Interview met molenaar geboren in 1886(!) te beluisteren

  • Gert Klijnstra

    er is destijds een boekje ggemaakt met alle oude fries molenonderdelen, naar ik meen door Jan Hofstra. Alleen de molenaarstermen zijn volgens mij nooit vastgelegd!!! Germ Winia redacteur van de Utskoat heeft destijd wel veel intervieuws gedaan met inmiddels overleden molenaars maar verslagen daar van zijn in ABN vastgelegd??? Ik weet niet of er geluidsopnamen zijn want dat zou het mooiste zijn.

  • Bart Hoofs

    Stuur me even je mailadres Gijs dan stuur ik je het toe.

    Eens zien of we het binnen TIMS kunnen aankaarten.

  • Andre Koopal

    Hoi Gijs,

    Ook bij TIMS zijn het gewoon vrijwillige leden hoor die wat doen. Als iemand een goed artikel schrijft over molentaal en dialecten zal het zeker in molinologie geplaatst kunnen worden. Dus klim gewoon in de pen, en kijk op http://www.molenkunde.eu/ voor meer informatie over TIMS.

    Groetjes,

    Andre

  • Gijs van der Lubbe

    Hoi Andre,

    Dat lijkt me wel leuk om een keer te doen. Het probleem is dat het eigenlijk met uitgebreid veldwerk gepaard dient te gaan. Het doet me wel deugd dat er hier en daar een aantal mensen al wat woorden en uitdrukkingen van hun eigen streek gedocumenteerd hebben. Al die dingen verzamelen en er systeem in aanbrengen zou interessant zijn. Ik houd me dan ook van harte aanbevolen voor dergelijke lijstjes.

    Groeten,

    Gijs

  • Gijs van der Lubbe

    Dat boekje heb ik inmiddels op de site van it Gjild Fryske Mounders gevonden. Bedankt voor de tip!

    Groeten,

    Gijs

  • Andre Koopal

    Als ik het zo bekijk zijn er hier wel zeker mensen die hiermee mee willen helpen, Rob Simons is al voor zijn gebied bezig geweest, en wie weet zijn er meer. Het interviewen van oude molenaars kan iedereen natuurlijk wel doen, misschien aan de hand van een vragenlijst die jij opstelt. Wie weet wat eruit kan komen.

    Groetjes,

    Andre Koopal

  • Barend Zinkweg

    In 1990 kwam het Woordenboek van de Vlaamse dialekten deel II niet-agrarische vaktalen aflevering 5 de molenaar uit bij Drukkerij G. Michiels in Tongeren. Het is een uitgave van het Seminarie voor Nederlandse Taalkunde en Vlaamse Dialektologie van de Rijksuniversiteit Gent.

    Ik meen me te herinneren dat er ook een dergelijk woordenboek is verschenen voor Limburg.

  • Gijs van der Lubbe

    Klopt! Die heb ik in de bieb van de Universiteit Leiden gezien.