Net nu je dacht dat het niet gekker kon...

• Andreas de Vos

Waar staat dat het om vrachtwagenzeil gaat? Het is heel goed mogelijk om gewone witte molenzeilen van rode blokken te voorzien met een of andere verf, textielverf o.i.d. zonder dat het gelijk een plank wordt. 4 zeilen wisselen is ongeveer 1,5-2 uur werk, afhankelijk van hoe handig je er in bent, en dan moet je die 4 die er af gekomen zijn nog opvouwen, ook een ruim uur zeg maar.

Uiteraard doe je dat het liefst op dagen met niet te veel wind en droog weer, met droge zeilen. Een dag van te voren als voorbereiding op de feestelijke gebeurtenis moet kunnen toch?

Dit staat dan even los van of je rood geblokte zeilen wel of niet acceptabel vindt. Wat nog het belangrijkste is, is dat het kwa vorm en uitvoering wel gewone molenzeilen zijn, dus met zwichtlijnen etc, zodat je er eigenlijk normaal mee kunt draaien en ze knap kunt zwichten of wegrollen en klampen als dat nodig is.

Dit publiciteitsgeintje van Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier in 2008 was dan wel andere koek: zeilen in de maat Geestmolen (2 meter te lang), dik geplastificeerd en met elastieken en rubbers op de hekkens gebonden. Daar kun je helemaal niks mee, dus gelukkig toen weinig wind en rustig weer. Even zwichten of zeilen klampen voor een bui of weersverandering zit er echt niet in.

Die rood-witte banen (soort baak/meetstok) gaven een flink geklapper tijdens het draaien, maar het spul bleef er gelukkig op, mede dankzij de zwakke wind. Met een beetje gang zou het toch wat ongemakkelijk worden denk ik. Met dit spul op de Sluismolen ben ik met hulp van Bart Sloten 2 uur bezig geweest, zeg maar 2 zeilen, die banen vielen wel mee, hoefden de gewone zeilen er gelukkig niet eens af.

Voor een actie of gelegenheid, dus bij gelegenheid, kan ik iets met gekleurde zeilen nog wel voorstellen, maar om ze jaarrond zo uit te dossen gaat me toch echt te ver. Het blijft toch een monumentale molen, geen kermisvertoning.

Groeten,

Andreas de Vos

• Martin E. van Doornik

„Laten we met onze molens gewoon dat doen waarvoor ze gebouwd zijn en waarvoor ze in stand gehouden worden: nl malen en de mensen een stukje belangrijk cultureel erfgoed presenteren. En dan wel zonder clownspakje."

Niet alleen molens, maar soms worden andere monumenten ook misbruikt. In 1983 fietste ik door Bergen op Zoom en daar zag ik de dikke toren van de Sint Gertrudiskerk, bij de marktplein, helemaal aangekleed als een heer in een smoking. Het moet niet gekker worden. Onfotografeerbaar.

• Oane Visser

Zijn deze zeilen niet een uitvloeisel van de, door het publiek en de promotie, nu (sinds ong. de oprichting van ‘De Hollandsche Molen’) veelal belangrijkste waardering van een molen; namelijk het mooie landschapsbeeld, dorps- of stadsgezicht dat hij oplevert? In de toekomst zullen er vast nog wel zaken bedacht worden waarbij dit soort zeilen verbleken.

In plaats van dergelijke zeilen worden hier vlaggen genoemd. Kwam vroeger, zonder een zinvol gevonden reden, ook niet voor, dus uiterste zelden tot helemaal niet bij een molen die los was.

Natuurlijk werd er vroeger, wanneer men het zinvol vond, met de molen uiting gegeven aan de vreugd of rouw in een streek, dorp of stadswijk.

• Justin van den Heuvel

Andreas, er staat idd niet dat het om vrachtwagenzeilen gaat, maar Robert kent de situatie waar ik het over had.

En de vergelijking met vrachtwagenzeil is zo gek nog niet…

Jacob, misschien heb je een punt, maar als je het niet zo vaak doet gaat het echt niet vanzelf. Daarnaast heb je

de windstille dagen niet voor het uitkiezen. Ik heb meerdere keren zeilen afgenomen en/of voorgehangen, maar na

een niet al te prettige ervaring onlangs, wilde ik de veiligheid nog maar eens benadrukken…

• Lolke Rang

Even helemaal los van de vraag hoe we deze Brabantse actie, esthetisch en anderszins, moeten beoordelen: we moeten daarin wel eerlijk zijn. Daarmee bedoel ik dat we de esthetiek van een dergelijke zaak op zijn eigen merites moeten beoordelen en niet op grond van het feit dat die zaak in de bedrijfstijd van de molens niet, of juist wel, voorkwam.

Om wat voorbeelden aan te halen: de bekende rood-wit-blauw schuingestreepte voorzomen van een aantal Brabantse en Limburgse molens, of de oranje zeilen van de molen ‘Het Big’ in Koog aan de Zaan in de Franse tijd, zouden als nieuwigheden van onze tijd (al dan niet in het kader van het WK voetbal) ongetwijfeld ook als ‘clownspakje’ zijn betiteld; nu zijn het echter opeens eerbiedwaardige historische relicten. Omgekeerd, als die rood-wit geblokte zeilen op grond van een vroeger gebruik een historisch gegeven zouden zijn (wat gelet op de genoemde voorbeelden helemaal niet zo'n onzinnige gedachte is), zou niemand de neiging hebben ze als ‘clownspakje’ aan te duiden; immers, dat doe je niet bij historisch cultureel erfgoed. Maar het valt niet te ontkennen, in wezen had bijvoorbeeld Stokhuyzen natuurlijk helemaal gelijk met zijn beoordeling van het Zaanse ‘mooizetten’ als ‘kermisversiering’; niemand zou het immers in zijn hoofd halen om een dergelijke manier van versieren van een molen NU te introduceren.

Wat ik maar wil zeggen is: hoe je oordeel ook uitvalt, wees eerlijk tegenover jezelf. Vind je die rood-wit geblokte zeilen een ‘clownspakje’ omdat ze rood-wit geblokt zijn, of omdat ze een nieuw en dus niet-historisch en niet-vertrouwd verschijnsel zijn? Eigenlijk heb je alleen als je in alle eerlijkheid kunt zeggen dat je ze ook als vertrouwd historisch gegeven een vreselijk gezicht gevonden zou hebben, het recht om deze Brabantse actie op esthetische gronden af te wijzen. (Waarbij overigens wel onverlet blijft dat er ook nog wel andere gronden voor afwijzing mogelijk zijn!)

• Martin.M

Natuurlijk zijn er streken in Nederland waar allerlei uitingen van feestvreugde aan of op de molen bevestigd werden. De Zaanstreek is daar een prima voorbeeld van.

Maar in Brabant was men wat dat betreft veel soberder en er zou hooguit eens een verse tak of een (bescheiden) vlag gehangen worden.

Wat dus in de Zaanstreek prima kan en tevens historisch gezien een goede achtergrond heeft en een lange traditie, zou hier in Brabant toch wel misplaatst zijn.

• Lolke Rang

Nogmaals, Martin, hoewel je zeker een punt hebt: wees eerlijk, hoe zou je reageren als die bekende rood-wit-blauw schuingestreepte voorzomen, die nu een typisch Brabants (en Limburgs) historisch gegeven zijn, dat absoluut niet waren en een Brabantse moleneigenaar (of molenstichting) NU als eerste de vrijheid zou nemen om zijn molen(s) op een dergelijke manier ('als een zuurstok') uit te dossen?

Je zou er niet bijster enthousiast over zijn, vermoed ik; al helemaal niet als die voorzomen blijvend waren (zoals nu), maar evenmin als ze alleen maar tijdelijk en/of incidenteel waren als uiting van feestvreugde of van verbondenheid met het land of met de provincie (zoals die zeilen). Zijn die laatste, als je het zo bekijkt, als tijdelijk en/of incidenteel verschijnsel werkelijk zoveel ‘erger’ dan die voorzomen, die je nu toch zelfs als blijvend verschijnsel volledig accepteert?

Maar ik herhaal het, de esthetiek is niet het enige valide bezwaar dat men tegen een dergelijke actie kan hebben.

• Bart Hoofs

Een mooie anekdote is het feit dat wijlen Louis Rommens als knecht ging werken bij molenaar Dam op het ‘t Vliegend Hert in ’s Gravendeel. Hij gebruikte hier de verfkwast kwistig en op de Dekkers kwam de Nederlandse vlag in schuine banen. Wat ik begreep was Louis een strenge maar goede leermeester. De leerlingen moesten zich eerst maar eens bekwamen en bezig houden met het vegen van de molen.

Als ze dit niet wilden dan stuurde Louis ze gewoon weg. Direct aan de licht staan was er dus niet bij! Louis heeft ook nog gemalen op de Toekomst in Hoeven en op de molen in Terheijden.