Ach Lolke,
Ik hoor de romantiek van een molenaar. Moet je om een een goed stuk worst te kunnen waarderen, moet je daarvoor het hele slachtproces van koe of varken gezien hebben? Een slager wil dat wel zien, maar de doorsnee worst-eter? Zo kan je er ook voor pleiten om bij schilderijen van Jan Steen wat schijtende kippen los te laten lopen. En enkele dames van lichte zeden naast het schilderij plaats te laten nemen.Ook dat komt de beleving ten goede…
Ik herhaal: molens zijn een anachronisme. Ze hebben geen functie meer, behalve het museale. Dat krampachtige gedoe om molens toch ‘echt’ in het werk te hebben. Zo raar. En dat krampachtige gedoe -molens moeten een functie hebben- werkt ook nog uitwassen in de hand zoals die laatste mode / gruwel: het plaatsen van generatoren voor elektriciteitsopwekking in molens. Leuk als je je als ‘groen’ wil profileren, maar vertel de argeloze bezoeker dan wel dat zij voor jouw groene imago, dat zij daarvoor de rekening gepresenteerd krijgen. Die dingen zijn volstrekt onzinnig: weggegooid geld!
Al met al: het in het werk hebben van een molen moet geen primair doel (meer) zijn. Die dingen zijn met pensioen! Klaar! Het is tegenwoordig veel belangrijker dat een rondleider of molenaar met passie kan vertellen en rondleiden. En voor hoe het allemaal werkt? iedereen heeft tegenwoordig wel een mobieltje. Het aantal zéer informatieve filmpjes en animaties op het internet groeit gestaag. Alles is binnen handbereik. En dat is soms wel beter dan zo'n vermoeiende molenaar die zo graag zijn / haar kennis wil etaleren en bij een rondleiding met verve de namen van alle balken, assen en spillen opnoemt. Je hebt nog steeds molens met namen op de onderdelen! Dat is mij een gruwel…
Maar als je er van uit gaat dat molens primair een museale functie hebben, en dat je (zoals Charles) een onderscheid wil maken, dan hen ik toch veel liever een een goede, begeesterde verteller die voor de prins draait, dan een molenaar die zowel aandacht voor zijn product als voor jou als bezoeker moet hebben.