Hoi Mark,
Informeer eens bij Leo Tiggelman, de coördinator van de werkgroep Bliksemafleidercontrole van GVM (zie de website van GVM).
Zoals ik het bekijk is het feitelijk onzin om 2 kabels te verplichten, mits de doorverbinding van beide roeden en askop goed is. Van de ene roetop (boven) naar de roetop onder van de andere roede is natuurlijk even lang als van top-top in 1 roe, afgezien van dat stukje koperen verbinding bij de askop.
Ik heb De Eendracht sinds molendag ook weer overhek staan met 2 bliksemkabels. Da's wel een kleine grondzeiler, maar ik zal ff beschrijven hoe ik dat doe, misschien werkt het op een flinke stellingmolen ook:
1e end afzeilen, bliksemkabel eraan en dan wikkel ik dat met een paar lussen rond het zwichtlatje. Bij het laatste end ook de kabel eraan die laat ik los naar beneden hangen. Molen overhek en dan eventueel met de pikhaak die andere kabel van het zwichtlatje peuteren.
Andere optie is afzeilen, bij 3e end kabel eraan die laat je omlaag hangen (eventueel een touwtje aan het losse eind om te voorkomen dat dat end over het stellinghek buiten bereik floept). 4e end afzeilen en dan de kabel eraan, ook los omlaag en dan met de pikhaak terug duwen tot overhek. Dat lukt soms niet als je alleen bent (tegen de vang in gaat te zwaar bijvoorbeeld, vang ophalen kan-ie door gaan draaien). Deze methode zal misschien beter werken bij een stellingmolen dan die andere.
Overigens, bij hele lange kabels (grote molens) is het misschien geen gek idee de kabel nabij de roetop (klem) met een stuk touw vast te binden aan de heklat, zodat het touw het gewicht van de kabel draagt en die kracht niet op de verbinding met de kabel en de klem komt. Lange bliksemkabels zijn best zwaar en bewegen in de wind.
Groetsels,
Andreas de Vos