Leo Middelkoop Schreef:
——————————————————-
> Dus de bouwwijze van een molen bepaalt de monumentenstatus!
Grinnik, hij is leuk. Maar we weten allemaal dat dit een politiek (irrationeel) proces is en geen logisch proces. Als we dan toch proberen logisch te redeneren dan is de lege portemonnee denk ik de meest logische verklaring voor het niet toekennen van de status. Maar dat zul je nooit zo horen uit de monden van de verantwoordelijken, die verwijzen naar de commissie die hen het best beviel.
.
> Heb je een houten molen op een stenen onderbouw, dan maakt het blijkbaar niet uit, want ga maar na: is na de brand of tijdens de herbouw van de Entreprise te Kolham de monumentenstatus onderwerp van discussie geweest?
Ik weet het niet. Maar zelfs als er ratio te vinden is in de beslissing Kolham de monumentenstatus WEL te verlenen wil dat niet zeggen dat dat dan inhoud dat je diezelfde ratio ook in Burum toe kunt passen en dat DAAROM de monumentenstatus dan plots toch wordt toegewezen. Zo werkt het helaas niet. Maar misschien is het toch de moeite waard beide besturen eens met elkaar in contact te brengen, het kan zijn dat men in Slochteren iets weet wat men in Burum niet weet. Ik acht die kans klein, zie mijn betoog in de eerste alinea.
> Extra zuur voor Burum is, dat men de molen na twee jaar vrijwel klaar had en ook nauwkeurig herbouwd had, inclusief het pelwerk. In Kolham duurde het tien jaar voordat de molen er weer stond.
Ja, dat was 9 jaar te veel en de redenen zijn jou welbekend. Maar hij staat er gelukkig weer. Burum ook en voor molenliefhebbers is dat hoe dan ook reden tot blijdschap, zelfs zonder monumentenstatus. En ik herhaal het nog eens: het is nu zaak door te blijven zetten, vol te houden, niet op te geven, door te bijten, te duwen, te trekken, te proberen, te falen en toch nooit te stoppen - net zo lang tot Burum weer een monument is.