Kilsdonckse Molen

• Andreas de Vos

Toch denk ik dat het wel eens zou kunnen werken zonder vloeistofkoppelingen. De windmolen en de watermolen (de korenmolens, niet de oliemolen) die gelijktijdig in bedrijf zijn en dus beiden de molenstenen aandrijven.

Paul Groen geeft in een reactie op deze draad (iets hogerop) een beeld van hoe waterrad en wiekenkruis samen de kracht verdelen. Gevoelsmatig kan ik me daar wel wat bij voorstellen. Maar dan wel in de situatie dat de watermolen alleen, en ook de windmolen alleen, niet in staat zijn de steen, of meerdere stenen aan het malen te houden.

Bij die beschrijving moest ik ineens denken aan een vraag in een modelspoorblad (Model Railroader, USA) van een lezer over hoe het kan dat een trein getrokken kan worden door meerdere locomotieven die niet dezelfde vermogens kunnen leveren.

De ene levert het vermogen dat-ie kan, de andere ook, en samen sleuren ze het spul de berg op. Voor die molen zal dat niet helemaal exact opgaan, maar het lijkt er wel op, zolang de ene molen maar niet de andere gaat aandrijven (inclusief de maalstenen). Misschien dat in de praktijk dat laatste toch een probleem is en het vooral is bedoeld voor tijden met geen wind, wel water en andersom, en soms als het kan beide (of moet, omdat de bakker kwaad begint te worden of zo… geen meel meer in huis).

Overigens vraagt Paul zich daarna af waarom dit soort molens niet vaker gebouwd is. Daar zijn dan 2 redenen voor te bedenken:

1- het is te duur. Je bouwt immers 2 molens om 1 apparaat aan te drijven, dus tel uit je winst;

2- het werkt voor geen meter, dus dan maar niet nabouwen.

Groetsels,

Andreas de Vos

in een molen met ook 1 wiekenkruis EN een waterrad… :D

• Paul Groen

De kust was inderdaad om de optimale snelheden van het wiekenkruis en het waterrad overeen te laten komen, zodat ze beiden zoveel als mogelijk vermogen kunnen leveren.

Het verval van de beek is tegenwoordig minder groot dan vroeger. Hierdoor stroomt het water minder snel door het sluiswerk en draait het waterrad langzamer dan in de oude situatie. We hebben de overbrengverhouding wateras - koningspil dan ook moeten verhogen.

Bij de Kilsdonkse Molen heeft Nico Jurgens het eerste bouwhistorisch onderzoek verricht. Wij hebben het vervolgonderzoek uitgevoerd. Van dit tweede onderzoek komt nog een verslag en mogelijk ook een publicatie.

Paul Groen

• Nico Jurgens

Andere bordenprikkers maaien mij met hun reacties al het grootste deel van het gras voor mijn voeten weg. Dank; dat scheelt mij weer een hoop werk!

En wat betreft dat vervolgonderzoek: ik heb al eerder de verzuchting geuit dat het zo jammer is dat er jusit geen vervolgonderzoek heeft plaatsgevonden, want dan waren we nog veel gehiemen van deze molens te weten gekomen. En misschien is er iemand die Groen het verschil kan leren tussen hout en ijzer?

Groeten, Nico

• molenaar

Misschien dat er over 40 jaar weer vanalles veranderd wordt vanwege voortschrijend inzicht. Dan zeggen ze “ja, wijlen Nico Jurgens had toch gelijk, we zullen het die ouwe Paul Groen wel vergeven”…

De toekomst zal het uitmaken.

• zwichtlat

Of we vergeven het hem juist niet!

• Leo Endedijk

Om over 40 jaar wellicht dezelfde misverstanden te voorkomen: in 2001 hebben Esther Vink en Nico Jurgens resp. een historisch (archief)onderzoek en een bouwhistorisch onderzoek in opdracht van De Hollandsche Molen uitgevoerd. Voorafgaand aan het opstellen van het restauratieplan is door Paul Groen en de stichting aanvullend onderzoek gedaan, waarbij o.a. de vloer van de oliemolen geheel is opengelegd. Dit is nu nog steeds in de molen (deels) te zien door de geplaatste glazen vloerplaten. Deze opgravingen waren ook te zien toen de Kilsdonkse Molen aan bod kwam in het tv-programma Restauratie in 2006.

Leo Endedijk

• Justin vd Heuvel

Heklat, zwichtlat, wie is de volgende? Zoomlat? :D

• Nico Jurgens

Bedoel je de illegale ontgraving van de fundamenten die voor grote verontwaardiging onder archeologen heeft gezorgd? (De molen ligt in een gebied met ‘middelhoge verwachting voor het aantreffen van archeologische waarden’ waardoor de medewerking van een geautoriseerde archeoloog verplicht was. Ik heb het bestuur van Stichting de Kilsdonkse Molen daar meermalen op gewezen. Groen is geen archeoloog, laat staan geautoriseerd). Wat heeft het uitgraven van fundamenten met bouwhistorisch onderzoek te maken?

Dat Groen helemaal geen aanvullend onderzoek heeft verricht blijkt ten eerste uit het resultaat en ten tweede uit het feit dat hij nog steeds geen rapport geproduceerd heeft; vier jaar na dato.

Het provinciebestuur van Noord-Brabant is zeer verontwaardigd over deze illegale ontgraving en bovendien over het feit dat het bestek niet door mij gemaakt is. Niet om vriendjespolitiek te bedrijven, maar omdat niemand de molens zo goed kent als ik en omdat ik door middel van mijn enthousiasme en deskundigheid alle (vaak sceptische) betrokkenen over de streep heb kunnen trekken. Het provinciebestuur heeft een aanzienlijk bedrag geschonken in het vertrouwen dat een zorgvuldige reconstructie gerealiseerd zou worden. Met de aanfluiting die er nu staat hebben de sceptici alsnog gelijk gekregen.

Groeten, Nico