Hallo Rob,
Je hebt gelijk. Zoals ik in het artikel over turbulenties schreef scheelt dat een factor 1,5 (of 2/3 als je andersom rekent). Meestaal draaide de molen los. En ik zag dat ik me ook in het aantal uren heb vergist, het waren er wel meer dan 500. Ik kwam gemiddeld over een heel jaar aan 17 enden. Alles bij elkaar zeker geen reden om bomen op de molenberg te planten.
Toch is het dus niet zo'n dramatisch verschil, in aanmerking genomen hoeveel hout er in Borkel rond de molen staat. Een malende molen haalt maximaal 10% van de energie uit de wind. Door turbulenties kan dat terugvallen tot 0%. In Borkel was het dus al beduidend meer dan 0%, al was het nog niet veel.
Als je je dan realiseert dat een molen die bijna vrij staat en die gemiddeld 60 tot 70 enden zou moeten maken, in een topjaar gemiddeld aan 26,67 enden komt, dan valt het zelfs in Borkel nog wel mee. Dan zou er met bescheiden maatregelen meer mogelijk moeten zijn.
Het feit dat de molen meer dan genoeg draaide (de inwoners van Borkel telden niet het aantal omwentelingen maar het aantal uren) was oorzaak waardoor de inwoners de voorkeur gaven aan het behoud van de bomen. Voor hen was op deze manier aan beide verlangens voldaan. De inwoners kwamen zelden op de molen kijken, maar die mensen die ik sprak waardeerden het hoog dat de molen zo vaak draaide. Ze waren trots op hun dorp en ze waren er trots op dat ‘hun’ molen meer draaide dan molens in de verre omgeving. Daardoor was helemaal niemand te overtuigen van de wenselijkheid om wat bomen op te ruimen. Daar moest ik het dan toch mee doen.
In de allereerste reactie memoreerde WvdA dat naaldhout geen wind hout. In Borkel staat aan de noordzijde vooral naaldhout. Op een goede dag kwam WvdA bij me op bezoek. Er stond een prachtige noordenwind. De molen snorde met gemak rond met 100 enden, waar we samen lang van hebben genoten. WvdA heeft herhaaldelijk verzucht dat het zo jammer was dat hij geen graan bij zich had, want alles wat we toen hadden kunnen malen, zou dan alvast klaar zijn geweest. Helaas zat de wind niet altijd op het noorden.
Groeten, Nico