Helemaal mee eens, maar daar ligt tegelijk het probleem: je moet daar dus wel zelf voor kiezen, en veel mensen kiezen er dus voor om dit niet te doen. Maakt niet uit zolang er voldoende mensen zijn om de meeste molens aan het draaien te houden, maar dan komen we weer terug op eerdere discussies.
Een pasklare oplossing heb ik ook niet, maar je ziet al dat vrijwilligers die willen malen zich concentreren op enkele molens zodat ze de licht ook wel eens uit handen kunnen geven en zelf een dag thuis kunnen blijven.
Ik sluit me aan bij de gedachte van Frank Terpstra dat een verbreding (niet als verplichting uiteraard) van datgene wat we onder molenbehoud verstaan drempelverlagend kan werken. Hier in de buurt ken ik een schitterende molen met drie vrijwilligers: de eerste doet de PR, de tweede geeft informatie en de derde is de praktische man. Zo'n team kun je nog uitbreiden. Maakt het voor de bezoekers misschien ook wel aantrekkelijker. Risico's zoals de ervaring van de provinciale medewerkster die ik eerder noemde, worden dan ook kleiner.
Groeten, Nico