Italianen erin, molenaars eruit.

• Leo Endedijk

Ik blijf het toch een vreemde zaak vinden. We beginnen een discussie en deze is dan ineens 1 richtingsverkeer. We zijn nog geeneens toe aan standpuntbepalingen. We moeten ons wel realiseren dat de omstandigheden aan het veranderen zijn. Er zijn nog steeds subsidies, gelukkig. Maar het eigen aandeel van de moleneigenaar neemt wel toe en dan wordt nogal eens herbestemming als wondermiddel gezien. Wat we met ons onderzoek en de discussie daarom heen willen bereiken is grondig inzicht in de mogelijkheden maar vooral ook de onmogelijkheden. Vanuit onze doelstelling, molens als historische werktuigen behouden. Het verwijderen van gaande werken voor bewoning, horeca e.d. Is uit den boze. De casus van de molen in deze draad is wat dat betreft een wijze les. En tenslotte: De Hollandsche Molen was op de hoogte ( o.a. via Judith), maar wij hebben geen enkele rol hierin gespeeld.

Leo Endedijk

• Judith Brandon

@Oane, wederom bedankt voor je reactie.

Aangezien de eigenaar en de huurder goed lijken samen te werken begin ik zonder contract niet aan een rechtzaak. Bij een ongunstige uitspraak komt het de gehele molenwereld ten kwade want wie wind zaait kan storm oogsten. Het ligt ook niet in mijn aard om dat te doen. Ik huur een woning van dezelfde eigenaar en daarbuiten heb ik nog drie vrijwilligersbaantjes bij ze. Deze club doet ook veel goed werk.

Maar jullie mogen gerust weten dat ik hier nachten van heb liggen woelen in mijn bed.

• Oane Visser

Beste Judith,

Eigenlijk te laat om mijn laatste reactie nog te wijzigen kwam mij in de zin dat ik er bij had moeten schrijven dat die vermelding, die Berry aanhaalt, veel en veel te weinig is voor een rechtszaak. Met alleen die vermelding op internet zou het zeker een zaak worden van: "Wie wind zaait zal storm oogsten".

En voor jouw helemaal nu je, zoals je schrijft, op meer vlakken dan alleen via die molen met die mensen te maken hebt.

Hiernaast: een rechtszaak om een molen te laten draaien beginnen? Alleen wanneer het niet veel moeite en geld gaat kosten en op voorhand te voorzien is dat gelijk krijgen voor zo ongeveer 99 % zeker is. Zoals je ook al schrijft werkt geen gelijk krijgen averechts.

• Oane Visser

Het probleem met het verhalen van de "extra onderhoudskosten“, omdat de molen nooit of zeer spaarzaam draait, zal zijn dat die ”extra“ kosten niet of hooguit nauwelijks noemenswaardig aan te tonen zullen zijn. Dat ”iedereen“ van die extra kosten ”weet“ is bij lange na niet voldoende. ”Iedereen weet" wel meer dingen die bij nadere beschouwing of onderzoek toch heel anders blijken te zijn.

Mijns inziens kan alleen van het kruis aangetoond worden dat de roeden bij meestal staan van een molen minder lang mee gaan dan van een molen die vrij vaak los is. Voor zulk aantonen zul je dan echter toch wel met molens, als voorbeeld, moeten komen waarvan je zeker weet dat die vrij vaak los zijn geweest en duidelijk is dat de roeden daardoor langer mee gegaan zijn dan van de molen die meestal maar wat stond (of staat) te staan. Dit vraagt dan echter wel een gedegen literatuur- en veldonderzoek. Met algemeenheden kom je er niet.

Voor houtvraat (houtworm, bonte knaagkever, etc.) zou het misschien ook nog kunnen. Die beestjes hebben namelijk een hekel aan de trillingen die door een molen die los is veroorzaakt worden. Ook dit aantonen gaat weer een goed onderzoek aan vooraf. Daarnaast krijg je dan al gauw de tegenwerping dat men de molen maar tegen die vraat had moeten laten spuiten omdat de molens, in het algemeen, tegenwoordig niet voldoende los zijn om zulke vraat daarmee (helemaal) te voorkomen.

• Charles Stokman

Ik voel me genoodzaakt om toch nog hierop te reageren.

Leo Endedijk schreef:

We moeten ons wel realiseren dat de omstandigheden aan het veranderen zijn. Vanuit onze doelstelling, molens als historische werktuigen behouden. Het verwijderen van gaande werken voor bewoning, horeca e.d. is uit den boze. En tenslotte: De Hollandsche Molen was op de hoogte ( o.a. via Judith), maar wij hebben geen enkele rol hierin gespeeld.

Ik trek hieruit de conclusie dat de DHM terug gegaan is naar hun roots: molenBEHOUD en niets méér dan dat…

Dus de klok is ruim een halve eeuw terug gezet en zaken als bedrijfsvaardigheid, biotoop en bestemming spelen geen rol meer.

Als de molen maar blijft bestaan is DHM reeds tevreden….

Volgens de molendatabase telt Nederland 1200 molens.

Als we nu eens alle molens doorstrepen die:

1: niet meer zijn dan een grote tuinmolen omdat er alleen nog een kruis (of rad) aanhangt (Keukenhofmolen als voorbeeld)

2: slechts de functie hebben van museummolen (De Valk in Leiden als voorbeeld)

3: een draai- en/of maalverbod hebben (Boekel als voorbeeld)

4: niet bedrijfsvaardig zijn; dwz. per direkt inzetbaar in hun molenfunctie. Biotoop als oorzaak reken ik hier ook onder.

Hoeveel molens houden we dan nog over op de lijst?

• Arie Hoek

Helaas, ik had een uitgebreide reactie geschreven, maar doordat de website in onderhoud was is deze in rook opgegaan.

Het ontbreekt mij aan de moed om een nieuw epistel te schrijven.

Wel het volgende:

De Hollandsche molen heeft zich in de 90 jaren van haar bestaan altijd fel verzet tegen herbestemmingen, de laatste uitgave van het kwartaalblad molens kwam op mij over als vloeken in kerk.

De discussie van herbestemming is reeds gevoerd, het nieuwe molenbeleid.

Ik heb in mijn brief richting Amsterdam een korte uitleg gegeven over het beëindigen van mijn lidmaatschap, ik heb niet de behoefte om dat hier op het prikbord te doen.

De molenwereld slaat een nieuwe weg in, dat is een goed recht, net zo goed als mijn recht is om vast te houden aan drie eeuwen traditie binnen het molenaarsgeslacht Hoek.

Die traditie staat haaks op vangdemonstraties, ieder kwartier naar de lucht kijken, gedichten bij (mijn) molen plaatsen, gezellig met een molengids naar een bed of ontbijtje tussen de stenen kijken, of je hooikade vernaggeld zien door een natuurwerkgroep die geen rijf kunnen vasthouden.

Arie.

• Joram Wijling

Charles Stokman Schreef:

> 2: slechts de functie hebben van museummolen (De

> Valk in Leiden als voorbeeld)

De Valk is gewoon nog maalvaardig. Nu spreek je jezelf een beetje tegen in punt 2 en 4. De Valk is niet alleen een molenmuseum, hij kan nog fungeren als korenmolen. Ofwel punt 4, hij kan per direct ingezet worden voor zijn molenfunctie.