Molen te koop?

• Ronald

Wie weet er een molen te koop? Ik ben serieus op zoek.

• Justin van den Heuvel

Hoi Ronald,

ff gouw wat molens voor je opgezocht:

De Geestmolen in Rijnsaterswoude (ZH):

http://www.molendatabase.nl/nederland/molen.php?nummer=1088

(en daar weet ik van dat er bieders zijn, noem geen namen)

De Dikke molen in Zwammerdam (ZH):

http://www.molendatabase.nl/nederland/molen.php?nummer=1152

Heeft groot onderhoud nodig. Ondanks dat moet je er wel even anderhalf miljoen voor ophoesten.

De Hellemolen in Reek (N-Br):

http://www.molendatabase.nl/nederland/molen.php?nummer=582

Heeft ook wat onderhoud nodig, weet alleen niet of die geschikt is om te bewonen (neem aan dat je dat bedoeld?) moet bijna vijf ton opleveren.

Tot zover zijn m'n ideeen een beetje op. Ik wil je er wel nadrukkelijk op attent maken dat zo'n molen ontzettend veel onderhoudskosten met zich meebrengt die niet elke portemonaie aan kan. Dan wens ik je verder veel succes met je zoektocht

Groeten,

Justin vd Heuvel

• Michel Dellebeke

alle zeer lange tijd staat in de stille verkoop, molen de Jonge Johannes te Serooskerke, met bijbehoorend restaurant molen de Hoop. Zij www.molen-de-hoop.nl

Mail gerust voor meer info.

Mvg,

Michel

• leo middelkoop

Molen en restaurant in Serooskerke zijn inderdaad iets.

Maar als je een hekel hebt aan kinderen moet je maar wegblijven! Die keren dat ik er met mijn gezin was (een keer of drie in de afgelopen vijf jaar), vond ik het er best vertoeven. De mosselen smaakten ook prima!

De Grevenbichter molen is nog niet genoemd. Niet al te duur, € 475.000,-. Een tijd geleden stond er nog: “Prijs op aanvraag”.

Zo te beoordelen in prima staat van onderhoud. Maar het is een watermolen.

Groet,

Leo

• Stefan Boumans

Wat is de achtergrond van deze zoektocht?

Wat wil je met de molen gaan doen?

• leo middelkoop

Ik denk dat je, inzake de Dikke Molen, het woord ‘groot onderhoud’ wel kunt vervangen door ‘een forse restauratie’.

Nieuwe kap, staart en roeden en dat terwijl je ook nog de vraagprijs van € 1.575.000,- moet voldoen? Daar moet nog een slordige € 600.000,- bovenop.

Jammer dat sommige molens in particuliere handen vallen.

(Liever geen) succes met een andere molen.

Groet,

Leo

• Ronald

Zeer bedankt allemaal. Wat een absurde prijzen.

• Mario Collombon

"Jammer dat sommige molens in particuliere handen vallen.

(Liever geen) succes met een andere molen"

Er zijn ook molens in eigendom van gemeenten of stichtingen die er belabberd bij staan, dus dat wil niet alles zeggen.

Er zijn ook goede voorbeelden te noemen van particuliere molens!

Dus een beetje negatief om hem meteen maar liever geen succes te wensen met het zoeken naar een molen.

Moeten we zo altijd maar gelijk de initiatieven afketsen van mensen die het heel waarschijnlijk ook goed voorhebben met molens?

groeten Mario

• Willem Bever

Zowel de mening van Mario als van Leo kan ik delen.

Dat een molen van een gemeente nu alles is, blijkt in de praktijk toch minder waar.

Ik ken voorbeelden van gemeentemolens die eigenlijk maar slecht onderhouden worden.

Er worden door, vaak ondeskundige adviesbureaus, hele onerhouds en instandhoudings rapporten gemaakt die soms duizenden euro's vergen, en dan is er aan de molen nog niets gebeurd !

Zo'n rapport beland dan ergens in een bureaulade, en daar blijft het dan bij.

Als je dan als molenaar, na eindeloos geduld, ééns informeerd bij de gemeente krijg je na div keren doorverbonden te zijn voor dat je de betreffende persoon aan de lijn krijgt, te horen ; er is vorig jaar …duizend euro aan de molen besteed !

Helaas geef ik hier een praktijkvoorbeeld !

Als dan uiteindelijk na vele jaren geen onderhoud gepleegd te hebben alles in één keer uitgevoerd moet worden is uiteindelijk de slotconclusie dat die molen wel erg veel geld kost, en er maar overwogen moet worden om de molen af te stoten, desnoods in particuliere handen !

Toch zijn er ook goede voorbeelde in den lande!

Van particuliere molen zijn ook goede en slechte voorbeelden.

Om een paar voorbeelden te noemen; De Morgenster in Aarlanderveen word goed onderhouden (zonder restauratiesubsidie) en De Bachtenaar in Bergambacht mag ook genoemd worden.

Deze molen was ooit gemeente eigendom !

Ook de Akkerslootmolen in Rijpwetering mag in dit rijtje zeker genoemd worden.

Wat betreft de Dikke molen in Zwammerdam, deze werd door het toenmalige polderbestuur goed en maalvaardig onderhouden , mede doordat ze in de tweede wereldoorlog blij waren dat ze nog een molen hadden ! ( in 1941 is de al een aantal jaren onttakelde molen weer maalvaardig hersteld).

Toen de molen in 1979 in waterschaps eigendom kwam werd het al een stuk minder, en toen begin jaren tachtig de komiek André van Duin de Heilige Geestmolen in Rijnsaterwoude Voor grof geld van de hand deed, dacht het toenmalige waterschap; dat kunnen wij ook.

En zo kwam de toen al in mindere staat verkerende Dikke molen In particuliere handen , al bracht de molen niet dat op wat het waterschap gedacht had.

De huidige eigenaar is inmiddels de tweede al, en heeft een aantal jaren geleden de onderkant van de molen gerestaureerd ( nieuwe ondertafelementen en verschillend achtkantstijlen aangescherfd), en uiteraard een geheel nieuwe (moderne) woning, die nu de prijs moet maken.

Voor de Dikke molen is al enige jaren een compleet restauratieplan met bestek welke voorziet in een maalvaardige molen.

Er is zelfs een forse subsidie toezegging in het kader van de regeling wegwerken restauratieachterstanden.

Door omstandigheden staat de Dikke molen nu al geruime tijd te koop, en het is nu aan de huidige eigenaar, of de eventuele nieuwe eigenaar om deze restauratie in gang te zetten.

Maar de tijd dringt, want als de restauratie niet voor 1 jan 2011 is uitgevoerd, is de subsidie foetsie, heb ik begrepen.

Maar dat geld volgens mij voor meer molens….

Groet van de Bever.

• Stefan Boumans

Gezien deze reactie en het ontbreken van antwoord op de tegenvragen, hou ik het maar op een niet al te serieuze zoektocht. Als je denkt een mooi plaatje voor een mooie prijs op de kop te tikken (“Een molen kost vandaag de dag toch zeker niks? Niemand doet er nog iets mee!”), kom je al gauw bedrogen uit.

Misschien past een modelmolen in het ideaalbeeld of voldoet die ten minste aan het gewenste kostenplaatje.