Afgaande op het krante-artikel en de molendatabase lijkt mij dat er nu alleen nog het muurwerk en dan ook nog niets eens helemaal in de oorspronkelijke staat, van de molens over is. Door het niet aanwezig zijn van de waterraderen (foto's molendatabase) lijkt mij eveneens dat er van de “restauratieplannen” (zie molendatabase) van de vorige eigenaars niets terecht gekomen is. De nieuwe eigenaar heeft ook restauratieplannen maar wil de gebouwen tegelijk als huurappartementen inrichten. De restauratieplannen laten zich dan ook wel raden: voor minste 95 % toegespitst op het wonen. Volgens het krante-artikel zal daarbij met één rad zal elektriciteit opgewekt worden (neemt niet veel plaats in) en het andere zal wel een loos worden omdat binnen het muurwerk geen plaats voor een molen is of over blijft.
Maar… wat is er aan te vernielen? Van de molens is er al lang alleen het muurwerk nog over! Het lijkt mij echter wel een prima voorbeeld van wat de toekomst van molens is als zij herbestemd worden wanneer er molenvreemde aspecten bij te pas komen.
Hoewel…. zijn alle molens eigenlijk niet al lang herbestemd?
Tot de industriële revolutie waren de molens zozeer met het dagelijkse leven verbonden en maakten daar deel van uit, dat niemand molens mooi hoefde te vinden. Molens (ook wel fabrieken genoemd) waren, in wat voor hoedanigheid ook (werkend door spier- water- of windkracht), gewoon nodig; niet meer en niet minder!
Met de komst van de industriële revolutie werd het werk van de molens steeds meer en meer door op fossiele energie werkende machinerieën over genomen. Tegelijk daarmee vervreemde de bevolking van lieverlee van de molens (men had er steeds minder en minder mee van doen). Dit vervreemden heeft er in het eerste kwart van de vorige eeuw en daarna toe geleidt dat men de molens wilde en wil behouden vanwege hun esthetische waarde i.p.v. hun voor het dagelijkse leven noodzakelijke en daarmee economische waarde van eerder.*]
En tegenwoordig helemaal? Welke molen is of wordt niet, met als hoofddoel (voor minstens 99,99 %?), vanwege zijn esthetische waarde behouden? De (alle) molens zijn in wezen, mijns inziens, dan ook al lang herbestemd!**]
*] In de begintijd van het molenbehoud is wel geprobeerd de molens economisch rendabel te houden. Dit was echter niet het doel maar een middel om de molens (die nog maalden) te behouden doordat de financiële middelen ontbraken om de molens op alleen esthetische gronden te behouden.
**] Het nieuwe molenbeleid van de RCE laat ik nu buiten beschouwing doordat, in wezen, dat niets met molens van doen heeft. Het onderhouden van molens is namelijk onlosmakelijk met een molen verbonden (en zeker niet alleen daarmee) doordat ze onderhevig zijn aan “de tand des tijds”. En… hoe moet het immateriële erfgoed van molenmaker (ook een speerpunt van de RCE) anders behouden blijven (modelmolentjes bouwen)?