Gebroken band loper

  • Fietsende

    TvdM, Wat bedoel je met blauwe banden? Dit zijn de ijzeren beugels van de steenkraan die door de lange sluitertijd wat wazig zijn ‘gezoefd’ en die door het daglicht via het raam wat blauwig zijn gekleurd. In werkelijkheid zijn die zwart en ging de loper nog langzaam rond. Die kleine jongetjes zijn de zoons van een van de vrijwilligers hier. Ik heb zelf 33 jaar ervaring met het openleggen van maalstenen en gebild en op gebied van veiligheid gaf ik hier de nodige instructies. Daar ben ik streng in. „Hé, daar ga opzij" of „Die steenspil hangt verkeerd" en dat soort dingen. Ik zie alles heel precies en alles ging in overleg heel behoedzaam. De afgenomen spilkalf heb ik los op een legeringsbalk neergelegd, maar voor de zekerheid heb ik hem vastgesjord. Het zijn voor die vier vrijwilligers hun eerste keer dat er een koppel stenen wordt opengehaald. Ik ben zelf de tel kwijt al geraakt. Die kinderen staan ver genoeg van de steenkraan, waarbij de hijsarm niet in de richting van de kinderen wijst, maar meer naar het raam. Ik heb inderdaad m'n kop gestoten tegen het paard van de maalstenen, maar heb niet in verband gelopen. Inmiddels zijn daar voorzieningen getroffen om de klap te voorkomen.

    Op 29 februari a.s. ga ik (per fiets) naar Duitsland om daar mee te helpen een koppel maalstenen open te leggen en te billen; het is toch een hele grote eer dat ik voor de meest malende molen van héél Duitsland word gevraagd!

    Het is inderdaad helaas zo, dat de werkwijze van vrijwillige molenaars op veel molens nogal verschillend van aard zijn, enerzijds door de streekeigen kenmerken en anderzijds door de „genoten opvoeding" van de instructeurs en daar is het molenforum juist niet voor om die verschillen hier uit te vechten, schaam jullie! Dit molenforum is er alleen voor om gedachten, ervaringen en foto's op een leuke manier uit te wisselen. Niet zo negatief doen.

    Op de foto hieronder sta ik zelf. Nog daaronder de voor veiligheid vastgebonden spilkalf met achter de koningspil de opgetakelde steenspil.

    =12pt

        

    =12pt

  • Teun

    @  vanbreenen: Naar mijn bescheiden mening heeft het bestaan van veiligheidsdeskundigen maar een doel: het voeden van narcisme. Het wordt nu echt persoonlijk. Niet leuk voor de veiligheidscoaches die zich om niet inzetten voor veiligheid.

    @  fietsende molenaar: ik zag blauwe dingen als provisorische spanbanden, met kinderen in de buurt. mijn excuus.

    Dat onderwerpen als veiligheid niet op dit forum besproken zouden mogen, wist ik niet. En ik geloof dat ook niet. Juist op dat punt zou men op dit forum alle vrijheid moeten hebben. Want een ernstig of zelfs dodelijk ongeval raakt de hele molenwereld. Hier zouden veiligheidsproblemen en -ervaringen uitgewisseld kunnen worden. Maar terwijl iedereen -ook slachtoffers- gebaat zijn bij openheid, schiet men doorgaans direct in de zwijg- en toedek-stand. De Veiligheidsdeskundige krijgt narcisme aangewreven. Op een ander draadje heb ik vergelijkingen gemaakt van autorijden en skien met het werken op de molen. En zoals dat altijd gaat: zijn de uitkomsten naar wens, dan heb je goed werk geleverd. Maar bevallen de uitkomsten niet, dan vecht men direct de rekenmethode aan. Daar kan je op wachten. 

    Ik ga mijn veiligheidskruistocht nu helemaal staken. Nou ja, in ieder geval voor 1 jaar. Alle goeds en doe voorzichtig,

    TvdM

     

  • Peter van Kuik

    Dat zwartkleuren gebeurt altijd als je roestvrijstaal last. Dit wordt normaal nabehandeld met beitsen/passiveren maar dat is hier niet gebeurd. Voor zover ik weet is dat voor een simple toepassing als hier geen probleem, het ziet er alleen niet zo mooi uit.

    Molen De Wielewaal, Beneden Leeuwen

  • Fietsende

    Vandaag is de molensteenfabrikant langs geweest en heeft de gebroken band gerepareerd. Wat een handige hulpmiddelen heeft hij meegebracht. De boel natuurlijk met de hand via de luiluiken omhoog gehesen (door vijf zolders). De steenzoldervloer is eerst nat gesproeid vanwege de vonken van de slijpschijf en de lasapparatuur. Voor de zekerheid is de andere band op de ballastlaag ook onderhanden genomen. Het ziet er keurig uit. Helaas zijn foto's maken niet toegestaan.

    Vier uur later sloot ik met een tevreden gezicht de molendeur weer. 

  • Fietsende

    De nieuwe lassen zijn nu steviger geworden, maar ik sluit nu dit af. Klaar. Het is namelijk gebleken dat de molensteenfabrikant me heeft verteld dat hij not amused was over dit prikbord….

    Het lag in mijn bedoeling dat zulke banden eens zouden kunnen breken wat de aanleiding is om de andere molenaars erop te attenteren.  

  • Fietsende

    Vandaag heb ik samen met een MIO-'er het koppel maalstenen weer in elkaar gezet, de steenspil laten zakken en als slot de kuip met toebehoren weer gecompleteerd. Samen met het billen in Spetzerfehn heb ik de „stenen tijdperk" nu eindelijk achter de rug! Klaar!

    =12pt