkelijk kleiner is, maar dat de molenaar daar ook vrij handig is met het naaidoosje. Het zou zonde zijn om die zeilen die van de stelling hangen tussen de kammen te laten verdwijnen, dan kun je misschien beter ruilen met de katoenen zeilen van de Noordenveld in Norg, groeten,Margreet-die zich wel realiseert dat de verhoudingen niet optimaal zijn, maar dat men zich daar misschien voor de goede molenzaak overheen kan zetten-