Ik begrijp dat Ottevanger z'n molinaire kick alweer gehad heeft gezien de lengte van dit draadje! Ook de firma Woldzigt had iets met reuzel, ofwel, geen reuzel, we hadden drie ton omwentelingen gemaakt met datgene wat Janko voor ons had achtergelaten, maar toen was het echt klaar en op. Hoog verbruik? Jawel, maar wij hebben een voeghoutenkruiwerk wat bijzonder zwaar kruit in sommige tijden van het jaar en ik heb van Sicco een uitstekende scholing in het smeren van molens, kruilieren, kruidraden, maar vooral ook kruiringen en centreervlakken in het bijzonder gehad en dat heeft Woldzigt wel geholpen. Echter: de slager in Roden had uitstekende lappen reuzel op voorraad, maar wij wilden meer! Gesmolten reuzel. Via het Groninger Gilde, vertelde een buurmolenaar uit de aangrenzende provincie me per telefoon. Tsja, goede Zelfzwichter lezers, daarin voorziet het Drentse gilde dan weer niet. Ik herinnerde mij een uitstap met de molenaarswerkgroep Norg, eind 2006, naar o.a. de Fram en de enorme stapel dozen reuzel aldaar. Ik belde Sietze Pot, die ik eind oktober al ontmoette tijdens m'n examen, oh ja de man van de FRAM, die me ooit uitlegde dat er vaste en losse dammen kunnen zijn in een bovenwiel (maar ook in een bonkelaar…), met de vraag of hij nog altijd in reuzel deed. Zaterdag togen wij, 80 % van de Sedentaire Molenaarsfamilie naar Woltersum. We mochten opzeilen, Sietze had die morgen gewerkt, vond het wel goed zo, molenaarsvrouw bedankte voor de eer, zij was gerokt. De rest van de Woldzigtbewoners niet. Sietze liet ons kruien met de door hem gemaakte en door mijn oud-instructeur destijds zeer bewonderde kruibok. Er zit zelfs een damesversnellingetje in liet Sietze molenaarsdochter zien. Ze zeilden op en wat gebeurde, zelfs tot verbazing van de molenaars daar: het zaagde! Wat een mooie ervaring om voor de eerste keer in mijn leven een zagende zaagmolen te zien. Voor mijn kids was het zelfs de eerste keer van hun leven dat ze een ‘ gewone’ niet-Paltrok zaagmolen aanschouwden, maar dat zagen, gaat nog best snel, geeft weer heel andere lekkere geuren dan olieslaan en is minstens net zo stoer. Een zoektocht naar simpele reuzel kan zo tot heel erg leuke uitstapjes leiden.Groet,Margreet