Materiaal heklatten

• Jan verbeek

Van wat voor soort hout zijn de heklatten aan de roede eigenlijk gemaakt?

b.v.d.

Jan

• Tom Blaak

Russisch Larix onder andere..

• Robert Van't Geloof

Hallo. Ik heb ook wel eens gehoord dat er heklatten van Billinga zijn. Grt robert

• Durk Piersma

Hallo Jan,

In het verleden werden de heklatten vaak van grenenhout gemaakt, maar tegenwoordig gebruikt men meestal Bangkirai. Een zeer duurzame houtsoort, groeigebied Z.O. Azié.

Groetnis.

Durk.

• Ruud van den Aakster

Op de Varnebroeker molen zat een totaal nieuw product als heklatten n.l.

“sponshout”, als je er in kneep kwam er water uit. :-)

• Johan Ottevanger

Bij ons in Zevenhuizen wordt er een houtsoort gebruikt wat niet scheurt en niet kraakt, wel buigzaam, het komt uit de kanten van Suriname volgens zegge, kan iemnad ons helpen hoe dit ook al weer heette???

Johan Ottevanger die is geveld met een dot griep ter bedde ligt!!!

Johan

• P vd Bosch

Johan,

Bedoel jij soms Alblasserwaards eiken?

Volgens sommige deskundige is er geen beter eiken.

Het word de laaste jaren wel schaarser,maar als je goed kijkt is het nog wel te vinden.

Groeten van je collega koek en zoopie.

• vluchtje

'In principe Russisch lerken (pitchpine)', staat er in Het gevlucht-Wieksystemen, van Kees Vanger. In de ‘basiscursus voor de opleiding tot vrijwillig molenaar’ zie ik er niets over (in hoofdstuk 6)…

• Ruud Bax

Als de molenmaker het maar weet, Er zijn verschillende houtsoorten die geschikt zijn voor heklatten. en de duurzaamheid is niet alleen de soort maar ook een kwestie van regelmatig draaien. In de molen die ik draai zit al 15 jaar Russisch lerken en in al die tijd is er nog geen 1 heklat vernieuwd.

vr. gr. Ruud Bax

• Rob Simons

Waarmee het houtwerk behandeld is (of net niet), speelt vaak ook een rol..