Deelname Nationale Molendag

• Andreas de Vos

Hoi Nico,

Kortom, de beperkingen om te malen liggen vooral aan de molenaar zelf en de tijd/energie/moeite die hij/zij er in wil stoppen. Om het te leren en om het op een goede manier te doen en vol te houden. Maar dat is wat anders dan beperkingen van buitenaf opgelegd die het onmogelijk of zeer moeilijk zouden maken.

Als iemand de uitdaging ervan ziet en de meerwaarde, voor zichzelf en voor de molen, dan moet die persoon er gewoon voor gaan.

Ik wil trouwens niet beweren dat de korenmolenaarscursus voldoende is om jezelf korenmolenaar te kunnen/mogen noemen.

Groetsels,

Andreas de Vos

• Nico Jurgens

Hoi Andreas,

Als je het zo uitdrukt ben ik het met je eens; vandaar mijn opmerking ‘bezint eer gij begint’. Mario Collombon schrijft dat het soms meer op werk begint te lijken. Het lijkt er niet alleen op, het is werk.

Groeten, Nico

• Meelmuisje

Stefan Teeling schreef:

>

>

> Verder nog een vraag, waar kan je een opleiding tot

> korenmolenaar volgen?

>

> Mvg. Stefan Teeling, die zo nog wel een boek vol kan schrijven!

Hoi Stefan,

Vlak bij De Victor staat toch De Zwaluw in Burdaard?? Misschien moet je maar eens bij Jan Tollenaar vragen of je af en toe bij hem mag meelopen? Een pracht van een molen is dat waar nog volop word gemalen. Maar dat zou jouw vast wel bekend zijn!

Groetjes, Thomas…

• Bart Hoofs

Een heel goede tip Meelmuisje. Jan Tollenaar is een vakman en heeft enorm veel kennis. Die kennis wil hij ook delen merkte ik bij een bezoek vorig jaar aan deze prachtige molen en molenwinkel. Dus op naar De Zwaluw! Veel succes & plezier.

Bart

• Stefan Teeling

Bedankt voor alle reactie's! En zodra ik weer in Wanswerd ben ga ik zeker eens vragen in Birdaard! Verder nog een vraagje, er is toch ook nog een boek van het AKG zelf?

Mvg. Stefan Teeling

• Bart Hoofs

De hygienecode is voldoende voor zowel beroeps- als vrijwillige molenaars.

Naar mijn smaak goed werkbaar. Inderdaad malen vraagt een bepaalde discipline en ook reservering van tijd. Maar je bent met iets tastbaars bezig en het maken van een product en verhandelen geeft voldoening. Wellicht ook het beste behoud van molen en molenaarsambacht.

Misschien wordt het wel weer tijd Nico om de neus van jouw oldtimer Peugeot naar Brabant te richten en een mooie molentocht te maken en dan vooral langs malende molens. Mogelijk deze zomer ook weer een malende Moergestelse standerdmolen. (waar zijn de Engelse stenen gebleven trouwens?).

• Andreas de Vos

Dat klopt wel Nico. Het is vrijwilligerswerk, wel vrijwillig, maar niet vrijblijvend. En hoe meer je doet (voor je eigen plezier, in het belang van o.a. de molen in welke vorm dan ook) hoe meer verwachtingen je schept en dus neemt het vrijblijvende af.

Aan de andere kant kan het ook een goeie motivatie zijn om wekelijks met de molen te draaien en zo contact met het publiek te houden.

En ach, het houd je van de straat en uit de kroeg… :)

Groetsels,

Andreas de Vos

• Nico Jurgens

Best mogelijk.

Die Engelse stenen? Tsja … laten we het erop houden dat de boer niet vreet wat-ie niet kent. Ze zijn voor open haarden terecht gekomen. Ik kon mijn oren niet geloven toen ik het hoorde. Engelse stenen zijn natuurlijk sowieso superieur, maar de ene Engelse steen is de andere niet, en dit waren echt heel mooie.

Groeten, Nico

• Mike Ekelschot

“ er is toch ook nog een boek van het AKG zelf”

Twee mappen: Zingende Stenen en Rond Zingende Stenen…

• Mario Collombon

Uit de kroeg??? Dat kan er best nog bij hoor, dat wisten mulders vroeger ook wel te combineren ;)