reusel geeft soms problemen

• Margreet

Ik begrijp dat Ottevanger z'n molinaire kick alweer gehad heeft gezien de lengte van dit draadje! Ook de firma Woldzigt had iets met reuzel, ofwel, geen reuzel, we hadden drie ton omwentelingen gemaakt met datgene wat Janko voor ons had achtergelaten, maar toen was het echt klaar en op. Hoog verbruik? Jawel, maar wij hebben een voeghoutenkruiwerk wat bijzonder zwaar kruit in sommige tijden van het jaar en ik heb van Sicco een uitstekende scholing in het smeren van molens, kruilieren, kruidraden, maar vooral ook kruiringen en centreervlakken in het bijzonder gehad en dat heeft Woldzigt wel geholpen. Echter: de slager in Roden had uitstekende lappen reuzel op voorraad, maar wij wilden meer! Gesmolten reuzel. Via het Groninger Gilde, vertelde een buurmolenaar uit de aangrenzende provincie me per telefoon. Tsja, goede Zelfzwichter lezers, daarin voorziet het Drentse gilde dan weer niet. Ik herinnerde mij een uitstap met de molenaarswerkgroep Norg, eind 2006, naar o.a. de Fram en de enorme stapel dozen reuzel aldaar. Ik belde Sietze Pot, die ik eind oktober al ontmoette tijdens m'n examen, oh ja de man van de FRAM, die me ooit uitlegde dat er vaste en losse dammen kunnen zijn in een bovenwiel (maar ook in een bonkelaar…), met de vraag of hij nog altijd in reuzel deed. Zaterdag togen wij, 80 % van de Sedentaire Molenaarsfamilie naar Woltersum. We mochten opzeilen, Sietze had die morgen gewerkt, vond het wel goed zo, molenaarsvrouw bedankte voor de eer, zij was gerokt. De rest van de Woldzigtbewoners niet. Sietze liet ons kruien met de door hem gemaakte en door mijn oud-instructeur destijds zeer bewonderde kruibok. Er zit zelfs een damesversnellingetje in liet Sietze molenaarsdochter zien. Ze zeilden op en wat gebeurde, zelfs tot verbazing van de molenaars daar: het zaagde! Wat een mooie ervaring om voor de eerste keer in mijn leven een zagende zaagmolen te zien. Voor mijn kids was het zelfs de eerste keer van hun leven dat ze een ‘ gewone’ niet-Paltrok zaagmolen aanschouwden, maar dat zagen, gaat nog best snel, geeft weer heel andere lekkere geuren dan olieslaan en is minstens net zo stoer. Een zoektocht naar simpele reuzel kan zo tot heel erg leuke uitstapjes leiden.Groet,Margreet

• leo middelkoop

In mijn geval is het duidelijk: de molen draait altijd met het scheprad aan. Ik geloof ook niet dat ik iets anders zou willen.

Groet,

Leo

• Nico Jurgens

Hoi Leo,

Dat is mooi. De molens waar ik de meeste uren versleten heb, Moergestel en Borkel, waren na lange stilstand gerestaureerd. Bovendien kon je goed zien dat er de laatste tientallen jaren van hun economische bestaan roofbouw op was gepleegd: als onderdelen tot op de draad versleten waren, zijn ze niet vervangen, maar er werd gewoon mee doorgedraaid. Ondanks de restauraties waren nog veel gebreken blijven zitten. Zodoende heb ik in beide molens honderden uren nodig gehad om alles weer een beetje in orde te krijgen. In Borkel was de overbrengverhouding verhoogd van 3,8 x naar 5,6 x. De zeeg was niet abnormaal diep, maar vaart zat er niet achter. De regulateur was niet aangepast aan de verhoogde o.b.v., dus als je de vang optrok, dan zaten de bollen even later al horizontaal. Tussen horizontaal en horizontaal regelen ze niets. Heb ik ook in orde gemaakt. Ik was van plan om met Engelse stenen te gaan malen; die vragen weinig kracht (uiteraard in combinatie met een lage productie) zodat de molen ondanks de bomen toch wat nuttigs kon doen. Maar 17der Engelse stenen moeten om prettig te malen 100 tot 120 toeren draaien. Bij een o.b.v. van 5,6 x is dat 70 tot 85 enden. Dat komt in Borkel niet vaak voor; de molen zou weer stroomlijn moeten krijgen in combinatie met een aanmerkelijk vlakkere zeeg zoals die dat vanaf 1936 had.

Doordat ik naar Noord-Holland verhuisd ben, ben ik nooit meer aan de realisatie van dit plan toegekomen. Ik heb af en toe wel gemalen, maar waar niet is verliest de keizer zijn recht. Vandaar de meestal onbelaste molen.

Maar waar het om ging: als je nu alles gaat omrekenen (dus ook de lagere gemiddelde windsnelheid in zuidoostelijk Noord-Brabant vergeleken met Leidschendam) dan is de terugval in omwentelingen door de vele bomen niet echt dramatisch. Het was ook niet voor niets dat bijna alle windmolens in zuidoostelijk Noord-Brabant en Limburg voor de oorlog stroomlijn hebben gekregen. Met wat goede wil zijn er dus oplossingen mogelijk.

Groeten, Nico

• Mario Collombon

Hallo Leo,

Met alle respect voor jou en de bewoners van de molens, maar het is toch eeuwig zonde dat zo`n mooie driegang maar 1x per maand een halve dag los is.

groeten Mario

• de Strandmulder

Reuzel niet molenvriendelijk ?

Een oorzaak kan zijn dat het altijd zout is aan de kust en meschien heeft het invloed dat de zouten lucht in de reuzel trekt.

het zout waait over de duinen heen en waait zo de molen in.

dat het daardoor dan niet lekker smeerd.

Groeten van de Strandmulderde Strandmulder

• De Wilde Westlander

Hey Strandmulder'

Als je geen last van zout wil hebben moet je ramen en deuren dicht houden,en ook geen bezoek meer toelaten op "t Stokkie.

Zo heb je een kans dat je het zout buiten de deur houdt.

Maar volgens mij gaat die as van jou ergens anders van roesten als van zout.

Die roest kan jijzelf alleen maar oplossen.

Groeten van“De Wilde Westlander”(die weer aan de beterende hand is)

Rob van Zijll.

• leo middelkoop

Ben ik helemaal met jou eens. In feite ben je, met de bepaling dat er eens in de maand wordt gedraaid én dat er alleen als groep wordt gemalen, op een dubbele manier geen eigen baas.

Evengoed verschaft het mij het nodige plezier en zou ik het niet graag willen missen!

Groet,

Leo

• de Strandmulder

Ha Wilde Westlander,

Wat was er met je aan de hand?

Nee heb geen roest op me as hoor dat hoopte jij zeker, ja die Emmer van jou staat ver genoeg van zee af dus jij zal er geen last van hebben.

Hou jij je maar bezig met het dunne en dikke water.

Groeten,

de Strandmulder die maar eens z'n bed opzoeken.

• Peter van Kuik

Beste Nico,

Ik was het in grote lijnen wel eens met jouw betoog, maar het bijna goedpraten van de biotoop in Borkel gaat mij toch iets te ver. Ik heb zelf een aantal jaren met de molen in Lonneker gedraait en daar staan in alle richtingen bomen omheen. Tussen W en N nog het minste en dat waren de enige richtingen waarbij je in het blad seizoen nog een kans had om te malen. Voor de rest was het tobben voor de prins en hopen dat de staart er niet af zou breken door het raggen van de kap als het eens wel door liep. Natuurlijk zou ook deze molen gebaad zijn bij wiekverbetering. Natuurlijk is volledige kaalslag niet per se noodzakelijk. Hier en daar een boom met voldoende tussenruimte in combinatie met wiekverbetering en een elektrisch hulpaandrijving op de stenen ( die ik er al heel snel opgebouwd had) geeft wellicht een acceptabele situatie die niet aan de 1:100 of 1:30 regel voldoet.

Ik vind met anderen dat de 1:100 en 1:30 geen slechte uitgangsregels zijn om b.v in bestemmingsplannen op te nemen, maar er moeten creatieve opties zijn om er omheen te werken als andere belangen te groot zijn, ipv verhogen of verplaatsen van molens. Mijn ervaring zegt ook dat niet alle objecten die niet aan de regels voldoen een groot probleem vormen. Vormen waar de wind gemakelijk omheen kan stromen geven vaak niet zo.n probleem. Een dichte rij bomen of een bos is wat anders. Die halen alle energie uit de wind. Ik heb in Usselo een keer de pen van de as af gemalen door achter zo'n rij bomen toch proberen te malen, en het is een wonder dat de molen en ik dat overleefd hebben.