Italianen erin, molenaars eruit.

• Judith Brandon

@Andreas, de tussenhuurder heeft de molen op zijn kosten opgeknapt en ingericht. Dat zal wel wat gekost hebben.

Vandaar dat Arno en ik niet meer welkom waren want hij moest zijn centen terugverdienen. De eigenaar was wel blij met de tussenhuurder omdat

ze het zelf niet konden bekostigen. Het aanvankelijke plan was om een advertentie in de molenbladen te plaatsen voor een molenaar. Dat hebben

Arno en ik steeds gestimuleerd om te doen. Maar uiteindelijk werd er toch voor deze constructie gekozen. Zeker gezien het verleden van deze

molen was dit een slechte keus. De molen was eindelijk bevrijd van bewoning door niet molenaars en een andere tussenhuurder.

• Judith Brandon

Voor de molen zelf vind ik het erger dan voor ons Justin. Arno en ik draaien ook op de Garstenmolen en op de Hoog- en Groenland.

Ik heb zelf nog een gidsenbaantje in Loenen aan de Vecht. De eigenaar doet ook veel goed werk en daar hou ik me maar aan vast.

Ik vind deze molen ook niet geschikt voor herbestemming. Dat is al lang gebleken.

De eigenaar wilde in eerste instantie de molen exploiteren. Nu de molen stil staat zullen ze hopelijk op hun kop gaan krabben.

• Gerard Sturkenboom

Arie,

in dit verband vind je het nodig om te melden dat je je lidmaatschap van De Hollandsche Molen hebt opgezegd.

Heb je enige aanleiding om te denken dat de vereniging DHM betrokkenheid heeft gehad bij de herbestemming van de molen waar Judith het over heeft?

Gerard Sturkenboom

overigens ook kritisch, maar constructief, lid van DHM

• bzinkweg@hotmail.com

Ik kan me voorstellen dat iemand teveel dingen ziet gebeuren waarvan die persoon niet “vrolijk” wordt en dat de behoefte ontstaat om meer afstand te nemen. Ik vraag me wel af wat de positieve bijdrage is aan het molenbehoud om een lidmaatschap op te zeggen.

• Lolke Rang

Een interessante principiële vraag: zouden de uit de stilstand onvermijdelijk voortkomende extra onderhoudskosten op de huurder verhaald kunnen worden, nu door zijn houding de molen in strijd met de met hem gemaakte afspraken nooit draait?

• Judith Brandon

Een hele goede vraag die betrokkenheid laat zien en waarover goed is nagedacht.

Op het verhuurschema zag ik dat er al weer veel zaterdagen zijn geboekt maar ik weet ook dat de eigenaar een andere molenaar zoekt.

Wie hier als vrijwilliger aan de slag wil valt te betwijfelen aangezien er grote sommen geld worden verdiend en als vrijwilliger heb je

een grote verantwoordelijkheid en je krijgt niet eens reiskosten vergoed.

Dan staat er ook nog een loodzware tafel op de molenwerf op een plek waar of wieken of een staart langs moet.

O, staat er iets in de weg?

• Arie Hoek

Nee, indicatie van betrokkenheid van de Hollandsche Molen in het verhaal van Judith heb ik absoluut niet , maar haar verhaal bevestigd wel mijn beeld van weinig gelukkige herbestemmingen.

Mijn irritatie loopt al langer, en het laatste kwartaalblad (dat ging o.a over herbestemming, er volgen nog drie items van deze strekking))van HM deed uiteindelijk de deur dicht. Het is uiteindelijk een optelsom.

Ik blijf erbij dat de molen een verhaal heeft, en ik wil het gegeven horen van monument, werktuig, pakhuis, elektrisch maalkoppel visbun ,fruitboom, knotwilg, houtloods, pruthuis, groentetuin, zakkenlift, hamermolen silo, snotneus, prijswerten, bakhuis, stookhok, molenaars.

Kortom: de molen in zijn totale beleving, de molen en zijn plaats in de verleden maatschappij.

Of de molen als vakantiehuis, restaurant, café of dancing in dit rijtje past mogen jullie invullen.

Er is al veel op het prikbord geschreven, en die discussie ga ik niet overdoen, maar ik herken mij niet in het te sterke 1 richtingsverkeer van dit moment.

En helaas, dan blijft er maar 1 keuze over, afhaken.

Met grote pijn, dat wel.

Arie.

• Oane Visser

Charles Stokman Schreef:

——————————————————-

> (…)

> De ingeslagen weg van het herbestemmen en/of nevenbestemmen van monumenten blijft overigens niet beperkt tot molens.

> Je ziet dit bij alle monumenten, van boerderij en kerk tot aan schoolgebouwen en kastelen.

Eveneens zijn / is van zo ongeveer alle monumentale panden die van begin af aan een woonbestemming gehad hebben en nog hebben, in wezen nog alleen het muurwerk, zolders en kapconstructie van over. Hierbij wordt vaak ook niet geschroomd niet dragende binnenmuren weg te breken.

Maar… wat moet je anders met al die monumentale bouwwerken dan er een her- of een nevenbestemming voor zoeken en / of aan de wooneisen van deze tijd aan te passen?

Het gehele lot van de molen waar Judith Brandon op doelt zal, nu het geld voor de monumenten schaarser begint te worden, voor meer molens de toekomst zijn.

Eén “troost” is er: hen die een molen al compleet vinden als een lege toren of kast met een kruis opgetuigd is, zal dat geen zorg zijn! Voor hen blijft de molen compleet en - (voor hen) veel belangrijker - als zodanig in en voor het landschap, dorps- of stadsgezicht behouden. Als het kruis daarbij soms ook nog eens rond gaat zijn ze helemaal vertederd door en van die “mooie molen”. De geschiedenis van een specifieke molen en de molens in het algemeen interesseert hen hoegenaamd niet. Het genoegen van het zien van een molen op een moment is (voor hen) alleen maar van belang!

Daarom: het gehele lot van die molen zal dat van meer molens worden.

@ Judith Brandon

Al heb je afspraken op schrift staan en de eigenaar of een eventuele huurder wil zich er niet aan houden, wat dan?

Berry heeft in zijn bijdrage al aangehaald dat de molen op de zaterdagen draait en bij verhuur in goed overleg met de gasten. Daar wordt dus, in wezen, wel degelijk op schrift gesteld, dat er afspraken met jullie zijn gemaakt. En toch mogen jullie, tegen de afspraken in, de molen niet los laten!

“Met onwillige honden is het kwaad hazen vangen.” Wanneer de eigenaar of huurder op schrift gestelde afspraken niet na wenst te komen omdat dit hem financieel of mogelijk anderszins niet uit komt, zal vaak alleen een gang naar de rechter over blijven. Of dat in een specifiek geval een vrijwillig molenaar verder helpt? De gehele “molenwereld” zou een gang naar de rechter - bij een uitspraak ten gunste van het laten draaien - daarentegen wel kunnen beschermen tegen het niet nakomen van afspraken doordat er dan een voorbeeld gesteld is.

• Judith Brandon

Dank voor je reactie Oane, Een gang naar de rechter zou alleen zin hebben als de molenaars een contract hadden ontvangen met de gemaakte afspraken erin.

In dit geval is er alleen een contract met de huurder gemaakt. Het is duidelijk dat er steeds beter naar de huurder is geluisterd dan naar ons.

Wij kunnen alleen nog de molenaars erop attenderen hoe te handelen in het geval ze hiermee te maken krijgen.

Nogmaals: sta op een contract waar de gemaakte afspraken instaan. Als het op papier staat met ieders instemming denk ik dat de kans groter is dat het

wel gaat werken. Want stel dat er nu toch nog een molenaar wordt gevonden dan heb ik een donkerbruin vermoeden dat die weer kan vertrekken tegen de tijd

dat de vakanties weer gaan beginnen.

• Oane Visser

Natuurlijk ben ik het er mee eens dat je afspraken het beste op schrift kunt stellen. Zo je al schrijft is er dan een grotere kans dat die ook nagekomen worden dan met alleen mondelinge afspraken. Het moet dan echter toch niet uitgesloten worden dat je, in individuele gevallen, het nakomen met een rechtszaak (zo ongeveer) voor de helsdeuren weg moet zien te slepen. De verhoudingen zullen dan vast zo verziekt zijn dat je als molenaar liever een andere molen gaat zoeken. Zoals in mijn eerdere reactie al gesteld zal zo'n rechtszaak, bij een gunstige uitspraak, het hele molenveld wel ten goede komen.