Interview met molenaar geboren in 1886(!) te beluisteren

  • Gijs van der Lubbe

    In het kader van mijn andere grote interesse, dialectologie, zat ik naar streektaalopnamen uit Noord-Holland te luisteren via de webstek van het Meertensinstituut. Ik stuitte daarbij op een interview met een molenaar uit Zaandijk, geboren in 1886. Erg interessant verhaal! Ook stond er een interview op met een molenmaker, ook uit Zaandijk, geboren in 1891. Dit alles in onvervalst Zaans zoals je het eigenlijk nooit meer te horen krijgt.

    http://www.meertens.knaw.nl/soundbites/

    Gebruik de bovenstaande link. Klik dan op Noord-Holland en vervolgens op Zaandijk. De rest wordt vanzelf duidelijk. Ook onder Jisp staat een interview dat deels over molens gaat. Er staan honderden geluidsfragmenten op die site. Ik denk dat het ook voor mensen uit andere delen van Nederland, Belgie en Frans-Vlaanderen leuk is om eens te beluisteren. Mocht iemand meer fragmenten waarin over molens gepraat wordt vinden, laat het even weten!

    Veel luisterplezier!

    Groeten van Gijs

  • vluchtje_

    Bedankt voor de link!

    Ik keek even bij Brabant en vond bij

    Moergestel

    opname 1 (00:27:13): afspelen | downloaden

    opnamedatum: 12-02-1964

    onderwerp: standen van de wieken van de molen: feeststand, rouw, etc; ongeluk op de molen; potstallen; ziekte en genezing

    werk; veeteelt; volksverhaal; werktuig(en)

    molenaarswerk; melken; karnen; huisslacht; worst maken; vlees zouten; hooien; graanbouw; dorsen

    dorsvlegel; tandenwiel

    spookverhaal (over in 1820 geboren oudoom); zwarte kat; modern spookverhaal

    informanten

    man, 1888, molenaar; landbouwknecht

    vrouw, 1903, huisvrouw

    Dinteloord

    opname 1 (00:31:41): afspelen | downloaden

    opnamedatum: 09-01-1962

    onderwerp: slachten; wecken, diepvries; paardenmarkt; winterneven, winternichten; schaatsenrijden; flensjes, poeiermelk; land verkopen, strijkgeld; verdiensten; handenarbeid, pikken, dorsen, geselen, tarwe, molens, zaaien, wieden; meekrap, suikerpeeën

    Chaam

    opname 1 (00:24:54): afspelen | downloaden

    opnamedatum: 06-11-1963

    onderwerp: witte kat; wratten; eerste stoommachine; leven tijdens de bezetting; oorlog; inbreken; bijgeloof

    werk; lokale geschiedenis

    molen, leerlooien, villen

    informanten

    man, 1899, leerlooier

    man, 1897, molenaar

    Besoijen

    opname 1 (00:53:02): afspelen | downloaden

    opnamedatum: 21-11-1967

    onderwerp: smokkelen; Duitsers; schoolgaan; molen

    dialect(en); werk; lokale geschiedenis

    schoenfabriek

    woorden/zegswijzen

    divers

  • Gijs van der Lubbe

    Bedankt. Dat ziet er interessant uit! Gelijk maar eens beluisteren.

  • Fisher

    Hallo Gijs,

    Prachtige link. De molenmaker is een geboren verteller, ook de molenaar kan er iets van.

    Er worden leuke verhalen verteld. Wat die mensen toch meemaakten.

    Het was toen ook een veel rustiger tijd, niet dat jachtige van nu.

    Ga zeker ook nog andere streekverhalen beluisteren.

    Groeten Marc.

  • Bart Hoofs

    De opname van de Moergestelse standerdmolen laat oud-vakmolenaar Roozen aan het woord.

    Hij vertelt in de opname ook duidelijk de manier van rouwen die op veel plaatsen in Brabant wordt gebezigd.

    Helaas is de Moergestelse standerdmolen de laatste dagen weer volop in het nieuws m.b.t. de windvang.

    Een lokale partij vindt dat het molenveldje ten noorden maar snel vol gebouwd moet worden. Dat speelt al jaren.

    Men stelt zelfs dat De Hollandsche Molen en Monumentenzorg het verhogen en verplaatsen van de molen niet nuttig vinden om de geschaadde windvang te verbeteren…. De aankomende verkiezingen kunnen voor molens in Nederland soms nuttige effecten hebben…

  • Rob Simons

    De molenmaker is volgens mij G. Husslage Dzn., het verhaal dat hij verteld over dat eindbord staat ook in "De molen in ons Volksleven van A. Bicker Caarten (zonder koppelstreepje).

    Groet,

    Rob

  • klaas zaal

    Goed gehoord, dit is Gerrit Husslage van Zaandijk en molen De Schoolmeester is altijd zijn trots geweest. Zijn broer (naam komt even niet boven) was de pelmolenman. Jammer dat Gerrit Husslage de Koperslager na de brand heeft laten slopen, hier heeft altijd een luchtje aan gezeten want de molen was nog best te redden geweest. klaas z

  • Leo Middelkoop

    Dirk, zo heette die broer. Zij staan beiden afgebeeld in het oude NH molenboek van 64, tijdens het boren van hekkengaten. De man met de hoed is Dirk.

    Groet,

    Leo

  • vluchtje_

    Helaas ben ik niet goed thuis in het Drenths, plus dat de opname nogal wisselend van kwaliteit is (wordt wel gaandeweg beter, als de molenaar zijn jas van de microfoon af heeft gehaald, zo stel ik het me voor). Toch is dit ook een interessante, deze molenaar heeft blijkbaar op verschillende molens gewerkt:

    Rolde: afspelen | downloaden

    opnamedatum: 01-11-1968

    onderwerp: feest/ritueel/evenement; werk; lokale geschiedenis

    markt

    molen

    vervoer

    informanten

    man, 1909, technische ambtenaar gemeentewerken

    man, 1898, molenaar (mulder)

    man, 1911, boer

    vrouw, 1914, Huisvrouw

  • FrankT

    Zeer interessante site, Gijs! Erg leuk om al die dialecten en streektalen te beluisteren. Bevat tevens allerlei historische informatie.

    Groet, Frank