Materiaal heklatten

• Aad schouten.

Ha die Barend.

Ben het hellemaal met je eens dat het belangrijk is om zogaande een ander end onder te zetten.

zelf ben ik er niet zo n liefhebber van om de buitenroei onder te zetten,maar dat is een kwestie van smaak,veder hou ik er geen vast end op na.

en aangezien dat het orgel geregeld los is zijn er geen einden die eerder verrot zijn

over het weg zetten ben ik het met willem eens een beetje komend vind ik dan ook best vlot staan ,maar ook dit is persoonlijke smaak,want als je hem er een stukje door zet is het effekt het zelfde.

hier zijn op de buitenroe de hekkens nog van grenen en de meeste hekkens zijn van 19 65, dus die zijn al heel wat keren door de rondte gegaan.

ook zijn dan de hekkens waar je de zwichtlijn vast maakt zo mooi rond uitgesleten.

over de fokken dat is een ander verhaal want het zijn al de derde fokken die er op gemaakt zijn sinds 65 en nu zijn ze weer aan vervanging toe.

maar goed dat is weer een ander verhaal zullen we maar denken gelukkig hangen ze nog ,al moest er oud lijken touw aan te pas komen om de boel op zijn plaats te houden, en er zijn al een aantal fokschrooten uit.

dus voor de genen dit het wagen om hier op de werft te komen die zijn bij deze gewaarschuwd kijk uit voor over stekende fokken………….

dus laat bij voorbaat de auto maar aan de dijk.

vr gr Aad

• Rob Simons

Welke houtsoort gebruiken ze daar voor de fokken?

Voor het overige ben ik het ook eens, behalve over dat komend zetten (kwestie van smaak en streekgebondenheid)

• P vd Bosch

Willem het verhaal van de gang kammen op de midden molen is gebeurt in de tijd dat mijn vader op de middenmolen maalde,vlak voor de oorlog,hij zat onder dienst.

Piet van der Lijn viel vaak in hij was molenmaker/reservemolenaar.

Piet vd Lijn had die avond een kaartje gelegd met molenaar van de ondermolen,toen hij de molen stil ging zetten schepten hij zijn klompen over op de ka. De wachtdeuren waren nog niet verplaatst daar lag het niet aan.

Maar een versleten gang kammen of slecht lopende kammen dan kun je van alles verwachten.

Barend als je nog nooit gehoord heb dat je er een gang kammen uit kunt malen,moet je toch je licht eens in de lande opsteken.

Ik ga geen molens noemen,maar dat er geen kam meer onder en boven zaten,daar kan ik je nog wel wat over vertellen.

Molen aan de hol alles er uit en zo zijn er wel meer voorbeelden.

Ik weet zelf uit ervaring wat er gebeurt met versleten en slecht opsteek staande onderwiel kammen.

Groeten van de bovenpiet waar alles nu goed gelopen heeft van de week.

• Willem Bever

Piet,

Dank voor je aanvulling cq correctie.

Ik heb het verhaal ook maar van horen zeggen, en je weet, dan ……..

De bever.

• Barend Zinkweg

Bedankt voor de uitleg. Ik kan me wel voorstellen dat een aandrijvend wiel z'n kammen of staven aan gort maalt, maar dat zoiets gebeurt met een aangedreven wiel snapte ik niet.