Molenbrand nabij Wommels

• Frank Terpstra

Bekijk en beluister de TV- en radio bijdrage op Omrop Fryslan:

http://www1.omropfryslan.nl/Mear_Nijs_61601.aspx

Zojuist heb ik molenaar Pieter Breeuwsma telefonisch gesproken.

Het is allemaal heel goed afgelopen!

Chapeau voor de brandweer, die binnen 3 minuten ter plaatse was en zeer adequaat heeft opgetreden.

Groet, Frank

• Gert Klijnstra

Molen ligt vlak bij de doorgaande weg zie

http://maps.google.nl/maps?hl=nl&ie=UTF8&ll=53.098263,5.559967&spn=0.001524,0.003428&t=h&z=18

• Gerben D. Wijnja

Zoals enkele molenvrienden al meldden:

De brandweer komt een enorm compliment toe.

Maar ook omwonenden die adequaat reageerden door onmiddellijk alarm te slaan.

Zie ook de informatie op de site van De Utskoat

www.utskoat.nl

Daarop binnenkort meer foto's.

Gerben D. Wijnja

• Jaap C. van Driel

Die journalisten toch:

-1- Uit de foto bij de reportage van Omrop Fryslan blijkt dat de brand niet woedde in de kap maar in een deel van de romp. Een bij veel leken heersend misverstand over de benamingen.

-2- De duidelijke analyse van Pieter Breeuwsma bewijst dat er geen sprake was van blikseminslag maar van een inductie-stootspanning die vonkoverslag (“kortsluiting”) veroorzaakte waardoor het riet - van binnenuit - in brand raakte.

Punt 2 vestigt de aandacht op het feit dat veel “bliksembranden” ontstaan doordat willekeurige metalen delen aanzienlijke stromen te verduren krijgen door blikseminslag elders.

Lees daarvoor de leerboeken over bliksembeveiliging.

Niet-afgeschermde (en niet uitwendig geaarde!!!) leidingen werken dus risicoverhogend op brandschade bij onweer.

Eigenlijk mag het elektrische systeem (ook netspanningsleidingen) in een molen (vrijstaand gebouw zonder voldoende dicht net van bliksemafleiders) niet gemaakt worden zonder rekening te houden met inductie-effecten.

Helaas worden de diverse elektrische installaties meestal niet geïntegreerd ontworpen - dat heet: EMC (elektromagnetisch compatibel).

Ik maak me sterk dat eisen van de Rijksdienst voor sprinkleralarmen en netinstallaties in molens hier ook over zwijgen; een ernstige omissie.

Tja, ik moet toegeven dat ik er ondanks mijn kennis ter zake ook niet eerder over had nagedacht…

Nu ja, een molen is zo'n ongewoon bouwwerk dat hij geen case vormt in de bliksembeveiligingsleerboeken.

::: JaaP >>>

• Marjolein Noot

Zodra ik het nieuws vanavond op GPTV (Friesland) zag heb ik mijn vader (Harmannus Noot) geïnformeerd. Hij was op weg naar zijn andere liefhebberij (scheepjes kijken op Delfsail ;)) en was nog niet op de hoogte van de brand.

Ik heb hem nog een aantal links gemaild, maar aangezien hij komende week niet in staat is deze op het molenprikbord te posten, zal ik deze links ook maar even voor jullie molenliefhebbers op het prikbord zetten ;). Bij deze;

112 Fryslân (met foto's en filmpje)

112 Groningen (met filmpje)

Mvg, Marjolein

• Thijs van Hoof

Misschien is die brand dus wel ontstaan via de inductie vanaf de sprinklerinstallatie buizen zat ik zo te denken…

Maar een dikke tien voor de brandweer!!! Het kan veel slechter aflopen daar hebben we genoeg voorbeelden van….

groeten Thijs

• Jaap C. van Driel

Toch maar goed dat het riet gebonden is met natuurvezeltouw of kunststoftouw.

Bij metaaldraad moet er in plaats van een mes een nijptang o.i.d. voorhanden zijn (werkt veeeeeeel langzamer!!!).

>>> Kent de brandweer de reden van de riet-bindwijze in molens??? Dat komt, mag ik hopen, ter sprake bij oefenen in een molen…

>>> Als men toch zo snel ter plaatse was, zou er best tijd genog geweest kunnen zijn om met een tapijtmes (haakmes) een paar vierkante meter rietdek van binnen uit los te snijden rondom de brandhaard.

Ik begrijp uit de diverse in deze draad genoemde filmpjes dat het lossnijden pas plaatsvond in de nablusfase - na het sein brand meester. Best goed, maar een beetje mosterd na de maaltijd. Het feitelijke blussen geschiedde zo te zien van buiten af.

>>> Was de capaciteit van de sprinkler niet voldoende???

>>> Was de layout van de sprinklers niet optimaal (dicht bij mogelijke elektrische vuurbronnen)???

>>> Was een aanval van binnenuit met hoge- of lagedrukwater niet mogelijk??? Aan de filmpjes te zien was de vuurlast niet erg groot. Gaat men alleen naar binnen als er mogelijk slachtoffers binnen zijn en de risico's voor de brandweerlui aanvaardbaar?

Ik snap wel vaker niks van de brandweerstrategie. Geen greintje creativiteit - zou kunnen dat zo veel mogelijk op blind automatisme wordt gedaan om fouten te vermijden?

Neem nou laatst dat schip in Den Helder. Nota bene in een marinehaven: daar zijn zat krachtige pompen voorhanden in plaats van de nu gebruikte normale blusstralen. Het schip ligt in een ontzettend smalle haven en was dus van beide kanten makkelijk bereikbaar voor ladderwagens of hoogwerkers voor aanvullend gericht spuiten op de dekken en de tuigage.

Het vuur zat onderin. Dan laat je dat schip toch zinken!!! Brand uit, drijvende bok erbij, in een dok zetten en Kees is bijna klaar.

(In de gegeven omstandigheden was het heel makkelijk het schip te “krengen” - dat is: met behulp van de masten het schip op zijn kant te trekken. Even wat verder doorhalen dan vroeger nodig was om de bodem te repareren: laten kapseizen om het snel vol te laten lopen.)

Andere oplossing: duikers erbij en onder water een gat in de romp branden; is een routineklus voor zulke lui. Ze zijn in een (marine)haven zonder twijfel snel oproepbaar. En mocht dat niet zo zijn, dan is de organisatie daar geen knip voor zijn neus waard!

Pffft. Staat zeker weer niet in het protocol - en dan kan het niet…

Een zesje.

• Jaap C. van Driel

Thijs, die dikke ijzeren pijpen kunnen op zich een bliksemstroom wel hebben. Dan moet de boel beneden wel goed geaard zijn natuurlijk…

Zwak punt is dat de pijpstukken en knieën en sokken isolerend!!! (vlas of teflontape) aan elkaar geschroefd zijn, Voordeel daarvan is, dat in die korte (geïsoleerde) stukken geen hoge inductiespanningen kunnen ontstaan. Elk nadeel hep zijn voordeel, wist Johan C. al.

(Maar… er zijn ook pijpinstallaties die helemaal bestaan uit vrij dunne rechthoekige aan elkaar gelaste stukken. Daar is het watersysteem één doorgaande geleider. Kassa in dit verband! Bijvoorbeeld De Widde Meuln in Ten Boer, Gr.)

De lange (dunne) draden van de brandmelders zijn wat betreft inductie door inslagen op afstand véél gevaarlijker. Het is lang niet zeker dat het plastic van die bedrading onbrandbaar is. (Bedrading in vliegtuigen is van onbrandbare kunststof; geeft giftige dampen af - dat dan weer wel.) In ieder geval zitten die draden gewoonlijk opgesloten in standaardinstallatiebuis (brandbaar).

Molenaar Pieter Breeuwsma vertelt het heel duidelijk in de reportage van Omrop Fryslan: de (inductie)vonken zijn ontstaan in het signaalsysteem. (Voor de link: zie het bericht van Frank Terpstra.)

Wat het cijfer voor de brandweer betreft: het had echt nog beter gekund (zie mijn andere bijdrage in deze tak van de huidige draad).

Ik ga de net nieuw aangelegde sprinklerinstallatie van houtzaagmolen De Jager vandaag nog eens kritisch bekijken. Dat worden nog wel wat extra vragen bij de definitieve oplevering.

• Frank Terpstra

Via de site van De Utskoat (redactie GDW) ontdekte ik zonet nog een opzienbarend feit:

http://www.utskoat.nl/index.php?id=nieuws&nieuws=112

Een van de brandweerlieden die bij het blussen van de brand actief was, trad de dag daarop in het huwelijk met trouwfoto's bij de molen. Dit was al gepland!

Zie de site van fotograaf Henk Bootsma:

http://www.henkbootsmafotografie.nl/index.php?id=1&map=26&submap=141&big=10672

Nogmaals chapeau voor de brandweer en deze brandweerman Andries en Marijke van harte gefeliciteerd!

Dit verhaal zou zo een scenario voor een of ander film/serie kunnen zijn……

Groet, Frank

• Ruurd Jakob Nauta

Hieronder nog een link naar een reportage van de brand:

http://www.jrfproducties.nl/www/templates/video.asp?videoid=100

En foto's:

http://www.jrfproducties.nl/www/templates/fotoalbums.asp?albumid=967

Groeten,

Ruurd Jakob