Beste Leo, en anderen.
Ik kan het toch niet laten om hier even op te reageren.
Dat een scheprad bij bijvoorbeeld 55 enden het meeste water verzet, gaat er bij mij niet in ! ( uitgaande dat het afschot van de schoepen etc goed is).
Als de Ondermolen van Aarlanderveen net zo loopt als de Bovenmolen op het filmpje, dan kun je aan het einde van de voorgoot duidelijk constateren dat er meer water uitkomt dan als de molen 80 enden loopt.
Bij snelheden tussen de 100 en 120 enden (dat komt echter niet met regelmaat voor…), hoor je , als je op het bruggetje bij de voorgoot staat, het water uit de goot komen (kolkend), en bij 80 enden niet.
Ook valt mij wel ééns op dat als de molen zo nijdig loopt, hij een rug van water op de boezem zet.
Als de boezem ‘stijf an is’, en de bovenkant van de schoeiing nagenoeg gelijk met het water is, dan kun je duidelijk zien dat het water,net uit de goot vandaan, een soort bult maakt.
Dit heb ik trouwens bij de Bovenmolen van Leidschendam ook wel enige malen gezien.
Ook achter bij het vuilhek kun je duidelijk zien dat als de molen ca 80 enden loopt, en hij neemt op naar de 100 enden of meer, dat het verhang (verval) in het water groter wordt, dus meer capaciteit.
Over dat verhang malen heb ik weleens een aardig verhaal gehoord van de Wingerdse molen uit vervlogen tijden, maar dat kan Aad Schouten wellicht beter verwoorden dan ik.
Ik ken overigens wel een scheprad die eigenlijk wel te snel draait, nl die van de Hogeveense molen te Noordwijkerhout.
Als dit scheprad op de motor maalt, ( dat is ongeveer 100 enden voor de molen), dan hoor je achter (polderzijde), het scheprad duidelijk dat de éne schoep het water voor de andere weghaald,( net zo'n dravend paard), en dan kun je zeggen dat het scheprad ‘er een gat in slaat’.
Dat schuim op de boezem komt door de fosfaten in het water,en neemt inderdaad meestal wel toe als er na 1 febr weer mest uitgereden mag worden, en zeker als er een flinke hoeveelheid water is gevallen.
Overigens was dit op het filmpje van de Bovenmolen niet het geval, want dit was eind januari op één van de weinige zaterdagen dit jaar dat er wél wind was……
het schuim bij de Bovenpiet heeft er wellicht mee te maken dat het dikke en dunne water al door minimaal twee molens met geweld is vermengd, dat er een soort fosfaat verreiking plaats vind………
Groet van een bijna schuimbekkende Bever.