Italianen erin, molenaars eruit.

• Judith Brandon

Eerder verscheen er een discussie over de molentoekomst op dit prikbord. Ik heb er voor gekozen om dit bericht daarvan apart te houden omdat

het om een persoonlijke ervaring gaat en niet zozeer om de discussie op zich.

Ik was (samen met Arno Goubitz) molenaar op een prachtig gelegen molen die ook nog net gerestaureerd was. De eigenaar heeft ervoor gekozen

om de molen te verhuren aan iemand die de molen mocht doorverhuren aan vakantiegangers. Om een heel lang verhaal korter te maken kwam het

er op neer dat de molen nu stil staat en buitenlanders er hun vakantie doorbrengen. Reden: slechte communicatie, contract dat niet conform de

afspraken is opgesteld en wantrouwen tussen de partijen. Toch was het oorspronkelijk de bedoeling om de molen wel te laten draaien;

zowel de eigenaar als de huurder stonden daarachter. Maar uiteindelijk werkte de huurder niet mee en de gemaakte afspraak om de molen op de zaterdagen

in het werk te stellen kwam hem ineens niet meer uit. Hij moest namelijk geld verdienen met de molen en boekte alle zaterdagen vol.

Daar sta je dan. Er volgden meerdere gesprekken die nooit nodig waren geweest als de eigenaar bij het maken van de afspraken die meteen op papier

had gezet en contractueel had vastgesteld. De gesprekken leverden niets meer op dan ergernissen en nog meer wantrouwen.

Omdat het goed mogelijk is dat eigenaren op zoek gaan naar neveninkomsten voor molens in de toekomst schrijf ik dit stukje met het advies: ZET AFSPRAKEN OP PAPIER en zorg

ervoor dat je als molenaar een contract krijgt waar de gemaakte afspraken instaan. Ik kan dit niet genoeg benadrukken. Anders wordt het vechten tegen

windmolens en dat kost je heel veel energie.

• Arie Hoek

Zoiets speelde er destijds op de Blokweersche wipmolen in Alblasserdam ook, erg fijn zo'n herbestemming.

Inmiddels is stichting Werelderfgoed een andere weg ingeslagen en is men van de onderneming die de molen huurde afgestapt.

Waar ik ook inmiddels van afgestapt ben is mijn lidmaatschap van Hollandsche molen, wel met pijn in het hart, maar de huidige ingeslagen weg wil ik niet bewandelen.

Molens zijn meer dan een paar oude balken of vakantiehuis, grappig dat de gehele Tweede Kamer dat gisteren ook vond.(het geval van Burum).

Arie.

.

• Piet Groot

Eigenlijk is dit een voorbeeld van hoe het helaas vaker gaat bij het malen met windmolens.

Dit is enorm demotiverend voor Vrijwillig Molenaars.

Zou dit ook in een artikel voor de Gildebrief verwoord kunnen worden?

Het Gilde van Vrijwillige Molenaars hebben we mede opgericht om dergelijke problemen te voorkomen.

Piet

• Bart Hoofs

Wellicht spreken we dan hier over de Oostzijdse molen in Abcoude? Erg jammer immers voor jullie tijd draaide de molen ook niet vaak. Nu kun je de molen huren voor forse prijzen

http://www.mondriaanmolen.com/index.html

Schijnbaar is de huurder nu in opleiding?

• Judith Brandon

@Piet, dank voor je idee. Ik heb het Gilde inmiddels benaderd hiervoor. Voorkomen kan niet meer. Waarschuwen wel en het bereik is dan idd veel groter.

• Andreas de Vos

Een artikel in de Gildebrief is wel prima, maar feitelijk zou je ook de moleneigenaren willen bereiken en een discussie uitlokken over wat je wel en niet met een molen moet doen. Molenwereld, DHM, RCE… Waarbij die laatste 2 in mijn beleving meer richting moleneigenaren een spreekbuis (Molens van DHM, blad van RCE) kunnen zijn.

“Molenbehoud 4.0” (DHM): als dat betekent riet eraf, weeg eraf, isolatie er tegen, en dan alles 10cm naar buiten er weer op, dan ben ik er wel klaar mee…

Overigens, die moleneigenaar had die molen ook zelf kunnen verhuren aan een vaste molenaar/bewoner. Verhuren aan een ondernemer die hem weer onderverhuurt zal wel meer opbrengen, maar je ziet de nadelen direct.

Groeten,

Andreas de Vos

• Berry

GOED OM TE WETEN

Onze molen is in feite een nog werkende machine en moet daarom regelmatig draaien. Wij draaien als regel elke zaterdag en doordeweeks bij uitzondering. Wanneer de molen verhuurd is, wordt gedraaid in goed overleg met gasten.

Bovenstaande staat op de website van de molen onderaan op het tabblad Prijzen

Dus zijn er wel degelijk afspraken gemaakt, anders hoef je het ook niet te vermelden.

• Justin van den Heuvel

Heel zuur voor jullie, Arno en Judith, dat dit zo heeft moeten lopen.

En voor de molen niet minder natuurlijk…

Komt weer de vraag om de hoek of molens geschikt zijn voor herbestemming.

Dat zijn er maar héél weinig. En grondzeilers, zoals de molen in kwestie, zijn

daarvoor NIET geschikt en moeten mi. bij voorbaat woorden uitgesloten als het

om herbestemming gaat.

Ik hoop van harte dat het tij gekeerd kan worden en de molen in beweging gehouden

kan worden, want dat zou toch het hoofddoel van de eigenaar moeten zijn?

• Charles Stokman

Arie Hoek schreef:

Waar ik ook inmiddels van afgestapt ben is mijn lidmaatschap van Hollandsche molen, wel met pijn in het hart, maar de huidige ingeslagen weg wil ik niet bewandelen.

Zover wil ik (nog) niet gaan, maar het lidmaatschap van het GvM heb ik wel al beëindigd.

Ik kan me overigens geheel vinden in de argumenten die Arie Hoek en in die zin neem ik meer afstand van het molenveld.

In de praktijk zal dit in elk geval betekenen dat dit bericht mijn (voorlopig?) laatste prikbordbijdrage is.

Mijn belangstelling voor molens zal weliswaar blijven (oude liefde roest niet) mijn activiteiten zal echter heel weinig zijn.

De ingeslagen weg van het herbestemmen en/of nevenbestemmen van monumenten blijft overigens niet beperkt tot molens.

Je ziet dit bij alle monumenten, van boerderij en kerk tot aan schoolgebouwen en kastelen.

• Judith Brandon

@Berry, de molen draait al sinds maart niet meer. De tussenhuurder kan wel zoveel op zijn website zetten.