reusel geeft soms problemen

• Nico Jurgens

20.000 omwentelingen in 50 uur, dat zijn volgens een eenvoudige berekening gemiddeld 26,67 enden. Dat dus op een molen met goede biotoop. Zoals ik in andere reacties al schreef heb ik een aantal jaren met de molen van Borkel (Valkenswaard) gedraaid. In die tijd stak alleen maar een klein stukje van de bovenste wiek boven de bomen uit. Die bomen stonden ook tot korte afstand van de molen. De 1 op 30 regel werd hier ruimschoots overschreden. In zuidwestelijke richting stonden bomen van ruim 20 m hoog op ongeveer 125 m afstand. Dichterbij stonden kleinere bomen. Dat de biotoop niet als zeer slecht werd beoordeeld, was alleen het gevolg van de toch nog redelijke belevingswaarde - bomen ogen beter dan gebouwen. Ik noteerde 200.000 omwentelingen per jaar. Daar nam ik wel meer tijd voor dan 50 uur, maar niet tien maal zoveel.

Conclusie: hoe meer bomen er voor een molen staan, hoe beter een molen draait.

Toch?

Beste groeten, Nico

• Nico Jurgens

Beste Robert,

Ik ben nooit op die molen boven geweest, maar ik ben nieuwsgierig hoe het er daar uitziet. Ik weet dat meerdere molenaars zweren bij synthetische smeermiddelen, maar ik geloof er nog steeds niet in. Ik kwam op een spiksplinternieuwe molen. Daar lag rondom op de kapzolder al een zwart spoor van de smurrie die van de pen droop. De hals smeren lukte niet zonder zwarte handen te krijgen en meestal zaten er meteen lelijke vegen op mijn overall. Met reuzel blijft alles gewoon schoon, de as slijt niet, de stenen slijten niet, en in de zomer ruikt het nog lekker ook. Vandaar dat ik als vegetariër toch maar varkens laat slachten. Maar ik ben nooit te oud om te leren.

Met vriendelijke groeten, Nico

• Rob Simons

Maar was dat malen of losdraaien? Dat is een groot verschil.

• Nico Jurgens

Hallo Rob,

Je hebt gelijk. Zoals ik in het artikel over turbulenties schreef scheelt dat een factor 1,5 (of 2/3 als je andersom rekent). Meestaal draaide de molen los. En ik zag dat ik me ook in het aantal uren heb vergist, het waren er wel meer dan 500. Ik kwam gemiddeld over een heel jaar aan 17 enden. Alles bij elkaar zeker geen reden om bomen op de molenberg te planten.

Toch is het dus niet zo'n dramatisch verschil, in aanmerking genomen hoeveel hout er in Borkel rond de molen staat. Een malende molen haalt maximaal 10% van de energie uit de wind. Door turbulenties kan dat terugvallen tot 0%. In Borkel was het dus al beduidend meer dan 0%, al was het nog niet veel.

Als je je dan realiseert dat een molen die bijna vrij staat en die gemiddeld 60 tot 70 enden zou moeten maken, in een topjaar gemiddeld aan 26,67 enden komt, dan valt het zelfs in Borkel nog wel mee. Dan zou er met bescheiden maatregelen meer mogelijk moeten zijn.

Het feit dat de molen meer dan genoeg draaide (de inwoners van Borkel telden niet het aantal omwentelingen maar het aantal uren) was oorzaak waardoor de inwoners de voorkeur gaven aan het behoud van de bomen. Voor hen was op deze manier aan beide verlangens voldaan. De inwoners kwamen zelden op de molen kijken, maar die mensen die ik sprak waardeerden het hoog dat de molen zo vaak draaide. Ze waren trots op hun dorp en ze waren er trots op dat ‘hun’ molen meer draaide dan molens in de verre omgeving. Daardoor was helemaal niemand te overtuigen van de wenselijkheid om wat bomen op te ruimen. Daar moest ik het dan toch mee doen.

In de allereerste reactie memoreerde WvdA dat naaldhout geen wind hout. In Borkel staat aan de noordzijde vooral naaldhout. Op een goede dag kwam WvdA bij me op bezoek. Er stond een prachtige noordenwind. De molen snorde met gemak rond met 100 enden, waar we samen lang van hebben genoten. WvdA heeft herhaaldelijk verzucht dat het zo jammer was dat hij geen graan bij zich had, want alles wat we toen hadden kunnen malen, zou dan alvast klaar zijn geweest. Helaas zat de wind niet altijd op het noorden.

Groeten, Nico

• Robert Van't Geloof

Ik maak binnenkort wel eens wat fotos nico.

• Nico Jurgens

Alvast dank!

• Barend Zinkweg

Rob schreef: “Een druppel raapolie kan ook helpen, maar zeker geen lijnolie gebruiken.”

Beste Rob, kan je me dat uitleggen?

• Harry van Hoorn

Tip: Een scheutje lijnolie op het de koude hals- en pen doet ook wonderen. De molen komt dan goed op gang en de reuzel wordt snel zachter.

groeten, Harry

• Robert Van't Geloof

Maar dan gaat je as toch plakken?

Tis een keer op de walvisch gebeurd.

Zaterdags of zondags er voor Iemand d8 dat er raapolie stond maar bleek lijnolie te zijn.

Smaandags wilde fred de molen uit de overheks halen. Maar kreeg het eerste end toen echt niet of nauwelijks voor de borst.

• Andre Koopal

Inderdaad, lijnolie is een drogende olie, dus die kan gaan plakken, zou ik zelf ook nooit aanraden, daarvoor kan je inderdaad veel beter raapolie nemen.

Groetjes,

Andre