De Delftse Roos

• Leo Endedijk

Misschien is het goed vanuit de eigenaar nog even de stand van zaken rond De Roos weer te geven. Het plan dat nu voorligt is dat de tunnel onder De Roos wordt gebouwd en de molen met woonhuis op de tunnel gefundeerd wordt. Van onder naar boven in vogelvlucht: een paalfundering, daarop de tunnelbak, vervolgens weer een halve meter fundering (dit alles natuurlijk ondergronds) en daarop staat dan De Roos. Gekscherend zeggen we in Amsterdam wel eens: na de enige walpoortmolen (Rijn en Lek te Wijk bij Duurstede) krijgt De Hollandsche Molen nu ook de enige spoortunnelmolen van ons land. Vorig jaar hebben de vereniging en ProRail overeenstemming bereikt over alle juridische en financiële aspecten. En om de vergelijking met de Noord-Zuid lijn maar direct te maken: ProRail is volledig verantwoordelijk voor het project, ook voor de risico's daarna. Uitgangspunt is dat De Roos na realisering van de spoortunnel op dezelfde plaats weer in volle glorie molen kan zijn. Het kan dus niet zo zijn dat door de tunnel de molen straks niet meer zou kunnen draaien en malen.

Bij het plan verandert er in feite weinig tot niets aan De Roos. Alleen de omgeving gaat er straks heel anders uitzien. Leuk is het You Tube filmpje op www.spoorzonedelft.info. Ter voorbereiding is wel een flink aantal onderzoeken gepland, o.a. trillingsmetingen en bouwtechnisch en -historisch onderzoek. Dat laatste is nu klaar en inderdaad in Molens is daar een weergave van gegeven. Komt terug op de jaarvergadering. Een veel uitvoeriger historisch onderzoek werd onder auspiciën van Stichting Molen De Roos gedaan en in augustus/september verschijnt daar een boek over. Waarschijnlijk kunnen leden van De Hollandsche Molen dat ook met korting kopen; reden te meer Margreet om toch lid van De Hollandsche Molen te worden!

Het onderzoek heeft veel informatie opgeleverd, maar ook nieuwe inzichten. Op dit moment zijn er twee hot items: de spanningen bij de grootste knik en de huidige fundering. Hier wordt nu nader onderzoek naar gedaan, niet alleen naar het probleem zelf, maar ook naar mogelijke oplossingen. Dat kan altijd betekenen dat de molen toch niet kan blijven staan bij het uitvoeren van het werk en tijdelijk verplaatst zou moeten worden, eventueel gedeeltelijk. Maar zover is het nog niet. De tijd dringt wel, want na de zomer gaat men in Delft bij De Roos beginnen. De molen is vermoedelijk dan twee jaar buiten bedrijf.

Leo EndedijkJan Althof schreef:

>

> Dag Bart,

>

> Jammer dat we weg moesten vanwege dat parkeren. Maar de molen

> loopt niet weg en Delft ook niet. Als jij blijft malen daar

> kom ik nog een keer langs maar dan op de fiets. (achter in de

> bus dus en parkeren buiten het centrum snappie?).

> Groet,

> Jan.

• Martin E. van Doornik

Schitterende foto's! Vooral die met het uitzicht op de Oude en Nieuwe Kerk en daarachter de katholieke kerk. Enige minpunt: een totaal niet-passend aanbouwsel aan de noordkant van de Oude Kerk met een vreemd dak.

Een oom van me had een kapperszaak aan de Nieuwe Langendijk 34, zijn huis keek uit op het koor van de Nieuwe Kerk. Bij bezoeken zag ik iets naar links kijkend de hoge toren en verder naar links het stadhuis op de Markt. Prachtig Delft! Al in 1968 liep ik gewapend met een fototoestel door Delft.

Jan Althof, kan je niet per trein naar Delft komen? Het station is op loopafstand van molen De Roos….

• Rob Pols

Als ik naar Delft ga, ga ik met de fiets. Vanaf hier (Vlaardingen-Holy-Noord) is het ongeveer veertig minuten fietsen naar het centrum. Dat scheelt een hoop gedoe met parkeren en eenrichtingsverkeer. Het is echt een ramp om door Delft met de auto te moeten! Met de trein gaat het ook prima. Vanaf station Delft is het een minuutje of tien lopen naar het centrum.

Groeten, Rob.

• Rob Pols

Ha die Bart,

Ja, daar hebben we het wel eens eerder over gehad en tòch blijf ik er over door mekkeren. Dat geel geschilderde wiekenkruis is wellicht ook maar een periode zo geweest. Op deze foto (ik hoop dat de link werkt):

http://www.westlandsemolens.nl/de%20Roos%201.jpg

betwijfel ik of het kruis hier geel is geschilderd. Zoals De Roos er sinds 1990 uitziet, is wéér een nieuwe episode, want die zwarte roeden zonder witte sokken heeft hij ook nooit eerder gehad. Grof beschouwd zijn de zeilrails ook niet origineel, hoewel veel Delftse windmolens die toen al waren verdwenen ze wél hadden (Het Fortuin, De Papegaey, Groenmolen enz. Het zou best een zo kunnen zijn dat de zeilrails zijn aangebracht nadat de familie De Vreede op De Roos kwam. De Groenmolen waarvan deze familie kwam had ook zeilrails en waarschijnlijk beviel dat wel zodat het ook op De Roos werd aangebracht.

Inderdaad, waar in de tijd moet je naar terug? Gewoon de geschiedenis de geschiedenis laten en de ontwikkelingen laten zien? Ik denk dat dat in dit geval nog het beste is.

Groeten, Rob.

• Frank Klören

Bart,

De roeden waren inderdaad geel maar wel met witte stukken (zoals Maasland)

Verder ken ik me herrinneren dat de trapindeling anders was. In ieder geval was d etrap op de stellingzolder veel spannender. Deze was in tweeen. Bijna boven maakte de trap een hoek naar rechts. Was dat ter hoogte van het spoorwiel? Ik weet het niet meer. In 1977 ben ik voor het laatst in de molen gweest. Jan Spruit was er molenaar. In het artikel in de molenwereld wordt over deze periode vermeld dat de molen buiten bedrijf was. De molen maalde echter zeer geregeld. Ook wel in 's avond sin de week. We konden de Roos zien vanaf de Schaapweimolen.

Frank Klören

• Bart Dooren

Dag Rob,

De zeilrails zijn er pas gekomen in 1964, bij het steken van de Bremerroeden door van der Loo.

Groeten, Bart

• Bart Dooren

Jan, je kunt ook gewoon met de auto komen en parkeren op de binnenplaats aan de NW-zijde van de molen. Hier parkeer ik ook altijd en met een beetje passen en meten kunnen er 4 auto's staan.

Groeten, Bart

• Jan Althof

Dag Bart,

Kijk, dat zijn wijsjes die de mensen passen:-)

Ik ben erg allergisch voor openbaar vervoer. Dat is verschrikkelijk miljeuvervuilend al dat gehijg in je nek. Maar ik vergat nog even mijn top-alternatief, de FJR. Daar is altijd wel een gaatje voor. ;-)

Groet, met dank voor alle leerzame reacties.

Jan.

• Rob Pols

Hoi Bart,

Sinds 1964 pas? Dat waag ik te betwijfelen. Ik denk toch dat het eerder was!

Rob

• Rob Pols

Kijk hier eens naar: ik had al een sterk vermoeden dat ik De Roos al eens op oude foto's had gezien met de gele roeden én overlopers.

http://www.delft-prentbriefkaarten.nl/photos/en_molenderoos47.html

Goed, erg close-up is het niet, maar als je goed kijkt zie je dat er geen wafel meer in de hekken zit (alle vier de enden geen wafel, De Roos had een enkele wafel in alle enden) en dat er ook geen zeilkettingen naar de tegenovergestelde roe lopen.

Kijk ook maar eens naar de andere foto's op de pagina en ik kan niet anders concluderen dat de zeilrails er vóór 1964 waren. Ik denk zelf net voor WO II.

Groeten weer, Rob.