Kilsdonckse Molen

• Johan van Dijk

In de Pelmolen van Rijssen is ook een koppeling op de koningsspil te vinden, naar ik meen net onder het spoorwiel. Als men daar gaat pellen kan de olieslagerij compleet worden afgekoppeld. Bij Margreet in Roderwolde thuis drijft één spil vanaf het spoorwiel de complete olieslagerij aan en kan dus door het afkoppelen van deze spil de olieslagerij uit het werk worden gezet. De oplossing in Rijssen doet me erg denken aan systeem Kilsdonk. Misschien dat mensen uit de omgeving van Rijssen hier een iets gedatailleerder antwoord op kunnen geven.

• Jacob Dekker

Hallo Mike.

Ik herinner me dat ik zo'n dergelijke koppeling wel eens gezien heb op de ronde stenen molen in Steenvoorde (Frans Vlaanderen) in de jaren zeventig van de vorige eeuw.

Groet, jAAp

• Martin E. van Doornik

Hoe kan dat? Zie het bericht van Jacob Dekker boven.

• Detlef ter Haar

Ik heb op deze molen toelatingsexamen gedaan eind januari, dus ik weet er wel iets van. De koningsspil bestaat uit twee delen onder het spoorwiel en hier zitten blokken tussen die weggehaald kunnen worden als men de olieslagerij wil afkoppelen en wil gaan pellen. Foto's zijn wel te zien op de molendatabase en de website van de molen zelf.

Met vriendelijke groeten,

Detlef ter Haar, sinds gisteren officieel molenaar op molen De Star in Balkbrug, na het slagen voor het landelijke examen. De twee andere kandidaten zijn ook geslaagd in Dalfsen.

• Mike Ekelschot

Jaap, ik neem aan dat je de molen van Markey bedoelt in Terdeghem (bij Steenvoorde)? Is een mooie molen die veel draait/maalt overigens.

Is het niet dat er in de molen van Deerlijk zo'n koppeling zit… ?

• Bart Hoofs

Onlangs werd door Martin gepost dat de molenaar(s) van Zuurdijk onvriendelijk zouden zijn. Dat is makkelijk omdat zo te schrijven. Van een bekende uit die streek begreep ik dat men daar alles uit de kast trekt voor bezoekers e.d.

Het is jammer als zo collega's voor het groot publiek negatief worden weggezet.

Ook heel veel prikkers tellen tot tien als er weer een fiets van Martin op het prikbord staat. Erwin zijn tenen krommen regelmatig weet ik ;-) Maar daar maken we ook geen woorden aan vuil. Leven en laten leven Martin!

• Rob Simons

Omdat de waterraderen nu gekoppeld kunnen worden. Vroeger was dit niet, maar nu heeft men het gedaan om met twee waterraderen olie te kunnen slaan, omdat het verval kleiner is (als ik het goed heb). Maar doordat de waterraderen nu gekoppeld kunnen worden, kan dus de windmolen ook de oliemolen aandrijven (molenas > aswiel > wieg > koning > haakse overbrenging op het gelijkvloers van de windmolen > wateras (en -rad) van de korenmolen gekoppeld aan de wateras (en -rad) van de oliemolen > olieslagwerk.

Wat er gebeurd als men met de windmolen de oliemolen gaat aandrijven, is dat, als nu de wind aantrekt de windmolen sneller gaat draaien, terwijl de waterraderen wat gaan afremmen in het water achter de sluizen; als de wind afzwakt, kan de windmolen langzamer gaan draaien dan de waterraderen, in dit geval gaat de watermolen dus de windmolen aandrijven. Maar dan worden alle aangedreven wielen aandrijvende wielen en vice versa. De kammen en staven zijn hier vermoedelijk niet op berekend.

Het is dit wat Jacob volgens mij wil vertellen.

• Bart Hoofs

Nergens lees ik meer de naam van Nico Jurgens. Toch verdient Nico bij dit project genoemd te worden. Bij de presentatie van de herbouwplannen was het Nico die het bouwhistorisch onderzoek deed en alles gedetailleerd uitploos. Ik kan me nog goed de voordracht in de oliemolen herinneren. Het is jammer dat de naam Nico Jurgens nergens meer genoemd wordt want dat verdient hij niet. Dat hij niet het hele traject begeleidde is mijns inziens niet van belang.

Er zijn ambiteuze plannen met het hele complex. Dat is altijd te waarderen.

Maar blijft men dit jaar in jaar uit ook waarmaken vraag ik me bescheiden af?

Ik ken het voorbeeld van molen Onvermoeid of Kerkhovense molen in Oisterwijk waar de molen ook met gehandicapten wordt gerund en er veel wordt gemalen.

Nu zijn daar 3 fanatieke molenaars met een een jarenlange trouwe dienst.

Maar toch ook hier zijn er beperkingen ondanks dat men daar heel veel tijd in het malen en regelwerk steekt. Je moet dan toch behoorlijk fanatiek zijn en veel er voor willen laten.

Ik hoop dat het in Beugt over 5 jaar nog zo fanatiek aan toe gaat.

• Harmannus Noot

Detlef, was jij het die ik afgelopen zaterdag tegenkwam in De Star? In elk geval van harte gefeliciteerd met het behalen van je getuigschrift. Veel succes en plezier daar op De Star met die andere twee van hun hobby bezeten korenmulders. (Hans Hoekman en Bert de Ruiter?) En daar ben jij ook een van zo heb ik wel begrepen.

Harmannus Noot.

• Rob Simons

Ook in de Schellemolen van Damme, in Schelderode, op de Gerardsmolen van Wippelgem en de Knokmolen te Ruiselede.

Die van Terdeghem heeft een koppeling met sleephaken, die van Ruiselede dan weer met stalen pennen.