Waar staat dat het om vrachtwagenzeil gaat? Het is heel goed mogelijk om gewone witte molenzeilen van rode blokken te voorzien met een of andere verf, textielverf o.i.d. zonder dat het gelijk een plank wordt. 4 zeilen wisselen is ongeveer 1,5-2 uur werk, afhankelijk van hoe handig je er in bent, en dan moet je die 4 die er af gekomen zijn nog opvouwen, ook een ruim uur zeg maar.
Uiteraard doe je dat het liefst op dagen met niet te veel wind en droog weer, met droge zeilen. Een dag van te voren als voorbereiding op de feestelijke gebeurtenis moet kunnen toch?
Dit staat dan even los van of je rood geblokte zeilen wel of niet acceptabel vindt. Wat nog het belangrijkste is, is dat het kwa vorm en uitvoering wel gewone molenzeilen zijn, dus met zwichtlijnen etc, zodat je er eigenlijk normaal mee kunt draaien en ze knap kunt zwichten of wegrollen en klampen als dat nodig is.
Dit publiciteitsgeintje van Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier in 2008 was dan wel andere koek: zeilen in de maat Geestmolen (2 meter te lang), dik geplastificeerd en met elastieken en rubbers op de hekkens gebonden. Daar kun je helemaal niks mee, dus gelukkig toen weinig wind en rustig weer. Even zwichten of zeilen klampen voor een bui of weersverandering zit er echt niet in.
Die rood-witte banen (soort baak/meetstok) gaven een flink geklapper tijdens het draaien, maar het spul bleef er gelukkig op, mede dankzij de zwakke wind. Met een beetje gang zou het toch wat ongemakkelijk worden denk ik. Met dit spul op de Sluismolen ben ik met hulp van Bart Sloten 2 uur bezig geweest, zeg maar 2 zeilen, die banen vielen wel mee, hoefden de gewone zeilen er gelukkig niet eens af.
Voor een actie of gelegenheid, dus bij gelegenheid, kan ik iets met gekleurde zeilen nog wel voorstellen, maar om ze jaarrond zo uit te dossen gaat me toch echt te ver. Het blijft toch een monumentale molen, geen kermisvertoning.
Groeten,
Andreas de Vos