Ahum meneer Kaufman??
Ik wist het wel, alleen een hengel met aas uitgooien, en er word gehapt;) ik had ook niet anders verwacht.
al had ik de eerste reactie niet van jou verwacht, maar van iemand anders, die mij er prive nog op aanprak, juist deze foto!
maar ik geeft toe, ik snap het allemaal niet, ik heb me diploma bij een pakje boter gekregen, ik ben een slechte molenaar, kan niet met molens overweg gaan en nog veel meer,
maar toch ram ik er een boel omwentelingen op dit jaar;)
Gr Marijn
Goedenacht heren
Aangezien ik zelf vaak genoeg op de EVA in Usquert ben geweest, weet ik dat tijdens de laatst uitgevoerde restauratie er “vaste borden” zijn gekomen in plaats voor de in Groningen gebruikelijke steekborden. In de lente gaan ze erin, en tegen de herfst gaan ze er weer uit. Dan lijkt het me toch vrij normaal dat men er twee stormzeiltjes voor doet. Dat gesjouw met die vaste borden gaan ze echt niet aan beginnen, en is ook zeker niet praktich, die molen draaide toch? wat is het probleem.
Groeten robert
hmm.. Als ie best loopt waarom zou je er dan de borden erin zetten.. ? Hier is het dan wel een gewoonte om de borden er eerst in te doen en dan zeil voor te leggen. Maar ik vind dat je er geen probleem van moet maken als een molen zonder borden draait en wel met zeil. Als ie maar mooi loopt! daar gaat het om.
Thomas Griffioen,, waar zijn tuinmolentje in de tuin nu trouwens ook flink door staat te draaien met 2 half en 4 uitgenomen borden..
De onderste (vaste) windborden gaan in opdracht van de eigenaar, de gemeente Eemsmond, eind oktober uit het gevlucht om er in de tweede helft van maart weer te worden ingezet. Als het stormt gaat de kap van de molen erg raggen. Je kunt dan reeds van ver zien dat het wiekenkruis erg horizontaal heen en weer gaat. De toenmalige bewoners van het huis naast de molen werden er bang van. Het raggen komt door het engels kruiwerk, in het jaar 2000 door Johannes Kooistra en medewerkers van molenbouwer Dijkstra uit Sloten op uitstekende wijze gerestaureerd. Dit raggen is een nadeel van een zeer licht lopend kruiwerk.
De verantwoordelijke man bij de gemeente heeft eens samen met mij de borden uit het gevlucht gehaald omdat er een zware storm werd verwacht. Daarbij kreeg op zeker moment de wind vat op een van de borden. Dan kun je weinig doen, alleen hopen dat je niet met bord en al van de stelling afwaait. Toen is besloten om uit veiligheidsredenen de borden er in het stormseizoen uit te laten. Alleen als er een toelatingsexamen op de molen wordt gehouden, worden de borden er bij redelijk weer tijdelijk ingezet. Volgens mij heb ik dit wel vaker op dit prikbord gemeld. Raggen gebeurt niet alleen bij het draaien/malen, maar ook vooral bij stormweer, als de molen stil staat. De spruiten, schoren en staart worden dan zwaar belast. Vanmiddag hebben we de molen om vijf uur vanuit zuidoost op het zuidwesten gezet. Deze keer niet met de kruilier, maar omgedrukt. Dit moet je niet bij windkracht zes of zeven doen, want zelfs als de molen stilstaat en je maakt kruiketting en bezetketting los, gaat de molen in no time met de kont in de wind staan. Ook een nadeel van een licht lopend engels kruiwerk. Vanaf midden maart tot eind oktober zitten de borden weer in het gevlucht. Ook als er niet gedraaid/gemalen wordt. Dus pas kommentaar geven als je de reden kent waarom de onderste borden er wel of niet inzitten.
Groeten van de molenaar van de Eva.
Gelukkig heeft de Hoogmadsesche molen geen steekborden, dat gezeul met die borden word je alleen maar moe van. Maar zonder gekheid in het Rijnlandse hebben de molens met oud hollandse tuig geen steekborden de borden worden er in het algemeen niet uit gehaald. Als de molen maalt en de wind zo hard waait dat de steekborden er uit moeten is het al windkracht 8 dan ga ik niet meer met de borden slepen, dan gaar de molen gewoon stil.
vr.gr. Ruud Bax vandaag lekker gedraait met 4 halve.
Ook wij op De Hoop in Maasdam halen de borden er na het draaien/malen uit bij R in de maand, ikzelf vind dit allemaal maar wat onzin!
Ook wel raar vind ik dat een kleine km verder De Poldersche molen altijd met veel grotere borden(!) en een niet al te geweldige vang wel in de borden blijft staan.
Vraag ik nu waarom die dan wel: is het andwoord: ja dat is een watermeule…
Al met al ik vind dat de borden er pas uit moeten als er wk 7 of hoger opgegeven wordt, boven de wk 7 is het nogal lastig om de borden er dan nog uit te klauwen;)
Er zijn zat molens in het land die altijd met de borden erin staan of een wiekverbetering hebben die wat meer wind vangt dan een oudtuig, die molens staan ook nog overend!
Groeten uit de Hoeksche Waard,
Ruben Viergever
Zaterdag weer met de benenwagen door de koude snijdende wind richtich “De Groeneveldse Molen” gefietst. Op de grote molen zou het toelatingsexamen van Aad Terlouw. Alleen de speelmolens dus opgetrokken in de lege incl. steekborden!
Rond het middaguur gegeten en richting Maasland gegaan, waar tot onze grote verbazing “De Dijkmolen” op het Oosten draaide met de lege. Deze molen staat niet zeer vaak op deze richting, omdat het kruiwerk erg zwaar loopt heb ik me wel eens laten vertellen.
“De Drie Lelies” opgezeild (met windborden..) en de steen bijgezet. Ongeveer 200 kilo gemalen voor de schapenboer.
Ook nog aanwezig waren Peter van Sloten zoals gewoonlijk, en later kwam Rob Pols ook nog even langs.
De molen heeft tot een uur of 6 leuk gelopen.
Later toen ik tuis was “De Onder Molen” nog opgezeild, met de volle wilde hij nog leuk lopen, nu is hij weer los.
Gr, Luc
Volgensmij heb ik gisteravond wat fout gedaan, want ik had toch echt een bericht geplaatst. Maargoed, dan doe ik het gewoon nog een keer!
Toen ik zaterdagmorgen wakker werd stond er al een lekkere oostenwind, zo krachtje 4 a 5. Vandaag mocht ik een dagje meedraaien op korenmolen “De Bouwing” in het gelderse Geldermalsen o.l.v. Emiel van Schaik. Op de heenweg zag ik dat “De Vlinder” in Deil al los was met 4 halve, wat me verbaasde omdat dat molentje erg licht draait.
In Geldermalsen aangekomen stond de poldermolen (nog) stil. Toen ik om 10.00 bij “De Bouwing” aangekomen was bleek dat de molen half om moest. En wie was de gelukkige… Ik dus! Gelukkig heeft de molen een engels kruiwerk, dus dat ging vrij vlot. Toen de molen op de wind stond heb ik 2 schuine en 2 hoge voorgelegd. De borden uitgelaten omdat die er erg moeilijk ingingen. Dat liep een stevige gang zo rond de 70 enden.
Na het middagmaal ging het toch een beetje te lekker waarop ik de binnenroe mocht zwichten naar 2 hoge, waardoor er nu 4 hoge voorlagen.
Kwa bezoek was het erg stilletjes op de molen. Omdat ik 's morgens zo had lopen tobben met de vang mocht ik het in de middag een paar keer proberen. Best zware vangbalk en om die uit de haak te krijgen is maar een piepklein rukje nodig.
Zo rond 15.30 zei molenaar Emiel: ga maar afzeilen. Voor de gein de zeilen zeeuws geklampt. De onderste klamp zit een beetje laag, dus ze zijn erg hoekig geworden. Volgende keer maar weer langs de roe. Om 16.00 kwam m'n pa me weer ophalen. Onderweg zagen we de poldermolen staan die nog in de zeilen was.
Eenmaal terug in Leerdam bleek dat “Ter Leede” niet in beweging was geweest.
Foto's en filmpje komen later nog wel.
Emiel en Ria, bedankt!!!
Groetjes,
Justin vd Heuvel (=vandaag 17 geworden )
Je gaat toch bij windkracht 8 de molen niet vast leggen (als er iets te malen is)? Dat is immers een prachtige maalwind! Trouwens, de molen die ik bemaal (de Hantumer watermolen) kan tot en met 8 niet eens zonder steekborden. Niet eerder dan bij een 9 en dan ook nog als het water zo ongeveer weg is, haal ik er borden uit. Bij een kleine 10 kan de molen zonder de steekborden malen. Bij of tegen de 11 haal ik er een paar stormborden uit. Dat uithalen kan dan nog best omdat het, als de molen goed op de wind staat, het tegen de molen lang zo hard niet waait. Met wat handigheid kun je er dan nog best stormborden uit halen.
Bij het uitslaan haal ik wel alle windborden uit de hekkens. De molen heeft dan bij een eventuele harde wind of storm minder te lijden. Ook in de zomer doe ik dat want je weet nooit wanneer er een (te) harde wind komt. Onweersbuien zijn bijvoorbeeld berucht en moet men altijd op bedacht zijn. De wind, die kan in een onweersbui voor een kwartier of een half uur stormkracht bereiken, kan dan ook van achteren komen. Ligt de molen (waarom dan ook) dan niet goed vast dan kan leiden in last raken (en de molen heeft ook dan minder te lijden dan met de windborden er in).
Wat betreft het uithalen van de steekborden voor het helemaal opdoeken van de zeilen; dat doe ik ook wel eens. Als de wind erg vlagerig is dan haal ik de windborden er uit en maal dan met twee lange halve en twee stormzeilen of vier stormzeiltjes, of nog een iets andere variatie. De molen loopt dan niet harder dan zonder zeil maar met de vier steekborden, maar wel egaler. Met de steekborden er in en zonder zeil, reageert de molen meer op vlagen dan met alleen zeil voor. Gaat het dan toch nog eens te hard dan kun je zo'n zeilvoering aan het vangen merken. De molen zet met (sterk) gezwichte zeilen meer door dan met alleen de steekborden er in. Maar dat is dan een kwestie van op tijd vangen en een goede vang. Als de vang niet goed (genoeg) is dan is malen met zeil voor en zonder de steekborden geen optie.
Oane Visser,
Molenaar Hantumer molen,
Fryslân.
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?