molenbiotoop nieuws

• Andreas de Vos

Misschien zou het beter zijn als men tot het besef komt dat je niet alles in geld kunt uitdrukken. Je zou het kunnen waarderen naar de waarde van ontwikkelingen die je moet laten om iets anders te behouden, maar of dat realistisch is?

Ik ken iemand die zei regelmatig: je moet niet kijken naar de prijs, maar naar wat het kost.

Toerisme wordt wel vaker als argument gebruikt, maar is dat wel eerlijk? Niet dat ons erfgoed voor toeristen onbelangrijk is, of de inkosten die dat genereert. Maar hoeveel van dat geld gaat uiteindelijk rechtstreeks naar het behoud en onderhoud van die monumenten?

Veel belangrijker is dat je die monumenten behoud omdat ze het waard zijn. Vanwege… nou noem maar op, je kunt vast een hele riedel redenen bedenken. Link met ons verleden, gevoel van continuïteit, herinneringen, nuttige voorbeelden hoe het ook kan, of kon. Nationale identiteit… biijvoorbeeld.

Aan de andere kant, en ik zie dat vooral bij molens, maar ook wel bij andere zaken is het van toepassing, neem nou bijvoorbeeld een molen die compleet staat ingebouwd tussen bomen en gebouwen en eigenlijk is alleen het dijkje, plus een slootje en het boezemwater (er gelukkig nog!) over dat herinnert aan hoe het toen was. En dan zeggenbezoekers: wat goed dat dit behouden is. En dan vraag ik wel eens: wat is DIT? Wat is er behouden? Ja een molen, als bouwkundig object, maar een molen is veel meer dan alleen maar een bouwkundig object.

De hele wereld hangt er aan vast. Spring maar eens op de grond en bedenk waarop je zou springen als er geen molens waren geweest.

Ga eens naar de kaasmarkt (in Alkmaar) en kijk eens naar die kaas, Alkmaar als regionale handelsstad, en bedenk eens hoe Alkmaar ontwikkeld zou zijn zonder molens.

Geen meel geen brood, geen drooggehouden grond en ingepolderde meren, geen gras, dus geen koeien en al helemaal geen kaas! De investeringen van de droogleggers van de Beemster en Schermer etc. verdienden hun dividend met kaas!

Geen zaagmolens, beperkte scheepsbouw, geen VOC, beperkte woningbouw, dus Amsterdam zou een groot dorp gebleven zijn.

Nederland had een industriële revolutie in de 1e helft van de 17e eeuw, op windkracht. Bezie het gemiddelde promofilmpje van de gemiddelde industrie, en molens worden overgeslagen. Zeker 120 jaar ontwikkeling en nijverheid wordt zo ontkend.

Mijn eigenwerkgever (Imtecht) incluis, die is nota bene gevestigd aan de Oude Blaauw te Wormerveer!

Groetsels,

Andreas de Vos

• Nico Jurgens

Ook hier ben ik het allemaal mee eens, maar ook deze argumenten zijn allang afgekloven. Blijkbaar zijn we er niet in geslaagd om deze argumenten voldoende inhoud te geven.

Bovendien: hoe ver moet je gaan? Een stilstaande molen is hetzelfde als een kerk zonder dienst. Gaan we nu met zijn allen op zondag naar de kerk om dat deel van het cultuurhistorisch erfgoed in ere te herstellen?

Inderdaad hebben molens in belangrijke mate bijgedragen aan de welvaart van Holland; overigens maar vrij kortstondig. Maar die tijd is voorbij; dat hebben we gehad. Daar kunnen wij wel een ander idee over hebben, maar het gaat erom dat de gemeenschap dat idee niet heeft en dat het aan ons is om onze argumenten inhoud te geven.

Om het toerisme nou in geld uit te drukken is in zekere zin een zwaktebod, maar ‘zachte’ waarden tellen niet in een ‘harde’ maatschappij.

En: goede PR kost ook geld.

Groeten, Nico