Nog gemalen vandaag?

• Willem Bever

Daar weet ik inderdaad alles van Leo.

In de dertien jaar dat ik daar molenaar was , zeg maar jouw voorganger, heb ik in den treure lopen sjouwen met die borden!

s'Zomers twee en s'winters vier borden.

Als er nou zo weinig wind was, en ik wist haast wel zeker dat de molen toch geen water zou verzetten, verzuimde ik wel ééns om de borden er in te zetten, en liet de molen wat rommelen met vier volle en zonder borden, op z'n Gronings zal ik maar zeggen.

Van dat borden gesjouw heb ik haast een trauma aan over gehouden, zodat ik het hier op Aarlanderveen tot een minium probeer te beperken ( ze zijn er volgens mij vorig jaar tijdens de schilderbeurt voor het laatst uitgeweest).

Als het tijdens het malen te wild wordt, kies ik er meestal voor om de zeilen achter de fok te leggen ( ze schijnen dat beveren te noemen), en als je dat in combinatie doet met een paal onder de wind, sta je er versteld van hoe stug zo'n molen wordt.

Dat getril van die foklatten bij malen zonder borden, zijn niet de twee schroten aan de voorzoomzijde, maar de drie schroten die achter de roe zitten, weet ik uit ervaring.

Toen ik hier op Aarlanderveen molenaar werd waren er in één roe net borden gemaakt ( mijn voorganger moest er niets van hebben).

Toen ik ééns maalde met de borden eruit, was het één geratel, todat er van één end de drie schroten achter de roe eraf vlogen, en toen was het geratel op dat end gelijk over.

Later heb ik er een paar klampjes opgeschroefd met een paar stempeltjes naar de peuken heklat aan de fokzijde.

Groet van de Bever.

• Margreet

De absolute reden om bij de Eva zelfzwichting te verwachten is dat daar (volgens de boeken, dan) in 1891 voor het eerst in Nederland zelfzwichting werd toegepast. Margreet

• Heklat

Wat kunnen molenaars toch bemoeizuchtig zijn!

Als de molenaars van die molen vinden dat ze zonder borden moeten malen, LAAT ze dan toch lekker, het is jou molen toch niet, dus da beslis je er toch niet over.

Mijn persoonlijke mening over het gebruik van windborden laat ik nu ook achterwege om discussie daarover te voorkomen.

Die eindeloze discussie kan je net zo goed voeren over remkleppen. Die worden ook zo afgesteld dat ze bij een bepaalde snelheid open gaan. Soms is dat 40 enden, en soms 80 enden. Wat de juiste snelheid is is ook afhankelijk van de molen en de molenaar.

Gegroet.

• Stefan Teeling

Ik denk niet dat de Eva de eerste molen in Nederland in 1891 de eerste molen was die zelfswichting kreeg, want in 1875 kreeg de Zwaluw te Birdaard direct bij de bouw zelfzwichting. Bovendien zou dit ook niet de eerste zelfzwichter van Nederland zijn, want in 1845 kreeg een molen in Utrecht al zelfzwichting.

Mvg. Stefan Teeling

• gerrit jurgens

gisteren lekker gedraaid en de laatste 80 kilo mais weggemalen ik

had er twee volle op liggen en hij liep lekker door wel was de wind wat variabel zowel in kracht als in richting maar dat zal wel aan de omstandigheden liggen

waar binnenkort op de westkant een klein beetje verbetering in komt als de gemeent zijn belofte houd gaan daar de bosjes die voor de molen staan weg en ook zullen de bomen eemn vlinke kortwik krijgen dus duimen maar en rustig afwachten , groeten gerrit jurgens .

• Piet Groot

Ik heb het altijd veiliger gevonden de steekborden vast te spijkeren met steekspijkers, op de Vriendschap in Winsum kwam de buurman eens boven met de resten van een bord en met de vraag: heb je een hekel aan me?

Piet

• Mario Collombon

Als het tegen het raggen bij stilstand is gedaan dan zou ik er op 2 enden de borden uitlaten i.p.v. 4. De verticale roe heeft toch geen invloed op het raggen. Als je dan wil draaien hoef je er maar op 2 enden eventueel de borden in te zetten.

Ik vind het trouwens apart dat op sommige molens de borden er alleen uitgehaald worden als de ‘r’ in de maand is, buiten die maanden kan het soms ook aardig tekeer gaan, vooral in de zomer met onweersbuien, en wat dan als alle borden dan erin zitten dan ragt ie ook toch?

• Peter van Kuik

Ik maal met een molen met een nogal vlak gevlucht en ik doe dit expres vaak zo. Met de borden erin is de molen nogal hollerig. Met de borden eruit en een paar hoge lijnen is de molen veel rustiger, maar maalt wel beter door dan zonder borden en zonder hoge lijnen. Afgelopen zondag nog zo gedaan. Het is misschien niet volgens het boekje, maar ik kan er het probleem niet van inzien en aerodynamisch lijkt mij dit ook een logischer oplossing. Op oude foto's zie je het ook wel eens bij korenmolens.

Ik doe het echter niet bij erg onbetrouwbaar weer, dan kan je beter zonder zeil malen, want dan heb je de molen sneller stil.

• Aad schouten.

Daar sla je de spijker op zijn kop peter,ik kan mij best wat voorstellen met jou manier van malen zo met die borden er uit en dan met wat zeil er voor ,maar wat mij erg aanspreek is dat laaste wat jij opmerkte over ,behalve met een slechte luchten

want zo is het maar net,je bent eerder uit de voeten zonder zeil als met.

dit is dan ook een van de redenen dat wij dat hier niet doen.

dat vind ik dus een van de vele voordelen van fokken als de wind er echt door komt dan kan je al snel met weinig of geen zeil goed malen.

zeker in de avond en nacht als het dan buiwig is dan is het altijd lekker als er niet al teveel zeil voor moet om de molen goed telaten lopen.

ook de tijd die je kwijt ben voor dat die borden er uit zijn is mij al dikwijls al te veel.

zeker als je bedenkt dat de meeste maar een paar uur in de week los zijn met de molen,waar opzich zelf niets mis mee is ,maar laat dan in vredes naam dat orgel draaien .

dan is er in mijn mening niets mis mee om dan voor een paar uur de molen iets krimpend aan de wind te houden.

maar goed, laat een ieder maar doen wat goed is in zijn ogen……………………

vr gr van Aad die het toch even niet laten kon