Net nu je dacht dat het niet gekker kon...

• Andreas de Vos

Beetje vreemde manier om geld aan molens uit te geven. Lijkt toch vooral op provincie-PR, waarbij de molens het uithangbord mogen zijn.

- is een knap formaat vlag (2x3m minimaal) aan een mast naast of achterop de kap niet net zo effectief? Die kan eventueel ook dag en nacht 365 dagen per jaar blijven staan (de gemiddelde molen draait 1x per week);

- kost dat? (als echte zeilen toch zomaar 1500-2000 euro per molen, als spandoekzeilen ook niet echt goedkoop schat ik);

- heeft die molen er wat aan (afgezien van dat de molen dan t.b.v. provincie als reclamebord voor de provincie wordt gebruikt, in ruil voor molenconsulent en extra subsidie voor onderhoud/restauratie)

- Wat vind RCE hier van? Je mag een monument toch niet zomaar veranderen?

- als echte molenzeilen eigenlijk de enige optie als ze langere tijd gebruikt moeten worden. Van die spandoekzeilen zijn hiervoor niet geschikt, wegen stugheid van het doek, bevestigen met elastiek etc, niet te zwichten of te klampen.

- verdient die actie zicht terug op een of andere manier? Ik betwijfel dat.

Sterkte,

Andreas de Vos

• Mario Collombon

Hallo Bart,

Ik denk dat Martin de enige echte Brabantse vlag bedoeld, dus niet die met het logo van de Molenstichting.

Iedere molen zo`n (liefst groot formaat) Brabantse vlag zou voor mij ook de voorkeur hebben boven het zotte idee van die molenzeilen.

• Jan Willem de W

Wat een prachtig citaat Lolke! (tu)

Kun je nagaan hoe waardering vaak achteraf veranderd.. Ik zie nu al uit naar de heruitgave van ‘Stockhuyzen’ in 2080 :)

• Pieter

Ik dacht eerst dat het om het voetbal elftal van Kroatië ging…

• Marloes van de Hei

Even de feiten op een rij voor een goede discussie;

• Het gaat hier om zeilen, niet om doeken of vlaggen;

• Moleneigenaren kunnen deze al dan niet tegen een gereduceerd tarief aanschaffen. De initiatiefnemers gaan uit van 10 tot 15 molens die mee willen doen in heel Brabant;

• De zeilen zijn bedoeld voor feestelijke gelegenheden, niet voor dagelijks gebruik;

• Er is (nog) geen geld in het project gestoken, er is enkel een idee geopperd. Het geld moet van sponsoren komen;

• Het is een initiatief van de Brabantse hoeders, gesteund door Monumentenwacht Noord- Brabant en Molenstichting Noord- Brabant.

Zoals Leo Endedijk in een eerder bericht aangaf; Provincie Noord- Brabant heeft een restauratieregeling speciaal voor molens, en een instandhoudingsregeling waarmee aanvulling op de BRIM te verkrijgen is. Dit idee gaat dan ook niet ten koste van het onderhoud van de molens.

Marloes van de Hei

• Martin.M

Mario Collombon Schreef:

——————————————————-

> Hallo Bart,

>

> Ik denk dat Martin de enige echte Brabantse vlag

> bedoeld, dus niet die met het logo van de

> Molenstichting.

> Iedere molen zo`n (liefst groot formaat) Brabantse

> vlag zou voor mij ook de voorkeur hebben boven het

> zotte idee van die molenzeilen.

Ook op de Kilsdonkse molen hebben we natuurlijk een brabantse vlag. Voor zover ik weet geen met het (foute) logo van de molenstichting.

Maar Bart, ik bedoel meer dat het hele idee van zeilen te belachelijk is voor woorden. Een molen misbruiken om het ego van een paar fantasten op te poetsen vind ik gewoon geen goed idee. Laten we met onze molens gewoon dat doen waarvoor ze gebouwd zijn en waarvoor ze in stand gehouden worden: nl malen en de mensen een stukje belangrijk cultureel erfgoed presenteren. En dan wel zonder clownspakje.

• Martin.M

Marloes van de Hei Schreef:

——————————————————-

> Even de feiten op een rij voor een goede

> discussie;

>

> • Het gaat hier om zeilen, niet om doeken of

> vlaggen;

> • Moleneigenaren kunnen deze al dan niet tegen

> een gereduceerd tarief aanschaffen. De

> initiatiefnemers gaan uit van 10 tot 15 molens die

> mee willen doen in heel Brabant;

> • De zeilen zijn bedoeld voor feestelijke

> gelegenheden, niet voor dagelijks gebruik;

Marloes, je verwacht dan dus dat wij als molenaar eerst even de gewone zeilen van het gevlucht halen en er de tijdelijke zeilen voor in de plaats hangen? Lijkt me een slecht plan. Veel (onnodige) tijd en werk en dan nog niet eens gesproken over de weersomstandigheden van dat moment.

> • Er is (nog) geen geld in het project gestoken,

> er is enkel een idee geopperd. Het geld moet van

> sponsoren komen

> • Het is een initiatief van de Brabantse

> hoeders, gesteund door Monumentenwacht Noord-

> Brabant en Molenstichting Noord- Brabant

> En het plan is ondersteund door de stichting die de historische authenticiteit van onze molens zou moeten koesteren??? Hoe serieus moeten wij dan die stichting nog nemen?

> Zoals Leo Endedijk in een eerder bericht aangaf;

> Provincie Noord- Brabant heeft een

> restauratieregeling speciaal voor molens, en een

> instandhoudingsregeling waarmee aanvulling op de

> BRIM te verkrijgen is. Dit idee gaat dan ook niet

> ten koste van het onderhoud van de molens.

>

> Marloes van de Hei

• Justin van den Heuvel

Weet je wat een werk het is, hoeveel tijd en moeite het kost om zeilen af te nemen

en voor te hangen en welke gevaren en ongemakken er bij komen kijken?

Mag ik je aanraden eens naar de mening van de molenaars te vragen (en te luisteren!)

voor dat ze hiermee opgezadeld worden?

By the way, ik ben blij om te horen dat het niet ten koste van het onderhoud gaat.

• Swalker

Justin van den Heuvel Schreef:

——————————————————-

> Weet je wat een werk het is, hoeveel tijd en

> moeite het kost om zeilen af te nemen

> en voor te hangen en welke gevaren en ongemakken

> er bij komen kijken?

>

Is dat niet een beetje overdreven? Iedere molenaar zal zo nu en dan een zeil moeten voorhangen, er zijn zelfs molens waar ze aan zomer- en winterzeilen doen. Of de gemiddelde molenaar het de moeite waard vindt om bij gelegenheden de zeilen te vervangen door roodgeblokte theedoeken is wat anders maar zo klinkt het alsof zeilen voorhangen gelijk staat aan landmijnen ruimen in Afganistan.

Gr. Jacob

• Robert Van't Geloof

Als je beschilderde zeilen van vrachtwagen zeil heb3t kom je aardig in de buurt met Afganistan Jakbob ;)

dat was aldaar t geval weten Justin en ik .

grt Robert