"Discussie Jurgens" Mo/Mo en breder verband

• Nico Jurgens

Hoi Tim,

Op mijn reactie hierboven (16:23) op een vraag van Andreas de Vos heb ik al aangegeven hoe ik tegen de bomenproblematiek aankijk. Met 1 op 30 redt je het daar meestal ook niet, of het zouden knotwilgen moeten zijn.

Op sommige plaatsen is 13,33 m boven de onderste wiekpunt een mooie hoogte, maar er wordt vanwege de schaarse ruimte steeds hoger gebouwd. De biotoopformules hebben een lange geschiedenis. Toen ze ontworpen zijn, voldeden ze uitstekend, maar naarmate de druk op de ruimte groter wordt, komen deze formules ook steeds meer onder druk te staan. Wat nu nog ‘uitzonderingen’ heten te zijn (ik meen dat het er al enkele tientallen zijn) zal in de toekomst steeds vaker voorkomen. Daarom moeten we ook vooruitzien.

Groeten, Nico

• Andreas de Vos

Hoi Nico,

Gemeente, projectontwikkelaar… maakt mij niet zoveel uit. Essentie is wel denk ik dat je voor dat onderzoek de regels ten behoeve van de molen hanteert, zodat het wel een eerlijk onderzoek wordt. Een molen is namelijk geen voetganger of fietser…

Wat betreft die bomen: toch geven die wel turbulentie, een boom staat namelijk niet stil. zo'n ding roert lekker in de luchtstroom… Het scheelt uiteraard wel dat een boom een opener structuur heeft dan een flatgebouw.

Wat de rest van het bomenverhaal betreft: ik ben al 14 jaar molenaar van De Eendracht te Alkmaar…. (en komende maart 12 jaar van de Sluismolen). Zodra een bomenhaag hoger dan de roetop is geworden is het wel gedaan ook, plankjes, fokken, vliegers, bussels, what ever, wind die er niet komt vangen ze niet.

Groetsels,

Andreas de Vos

• Nico Jurgens

Hallo Andreas,

Grotendeels heb je wel gelijk, maar lees ook even wat ik nog heb toegevoegd aan de discussie over reuzel (bericht http://molen.prikpagina.nl/read.php?f=355&i=68062&t=67972)

Groeten, Nico