Herbestemmen van monumenten

• flourpower1980

Uiteindelijk een zinloze discussie mijns inziens..

1. andere (neven)functie : is een herbestemming waarvoor er onherroepelijk aanpassingen aan de molen moeten gebeuren

2. museale functie : semi-dode molen, soms zélfs niet méér dan sierobject in het landschap

3. vrijwillig actief : moeten onherroepelijk aanpassingen aan de molen voor gebeuren en leidt tot vermindering van de historisch-authentieke onderdelen (is een feit).

4. beroepsmatig actief : moeten absoluut en onherroepelijk aanpassingen aan de molen voor gebeuren en leidt tot vermindering van de historisch-authentieke onderdelen (is een feit).. over de rest maar niet te spreken..

Welke kant je ook op gaat, er is dus altijd een nadeel! BIj een object dat verdwenen is spelen deze problemen niet, dus kan je maar beter slopen? Ook niet zeker?

• Bart Hoofs

Het nevenbestemmen is niet altijd kommer en kwel. Valt en staat ook met wie de leiding in handen krijgt of houdt. Je ziet voorbeelden waar anderen die het herbestemde gedeelte gaan gebruiken ook de regie gaan voeren over de molen en / of molenaars. Vaak mensen met goede bedoelingen maar met geen gevoel of te weinig voor molen en authenticiteit.

Een mooi voorbeeld hier in Midden-Brabant van nevenbestemming is de molen Onvermoeide in Oisterwijk. De winkel en tuin is de dagopvang voor mensen met een beperking van Amarant. Ook is er een terras.

Daarboven is het een druk maalbedrijf waar haast op professionele wijze vele tonnen meel er door heen gaan. Daar zij je het authentieke maalbedrijf zoals een molen ooit was. Vergelijk dat met een niet herbestemde molen waar alleen de wieken vrolijk voor de prins draaien en de steenzolder is ingericht met een tafel en stoelen. Daar ervaart de bezoeker niet meer de echte sfeer van het ambachtelijke maalbedrijf.

• Lolke Rang

Beste Mike, om een vergelijking met ziektebeelden te maken: je stelt nu de pest op één lijn met een verkoudheid. De aanpassingen die voor een volledige herbestemming als bij Piets voorbeeld, de Ellenaar in Mierlo en de molen(romp) van Beers nodig zijn, vernietigen het karakter van een molen, terwijl alle andere voorbeelden die je noemt dat karakter in wezen intact laten en in elk geval zeer goed beleefbaar houden.

(Terzijde, mede namens Sheldon Cooper: het is niet ‘lijden tot’ maar ‘leiden tot’.)

• Lolke Rang

Het is bij zijn huidige bestemming en gebruik goed te bedenken dat de molen van Oisterwijk in de jaren 50 en 60 inwendig uitgesloopt dienst heeft gedaan als jeugdherberg. Over herbestemmen gesproken…

• Oane Visser

Beste Mike,

Betreffende je derde punt “vrijwillig actief”, moeten er dan onherroepelijke aanpassingen voor gebeuren? De Hantumer molen (poldermolen) is nog net zo als toen mijn vader er op de wind mee maalde. Nou ja, nog net zo? Het enige wat anders is, is dat er nu wat ander hout e.d. tegen de stijlen en / of veldmuren aan staat dan toen. Ook is er geen geit die bij slecht weer in de molen ondergebracht wordt of in de lente soms een kalf. Hiernaast is de driehoek (van de kruisbalken) van het zuidwestelijke (valse) veld van de rest van de binnenzijde van de molen, met hout van de indertijd afgebroken woning, afgeschoten. Maar dit is van de tijd dat er een elektromotor voor de vijzel stond en mijn vader dan een plekje had waar hij beschut en zonder kou te hoeven lijden kon zitten wanneer hij moest malen doordat wij toen niet meer op de molen woonden. O ja, en er is sinds het inbouwen van de sprinklerinstallatie, elektriciteit in de molen.*] Voor die tijd maalde ik in duisternis met een stormlantaarn, net zo als mijn vader.

Verlichting buiten de molen moet van de zon, maan, sterren, strooilicht van straatlantaarns of zaklamp komen. In de molen is in het kamertje een lamp van een 60 Watt en verder heb ik in de molen, voor in duisternis malen, een lampje van 7 Watt hangen. Ik kan dan ook niet bedenken wat er aan deze molen aangepast zou moeten worden.

De ‘Zeldenrust’ in Dokkum (korenmolen) heb ik ook een paar jaar mee gemalen. De hoofdmoot was ong. iedere maand 2,5 ton lijnzaad pletten met een pletter die op de steenzolder stond / staat en door de molen gedreven wordt. Het lijnzaad bracht ik vanaf de vloer met een schepwerk uit de tijd van het beroepsmatig malen, in het kaar van de pletter. Vanuit de pletter liep het geplette lijnzaad door pijpen, die er ook al lang waren, naar beneden en werd in van die grote zakken opgevangen. Dat was dan zo ongeveer 8 à 9 uren (bijna constant) 4 trappen op en af lopen.

Voor het zo nu en dan malen voor bakkersmeel maakte ik het scherpwerk niet leeg en schoon maar luide de zakken met maalgoed met het (molen)luiwerk naar de stenen. Het afschieten van de zakken met meel ging met het elektrische luiwerk, (wat uit de tijd van het beroepsmatige malen is), omdat er geen afschietwerk (meer) was.

Zo nu en dan was er ook wel eens kippenvoer te breken en tegelijk daarmee te mengen. Ook dat maalgoed werd met het molenluiwerk naar de (breek)stenen opgeluit en het afschieten ging weer met het elektrische luiwerk.

Alles ging zoals de laatste beroepsmolenaar het ook deed! En nee, het kon allemaal niet op je dooie akkertje. Meestal moest er aangepoot worden. Als er niet aangepoot hoefde te worden maalde ik vaak niet omdat er mij dan te weinig wind stond, of de leveringsdatum moest akelig dichtbij komen (en dan moet of doe je wel eens wat).

Hoewel ik met dezelfde intensie als de vroegere beroepsmolenaars maalde (opschieten en geen wind door de hekkens laten waaien) was het geen beroepsmatig malen. Het was veelmeer, tegen een kleine vergoeding, op vrijwillige basis. Dit malen valt dan ook in je categorie “vrijwillig actief”.

Maar… de molen aan willen passen zodat ik het (wat) gemakkelijker had of om een andere reden? Nooit in mij opgekomen. Het ging allemaal prima met de molen zoals hij was. En ik maalde toch met een monumentale (ook laten zien hoe het vroeger ging) molen? Als ik daar geen zin in heb ben ik als molenaar van een molen als monument geen knip voor de neus waard!

Aanpassen van een molen als monument waar iemand vrijwillig actief mee is zie ik dan ook geen enkele reden toe of voor en is, voor mij, in wezen daarmee gelijk aan vloeken in de kerk! Je andere 3 punten ben ik het mee eens.

*] Met het weer maalvaardig maken in ’78 is de elektriciteitsbedrading die er t.b.v. de elektromotor in de molen was verwijderd.

• flourpower1980

Mierlo zal (na herstel mét gevlucht) voor velen (zonder binnenwerk) evengoed een molen met de gewenste uitstraling zijn. (Beers daarentegen als romp?)

“Aanpassen van een molen als monument waar iemand vrijwillig actief mee is zie ik dan ook geen enkele reden toe .. ”

Het aantal koffie-hokken, boeren-maalstoelen, tafels, zetels en/of andere curiosa over het hoofd gezien? Ieder zijn goesting, maar het doet mij soms fronsen over de “historische beleefbaarheid”.

Bij het 3e en 4e punt is er altijd onderhoud wat er in theorie niet is bij punt 2, het is dat wat ik bedoelde. met malen/draaien (beleefbaarheid) vernietig je altijd authentiek materiaal (slijtage).

Natuurlijk is dat allemaal ‘kort door de bocht’… Toch merk je ook hier (Vlaanderen) dat het beroepsmatig werken (of hier dicht tegen zitten) met molens niet helemaal begrepen wordt door sommige personen in hogere bestuursfuncties. Ik heb er toch al menig discussie op zitten. Feit blijft dat ik persoon, als beroepsmolenaar nooit een molen had aangekocht als het enkel is voor naar te kijken; helaas nog geen geld teveel! ;)

Sheldon Cooper dankt u! ;-)

• Peter van Kuik

Wat dan te denken hiervan: http://www.gelderlander.nl/regio/achterhoek/watermolen-olliem%C3%B6lle-winterswijk-verkocht-en-opgeknapt-1.4507217

De molens waren hier al lang geleden herbestemd. Het is natuurlijk mooi als er weer raderen aan komen, maar verder wordt ik toch niet blij van apartementen.

• Peter van Kuik

En dit dan: http://www.gelderlander.nl/regio/achterhoek/watermolen-olliem%C3%B6lle-winterswijk-verkocht-en-opgeknapt-1.4507217

Deze molens zijn al lang geleden herbestemd. Geen succes al waren de gebouwen anders misschien wel verdwenen. Leuk dat er weer raderen aankomen maar van apartementen wordt ik verder niet zo vrolijk.

• Arie Hoek

Lees even het stukje over deze watermolen in Winterswijk op de database voor verdwenen molens; lees,kijk en vergelijk.

Volgens mij heet dit je eigen bed bevuilen.

Het is reeds voorzegt door vele molenprofeten, molenland zal ten prooi vallen aan het iskariotisme!

Arie.