Op bezoek in Friesland en gedraaid op de Jan Pol

• Andre Koopal

De reden van mijn vraag was juist om aan te tonen dat dit helemaal niet zo een groot probleem is. Wat Jos berekent, is dus in het slechtste geval een kwart om, en meestal is het dus meer.

Dus nee, er zijn helemaal geen speciale protocollen oid nodig. Uiteraard zet je heien en stampers uit het werk als je stopt, en als de wind wegvalt probeer je ze op tijd te schorten. Maar bij het kruien 's ochtends staan de stampers juist uit het werk, en als je molen stilvalt op een stamper, zit je juist niet in het slechtste geval maar eerder een hoek van 100 graden die je terug moet …

En mocht het onverhoopt voorkomen dat je spaak achteruit tegen een vuist aanstaat, en je moet ruimend kruien is het heel makkelijk, iemand bij het gevlucht, vang lichten en de molen een stukje vooruit duwen, ‘probleem’ opgelost. En ja, dat kan ook makkelijk met een beetje wind van achteren.

Groetjes,

Andre

• Andreas de Vos

FF voor de duidelijkheid Aad:

Die krijtstreep werd op de waterloopmuur gezet toen-ie hard liep, of stond-ie toen ff stil?

Vervolgens gezwicht weer verder gemalen en het water stond in de waterloop 5 cm hoger, na een tijdje. Ligt dat dan aan dat de molen het water niet kon bij houden (veel regen gehad) of ook omdat-ie gezwicht een minder diep gat sloeg (verhang kleiner)?

2 duim (5cm) is wel veel verschil dat niet alleen aan het verschil in snelheid kan liggen denk ik, dus het zal wel een combinatie zijn van die 2.

Groetsels,

Andreas de Vos

• AadSchouten.

Even ter verduidelijking ,de schrap werd op de frondmuur van de achterwaterloop gezet,door dat de molen maald heb je verhang op de molenvliet.

dus als de molen nadat je de streep op de muur hebt gezet dan langzamer laat malen en dus de molen minder water gaat verzeten ,dan stijgt het water achter de molen ,zonder dat het dan regend, om de dood eenvoudige reden de er minder water de polder uit gaat.

de molen die staat hier in het uiterste nw puntje van de polder en dan nog een keer op een vliet van 12 honderdmeter dus je maalt hier altijd met knap wat verhang.

maar daar leer je wel mee leven want je weet op de duur wel hoeveel je er zo om en nabij af kan malen per uur.

er is altijd wel zo n 25 cm verhang op de vliet en in de zomer kan dit wel oplopen tot ruim een halvemeter.

ik hoop dat dit je wat wijzer hebt gemaakt zo niet laat het maar horen.

vr gr Aad

• Andreas de Vos

Bedankt voor de toelichting Aad. Ik begrijp dat gezwicht het verhang (merkbaar bij de frontmuur van de achterwaterloop) 2 duim kleiner is geworden, waardoor het peil achter de molen 2 duim hoger werd.

Harder malen geeft dus wel meer water, ondanks dat de tasting daardoor 5cm minder wordt… (per omwenteling pakt-ie dus wel minder water, maar het hogere aantal omwentelingen per minuut compenseert dat ruimschoots).

Overigens, als je een molentocht hebt van 1200 meter en er zitten geen vernauwingen in (duikers, dammen/bruggen) dan lijkt 25-50cm verhang wel wat veel. Is de sloot zo ondiep? Of wel dammen met duikers?

Ik weet van de sloot langs de Hoeverweg, die voert water naar de Bosmolen en komt dan met nog 2 tochten bij elkaar om dan de weg onderdoor te gaan, dat elke duiker/dam een verval van ongeveer 5cm of meer geeft. Die duikers zijn de helft of minder van de breedte van de sloot zelf. Het verhang in de sloot is relatief klein, het zijn vooral die duikers die van grote invloed zijn.

Groetsels,

Andreas de Vos