ik loop toch altijd rechtsom vanaf de staart naar het wiekenkruis. De af te leggen afstand is dan veel korter
Als de molen gevangen is maakt het wat betreft veiligheid niet veel uit. Toch leer ik de leerlingen dan óók linksom te lopen, gewoon om die gewoonte er in te krijgen, zodat men ook bij draaiende molen linksom loopt. Een vast onderdeel van de lessen die ik geef is mensen vragen eens rechtsom (krimpend) de molen te lopen en dan naar de kruipalen te kijken. Wanneer zie je het end aankomen? Dan doe je hetzelfde linksom lopend (ruimend). Alle leerlingen snappen daarna onmiddellijk waarom je liever linksom loopt.
Ik had al gezegd dat in onze tijd hekjes nodig zijn. Maar ja, ik heb hier molenaars voorbij zien komen die dat ook maar onzin vinden (“ik ben alleen op de molen en voor mij hoeft het niet”). Dan kan de gewoonte linksom te lopen wel eens het verschil zijn tussen een dode en een levende molenaar.
Verder: waarom je bij een draaiende molen linksom loopt (wat heb je daar te zoeken): ik citeer uit het Gildemateriaal: 7.2.3 (pagina 21): Zeilslag is vooral te horen maar het is ook te zien: ga links van de molen staan en let op het omhooggaande onderend.
Ik vind het dus, met respect voor de lokale gewoonten, toch raar dat men rechtsom de molen loopt.