Ja en nee. Als de molens algemeen belang zouden hebben, dan zouden ze niet door de Monumentenwet beschermd hoeven te worden. Dan zouden ze immers voor zichzelf kunnen zorgen.
Het geeft te denken dat in de wettelijk bescherming niet over de bescherming van de wind wordt gesproken. Ga er maar vanuit dat dat juridisch dus een heet hangijzer is.
Je kunt molens en windvang heel goed los van elkaar zien; stedenbouwkundigen en projectontwikkelaars doen dat toch dagelijks? Een molen heeft alleen windvang nodig als die molen nodig is voor 's lands economie, en zolang dat niet zo is (of zolang dat niet is aangetoond) heeft een molen dus geen wind nodig.
Nogmaals: je moet het niet vanuit ons gezichtspunt bekijken, maar vanuit het gezichtspunt van de maatschappij. Alleen als je inspeelt op argumenten van de maatschappij, maakt een duurzame én goede biotoopregeling een kans.
Bestemmingsplannen moeten regelmatig herzien worden. Als de 1 op 30 regel nu wordt opgenomen in het bestemmingsplan, dan kan die er de volgende ronde weer uitgegooid worden (zie Vaassen; toch niet direct een wereldstad. Nota bene in een provincie mét provinciale molenverordening). Je moet dus niet de illusie koesteren dat we voortaan en tot in de eeuwigheid van alle biotoopbedreigingen verlost zijn als de 1 op 30 regel en de 1 op 100 regel in bestemmingsplannen opgenomen zijn. Een slechte regeling gaat de molenorganisaties meer werk (lees: bezwaarprocedures en juridische processen) opleveren dan een regeling die echt door stedenbouwers en projectontwikkelaars gedragen wordt. Daartoe zie ik verschillende mogelijkheden: de economische waarde van het door molens gegenereerde toerisme aantonen, en naar mogelijkheden zoeken die ruimte over laten om te bouwen zonder het functioneren van molens al te veel te hinderen.
Ik heb zelf nooit aan vechtsporten gedaan, maar ik weet wel dat het principe van al die vechtsporten is dat je je tegenstander moet verslaan met zijn eigen kracht. Anders kun je nooit winnen van een tegenstander die sterker is dan jij.
Met vriendelijke groeten, Nico