reusel geeft soms problemen

• Jan Selten

Vraag eens bij een drogist voor het grafietpoeder.

Gr, Jan Selten

• Heklat

Ik vraag me af waarom de molenaars in de loop der honderden jaren er niet achter zijn gekomen dat reuzel molenonvriendelijk zou moeten zijn. Dat is toch de grootste onzin. Natuurlijk zal er ondertussen wel een beter smeermiddel gevonden zijn, maar waarom een middel veranderen dat al sinds mensenheugnis goed werkt.

Never Change A Winning Team.

Daarom smeer ik bijna altijd met reuzel. Alleen bij echte windstilte of extreme kou wil ik nog wel eens geneigd zijn om wat (molenvriendelijke) olie te gebruiken. Daarbij heb ik overigens totaal geen problemen met het niet ‘'grijpen’' van de reuzel de keer erna dat ik draai, wat ik wel eens van collega's heb gehoord.

Gegroet.

• Tom Blaak

Wat ook wel eens wil helpen, smeer de hals met reuzel na iedere draaidag, dan is de as nog wat lauwig en kun je de reuzel beter uitsmeren dan op een koude as.. scheelt weer wat smeercapriolen aan het begin van de draaidag en je kunt gelijk aan de gang.

Groetjes,

Tom

• Rob Simons

Van een paar uurtjes draaien wordt een as niet warm, of er moet iets mis zijn.

's Winters met koud weer en nietal te veel wind, gebruik ik ook graag manevet (paardenvet), en anders gewoon reuzel. Een druppel raapolie kan ook helpen, maar zeker geen lijnolie gebruiken.

Groeten,

Rob

• Bart Hoofs

En naar het blijkt gebruiken onze Zuiderburen nog steeds paardenvet om de “fritten” in te bakken. Zoals hier onder blijkt:

"De frituristen gebruiken nog steeds een speciale vetsoort, alleen verkrijgbaar voor beroepsbakkers en dat bestaat uit geraffineerd rundvet en een gedeelte paardenvet.

Het is ook dit vet dat die speciale onbestemde geur afgeeft die het water uit de mond doet lopen"

• Nico Jurgens

Hoi Gerrit,

Als je bij de drogist geen grafietpoeder te pakken zou kunnen krijgen, probeer dan eens bij de technische groothandel.

Groeten, Nico

• Bob Poppen

Toen ik in 2000 op de molen De Liefde te Uithuizen (Gr) kwam, lag (in een open bakje) op de hals en op de pen een blok harde reuzel. Zo'n blok is van zichzelf al hard en is 's winters net een baksteen. Een controle van goede smering is daarmee dan ook niet goed mogelijk. Die bakjes en die blokken heb ik dan ook meteen verwijderd en ik ben gaan smeren met reuzel.

Het Gildebestuur, afd. Groningen, koopt de reuzel centraal in en de molenaars kunnen dan een pak van 10 kilo kopen voor € 7,50. Met zo'n pak doe ik jaren.

Bij winterdag smeert de reuzel inderdaad niet zo makkelijk, maar daar heb ik een eenvoudige oplossing voor. De reuzel bewaar ik in een blikken bus en voordat ik de lagers ga smeren, verwarm ik met een verfafbrander de bovenste laag in de bus enigszins. Daarna laat het zich met een plamuurmes heel makkelijk verwerken.

• Stefan Teeling

Ik heb het smeren wel eens geprobeerd door een blok reuzel tegen een draaiende pen te drukken en dat lukte ook wel aardigt.

Mvg. Stefan Teeling

• Robert Van't Geloof

Op De Hoop in Ouddorp Smeren we nooit met reuzel.

Maar met een soort dik achtige motorolie.

Volgens de eigenaar al misschien 20 jaar. En nooit geen problemen gehad.

Gr robert

• Martin E. van Doornik

Toen ik nog in Eenrum en Den Andel heb gedraaid, deed ik bij het koude weer wel af en toe een dotje dikke motorolie op de hals van de as. Dan liep de molen beter aan. Kan geen kwaad, omdat beide molens een gietijzeren halssteen hebben. Niet in de pensteen, de reuzel duwde ik hier tijdens het draaien aan.