molenboek

• ron leeuwenkamp

Ik ben op zoek naar het boek “korenmolens” Schrijver P.W.E.A. van Bussel. Wie kan mij helpen??

Ron

• Bart Hoofs

Zeer schaars vindbaar en dan nog tegen hoge prijzen. Een heel leerzaam boek en afgelopen week nog in zitten lezen. Dit standaardwerk zou na actualisering feitelijk opnieuw moeten worden uitgegeven.

• ron leeuwenkamp

Hallo Bart,

Bedankt voor de reactie!

Het herdrukken van dit geweldige boek (aanrader voor iedere (leerling-)molenaar) zou inderdaad zeker aan een grote vraag voldoen.

Mogelijk dat we collectief de uitgever (Bura boeken in Eindhoven), als deze nog bestaat, kunnen benaderen.

Groet,

Ron

• Thijs van Hoof

Bura boeken, is BUssel-RAdemakers..(mevrouw van Bussel heet met de meisjesnaam Rademakers)

Piet van Bussel wilde geen inmengen van een eindredacteur oid om zijn prachtige boeken ook zo compleet mogelijk te houden.

Dus ik vermoed dat de uitgever niet meer bestaat, wel ben ik het er heel erg mee eens dat het boek aan herdruk toe is.

• Fisher

Hallo Rob,

Een herdruk zou natuurlijk heel mooi zijn. Maar ik zou hier toch maar niet te veel op rekenen.

Toen ik ongeveer een kleine twee jaar geleden op de Collse molen was heb ik het hierover nog met Van Bussel junior gehad.

Edwin had hier wel oren naar, maar naar hij zei was zijn zus hier helemaal niet voor te vinden omdat.

Je moet dus niet bij de uitgever zijn maar bij de familie Van Bussel, meer bepaald de zus van Edwin.

En zoals onze vriend Bart reeds zei, voor een te koop aangeboden boek worden serieuze bedragen gevraagd.

In de korenmolen lag op de tafel nog een exemplaar maar dit was niet te koop.

Groeten,

Marc.

• ron leeuwenkamp

Hoi Marc,

Bedankt voor je reactie!

Ik houd toch de hoop ooit het boek “te pakken” te kunnen krijgen!

Groetjes,

Ron

• Gerard Sturkenboom

Ron,

je begon met een oproep “Ik ben op zoek naar het boek ”korenmolens“ Schrijver P.W.E.A. van Bussel. Wie kan mij helpen?? ”

En, voel je je geholpen met de berichten van Thijs en Marc? Ik vind hun reactie dus echt niet kunnen op een medium als dit en geholpen ben je er ook niet mee lijkt me!

Áls een herdruk van zo'n molenboek nog technisch mogelijk is, dan is het financieel voor de uitgever een groot risico, zo niet onverantwoord! De enige molenboeken waarvan ik weet dat ze herdrukt zijn, kwamen voor weggeefprijzen bij de Slegte terecht (De Brabantse Molens van Zoetmulder en Molenbouw van Sipman); niet bepaald een teken van succes.

Ook de Europese Bibliotheek wil nog wel eens de boekjes “Molens in oude ansichten” heruitgeven, maar dan gaat het over een veel groter publiek (en komen die ook in veel gevallen niet bij de Slegte terecht?).

Eerlijk gezegd, als er voor ieder exemplaar van het boek “Korenmolens” een daadwerkelijk malende korenmolen zou zijn gekomen, dan waren alle korenmolens in Nederland malend actief geweest. Hiermee wil ik maar zeggen, er zijn er destijds genoeg gedrukt (doelgroep!).

Mijn advies, hou het in de gaten. Je komt er dan vast wel een keer aan. Informeer ook eens bij de SMD. Daar worden nog wel eens nalatenschappen aangeboden.

Gerard Sturkenboom

• ron leeuwenkamp

Hallo Gerard,

Ook jij bedankt voor je reactie!

De vraag of ik geholpen ben met de berichten van Marc en Thijs kan ik beantwoorden met de stelling dat hun reactie net zo waardevol voor mij is als de reactie van jouw zijde. Er werd in ieder geval blijk gegeven van meedenken/-zoeken naar een antwoord op mijn vraag.

Dat de reactie van Marc en Thijs niet zou kunnen op een medium als dit laat ik dus geheel aan jou.

Hartelijke groet,

Ron

• Erik Stoop

Inderdaad zijn er bij de SMD regelmatig boeken te koop. Helaas is het boek van Van Bussel daar zelden bij. In alle jaren dat ik bij de SMD “werk” heb ik het boek maar één keer binnengekregen en dat laat de zeldzaamheid duidelijk zien.

Van de boekjes van de Europese Bibliotheek hebben we wel allerhande exemplaren in de verkoop, evenals van veel andere boeken. Een mailtje naar smd@molens.nl kan je altijd je vragen naar boeken kwijt.

Groet, Erik

• bzinkweg@hotmail.com

Bij het bezit hebben van een boek spelen er bij mij twee zaken een rol:

- het bezitten van een oorspronkelijk exemplaar van het boek

- het beschikken over de informatie in dat boek.

Persoonlijk geef ik nauwelijks iets om een boek als boek. Mij gaat het om de informatie in dat boek. Als een boek niet meer op een fatsoenlijke manier aan te schaffen is, vind ik het geen enkel probleem om het desnoods in z'n geheel te kopiëren. Op die manier beschik ik wel over de informatie in dat boek. Ik weet dat kopiëren het ontduiken van het kopierecht is. Ik heb daar persoonlijk geen enkele moeite mee als het boek stijf uitverkocht is en er ook geen enkel vooruitzicht is, dat het ooit nog eens in herdruk zal verschijnen. Op die manier denk ik, dat het schenden van het kopierecht formeel-juridies weliswaar wel plaats vindt, maar dat de uitgever daar geen feitelijke schade van ondervindt.

Voor wat het waard is.