Eerder verscheen er een discussie over de molentoekomst op dit prikbord. Ik heb er voor gekozen om dit bericht daarvan apart te houden omdat
het om een persoonlijke ervaring gaat en niet zozeer om de discussie op zich.
Ik was (samen met Arno Goubitz) molenaar op een prachtig gelegen molen die ook nog net gerestaureerd was. De eigenaar heeft ervoor gekozen
om de molen te verhuren aan iemand die de molen mocht doorverhuren aan vakantiegangers. Om een heel lang verhaal korter te maken kwam het
er op neer dat de molen nu stil staat en buitenlanders er hun vakantie doorbrengen. Reden: slechte communicatie, contract dat niet conform de
afspraken is opgesteld en wantrouwen tussen de partijen. Toch was het oorspronkelijk de bedoeling om de molen wel te laten draaien;
zowel de eigenaar als de huurder stonden daarachter. Maar uiteindelijk werkte de huurder niet mee en de gemaakte afspraak om de molen op de zaterdagen
in het werk te stellen kwam hem ineens niet meer uit. Hij moest namelijk geld verdienen met de molen en boekte alle zaterdagen vol.
Daar sta je dan. Er volgden meerdere gesprekken die nooit nodig waren geweest als de eigenaar bij het maken van de afspraken die meteen op papier
had gezet en contractueel had vastgesteld. De gesprekken leverden niets meer op dan ergernissen en nog meer wantrouwen.
Omdat het goed mogelijk is dat eigenaren op zoek gaan naar neveninkomsten voor molens in de toekomst schrijf ik dit stukje met het advies: ZET AFSPRAKEN OP PAPIER en zorg
ervoor dat je als molenaar een contract krijgt waar de gemaakte afspraken instaan. Ik kan dit niet genoeg benadrukken. Anders wordt het vechten tegen
windmolens en dat kost je heel veel energie.